50-vuotiaana on aikaa rentoutua, mutta muista, ettei sen tarvitse tarkoittaa tissuttelua kotisohvalla.

Varo repsahdusta

Aah, aikaa itselle. Tässä iässä on usein enemmän vapautta toteuttaa itseään ja toiveitaan.  Elinpiiri saattaa uusien harrastusten myötä laajeta, tai vastakohtaisesti pienentyä: rentoutuminen sohvalla viinilasin kanssa voi tulla tavaksi, jos tissutteluaan ei tiedosta. 16 annoksen viikoittainen riskiraja tulee nopeasti täyteen, jos kaataa joka ilta reilun lasin viiniä. Ikääntyvissä aivoissa runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa alkoholidementiaksi kutsutun oireyhtymän, jonka merkkejä ovat lähimuistin ja työkyvyn heikkeneminen. Alkoholi häiritsee myös unta.

Viisikymppisen kannattaa huoltaa erityisesti lihaksiaan. Hyvä lihaskunto säilyttää ryhdin, ehkäisee osteoporoosia ja monia tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Hyvä lämmittely ja venyttely ovat tärkeitä, sillä elimistö ei palaudu treenistä yhtä nopeasti kuin ennen. Vaikka elintavat olisivat mallillaan, 50-vuotias nainen on riskiryhmää niin rintasyövissä kuin sydän- ja verisuonisairauksissakin. Ota siis tavaksi säännölliset terveystarkastukset sekä mammografiakäynnit.

Hus, kuumat aallot!

Kukaan ei saa mitalia siitä, että kärsii kiltisti hankalat vaihdevuosioireet. Hormonihoito helpottaa oloa, ja siihen turvautuukin joka viides nainen. Vaihdevuosioireiden, kuten kuumien aaltojen, yöhikoilun, unihäiriöiden sekä lihas- ja nivelsärkyjen, voimakkuus ja kesto ovat yksilöllisiä. Ne menevät tavallisesti ohi 2–5 vuodessa, mutta saattavat kestää jopa 15 vuotta. Tupakoimattomuus, normaalipainoisuus ja säännöllinen liikunta vähentävät ja ehkäisevät oireita.

Seuraa suolta

Suolistovaivat ja -syövät ovat yleisiä ja lisääntyvät, kun ikää karttuu. Suolen toimintaan, ja etenkin sen muutoksiin, on siis syytä kiinnittää huomiota. Ei ole yhtään hölmö idea hakeutua kerran elämässään paksusuolen­tähystykseen, joka selvittää suolen kunnon. Tähystämällä voidaan poistaa mahdolliset polyypit, joista voi myöhemmin kehittyä syöpäkasvaimia. 

Muista! Koska estrogeenin tuotanto vähenee vaihdevuosien kynnyksellä, vitamiinien tarve lisääntyy. Luusto on vaarassa haurastua, joten kalsiumin ja D-vitamiinin saannista on hyvä huolehtia. Markkinoilla on valmisteita, jotka on tehty erityisesti viisikymppisen naisen tarpeisiin.

Juttua varten on haastateltu naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriä Annakaija Lappalaista Lääkärikeskus Aavasta, työterveyslääkäri Maaret Helintöä Kampin Terveystalosta ja fysioterapeutti Marianne Kyrklundia Suomen Terveysliikuntainstituutista.

Lue myös:

Mitä kehosi tarvitsee 50-vuotiaana? Lue täältä

50-vuotias huippumalli Elle Macpherson: "Olen nyt kauniimpi kuin koskaan!"