”Ai pahus, tulee kiire joogaan.” Kuvituskuva: Shutterstock
”Ai pahus, tulee kiire joogaan.” Kuvituskuva: Shutterstock

Psykofyysinen fysioterapeutti Ulla Ollikkala kannustaa keskittymään hengitykseen ja ajattelutapojen tiedostamiseen.

– Kuvittelemme pystyvämme asioihin, joihin emme oikeasti pysty.

Kiire tuntuu olevan yksi tämän päivän suosituimmista sanoista. Myös stressi ja paine ovat pinnalla. 

Psykofyysinen fysioterapeutti Ulla Ollikkala kertoo, että hänen vastaanotolleen tulee usein ylikuormittuneita ihmisiä, jotka eivät pysty palautumaan työtehtävistä ja muista suorituksista. Kun palautumista ei tapahdu, tulee fyysisiä oireita ja myös ihmissuhteet voivat kärsiä, kun väsymys on piinaa.

Jos jännittyneisyys, erilaiset kivut, unettomuus, väsymys ja ahdistuneisuus vaivaavat, voi syynä olla liian kuormittava elämä, josta ei pääse palautumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Palautuminen ei tarkoita Ollikkalalle pelkkää urheilusuorituksesta palautumisesta, vaan se on elämään kokonaisvaltaisesti vaikuttava tekijä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikä meitä kuormittaa?

Negatiivisten ja stressiä aiheuttavien asioiden lisäksi myös innostavat jutut kuormittavat. Kiinnostava työprojekti voi olla niin innostava, että se vie kaikki mehut. Kaikki on suhteessa omaan jaksamiseen. 

– Jos kuorma on suurempi kuin omat voimavarat, kehittyy väsymyksen kierre, Ollikkala sanoo.

– Kuvittelemme pystyvämme asioihin, joihin emme oikeasti pysty. Elämän suorittaminen on usein este palautumiselle.

Kun luontaista palautumista ei enää tapahtu, autonominen hermosto ei ole enää tasapainossa, jonka seurauksena voi esiintyä nukahtamisvaikeuksia, sydänoireita, painon nousua, ahdistusoireita ja lamaannuttavaa, sänkyyn kaatavaa väsymystä.

– Keho yrittää viestiä ja tuoda esiin oireiden avulla, miten ihminen voi.

Piirakan joka pala

Ollikkalan ja psykiatrinen sairaanhoitaja Nina Pajanti-Rauduksen kehittämä "palautumispiirakka" näyttää ne asiat, joihin olisi kiinnitettävä kokonaisuutena huomiota, jotta arjesta voi palauta ja voida hyvin kokonaisvaltaisesti. 

 

Ollikkala kannustaa kiinnittämään huomiota seuraaviin ajatuksiin piirrakkamallin mukaisesti: 

1. Uni

”Sopiva unenmäärä riippuu siitä kuormituksesta, joka kullakin on. Voi sanoa, että uni on ollut palauttavaa, jos on aamulla virkistynyt ja energinen.”

2. Ravinto

”Ihminen syö usein väsymyksen kierteeseen. Kaikki liittyvät tosiinsa.”

3. Luonto

”Ihminen on osa luontoa ja myös sosiaalinen olento. Hyvät sosiaaliset suhteet tukevat aina hyvinvointia. Seura on siis hyvä valita sellaiseksi, jossa kokee olonsa hyväksi. Luonnossa olemista on myös hyvä vaalia. Jo 10 minuuttia luonnossa saa aikaan rauhoittumista.”

4. Mielen valmennus

”Kun kysyn asiakkailtani, tuleeko kuorma ulkopuoleltasi vai teetkö sen itse, saan vastaukseksi usein, että kyllä minä taidan tehdä sen itse. Kun huomaa, miten elää omaa elämäänsä, voi tehdä muutoksen. Valittamisella ei tule valmista.”

5. Kehon ja mielen aktiivinen palautuminen

”Keskitytään hengittämiseen ja opetellaan kehon luonnollista liikettä. Keho on konkreettisempi kuin mieli, joten se on helpompi kohdata. Nämä palauttavat ja rauhoittavat harjoitukset ovat vastakohtana 45 minuutin jumppaamiselle hikihatussa.”

6. Keskittyminen, rentoutuminen ja rauhoittuminen

”Kun ihminen on ylikuormittunut, näitä asioita pitää harjoitella samaan tyyliin kuin urheilua. Työpaikalla voi lähteä minuutin pysähtymisestä, jolloin keskittyy kuuntelemaan omaa hengitystään ja kehoaan.”

Hetkiä palautumiselle

Hermostolla voi mennä kuukausia ennen kuin se oppii keskittymään ja rauhoittumaan. Ollikkala kannustaa pitkin päivää pidettävien rentoutumishetkien lisäksi myös palautumispäiviin. Sellaisen hän pitää itse joka perjantai.

– Joskus olen ihan yksin. Joskus taas tärkeitä ovat sosiaaliset suhteet. Menen kävelylle tai harrastan rankempaa liikuntaa.

Tärkeää on se, mitä keho ja mieli viestivät. Voi tehdä sitä, mitä huvittaa.

Ollikkala kannustaa itsensä kuunteluun myös urheilussa. Jos on ollut muutenkin jo rankka päivä, kannattaa miettiä olisko rauhallinen metsälenkki hikistä sisätreeniä parempi vaihtoehto. Se kumpi tuo hyvän yöunen on vaihtoehdoista parempi.

Keho ja mieli tasapainossa

Ollikkalan mukaan kehosi ja mielesi palautuu, jos...

1. Nukut hyvin ja säännöllisesti

”Saatat herätä yöllä, mutta nukahdat uudelleen rauhalliseen uneen. Aamuvirkut ovat varsinkin virkeitä heti aamulla, illantorkut sitten vähän myöhemmin.”

2. Painosi pysyy tasapainossa

”Et syö väsymykseen, vaan näläntunteeseen. Aktiivisena ja virkeänä on helpompi tehdä hyviä ruokavalintoja.”

3. Et sairastu helposti

”Immuunipuolustuksesi on vankalla pohjalla, etkä sairastu usein virustauteihin. Kehosi jaksaa puolustautua tauteja vastaan.”

4. Vähemmän lihaskipuja

”Palautumisen ja yön levon aikana kehosi rentoutuu ja lihaksiston jännitykset purkautuvat. Tämä johtuu parasympaattisen, eli palauttavan hermoston, toimivuudesta.”

5. Vatsasi toimii

”Sama parasympaattinen hermosto aktivoi ruuansulatusjärjestelmän, joten vatsa toimii normaalisti.”

5. Sinulla on rauhaisa olo

”Mielesi ja kehosi ovat tasapainossa ja uskallat pysähtyä. Voit keskittyä vain olemiseen ja hengittämiseen. Kun pysähdymme, meissä alkaa tapahtua asioita.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla