Puoli kiloa päivässä. Helpommin sanottu kuin tehty? Kuva: Shutterstock
Puoli kiloa päivässä. Helpommin sanottu kuin tehty? Kuva: Shutterstock

Vaikka suomalaisten ravintoasioissa moni asia on hyvin, pikaista korjaustarvettakin löytyy.

Suomalaisten ruokailutottumuksia on taas tutkittu laajassa selvityksessä. Sen mukaan suomalaisnaiset syövät eniten lauantaisin, kun taas miesten energiansaanti on korkeimmillaan perjantaisin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimuksen mukaan moni asia on hyvin ruokavaliossamme: suurin osa aikuisista saa riittävästi jodia, ja D-vitamiinin saanti on lisääntynyt. Naisten kuluttama ravinto on lähempänä suosituksia kuin miesten syömä ravinto.

Ruokatavoissamme on silti paljon pielessäkin: erityisesti suomalaisten aikuisten ruokavalio on kaukana suosituksista, THL toteaa uudessa selvityksessään. Tutkimuksessa selvitettiin 18–74-vuotiaiden suomalaisten elintarvikkeiden kulutusta ja ravintoaineiden saantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

FinRavinto 2017 -tutkimus paljastaa, että etenkin viisi asiaa pitäisi korjata ruokavaliostamme:

  1. 500 grammaa kasviksia / päivä ei täyty
    Karu totuus on, että suomalaiset syövät edelleen liian vähän marjoja, juureksia, kasviksia ja hedelmiä. Kun niitä pitäisi nauttia joka päivä vähintään 500 grammaa, uuden tutkimuksen mukaan naisista 22 prosenttia syö suosituksen mukaisen annoksen, miehistä vain 14 prosenttia.
    Jos kasvisten ja hedelmien hyödyistä haluaisi saada kaiken irti, Journal of Epidemiology -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ihmisen pitäisi syödä niitä peräti 800 grammaa päivässä. Se on yli tuplasti sen, mitä esimerkiksi suomalaisnaiset syövät nyt: heidän päivittäinen kasvisannoksensa jää nippa nappa alle 400 grammaan, kun taas miehillä vastaava luku on hieman yli 300 grammaa.
     
  2. Liian paljon lihaa
    Ravitsemussuositusten mukaan punaista ja prosessoitua lihaa saisi syödä viikossa korkeintaan puoli kiloa. Prosessoitu liha koskee muun muassa makkaroita ja leikkeleitä. Suosituksen ylittää miehistä peräti 79 prosenttia ja naisista 26 prosenttia.
    Keskimäärin suomalaismiehet syövät lihaa melkein 800 grammaa viikossa, naiset melkein puolet vähemmän eli vajaat 400 grammaa.
    – Punaisen ja prosessoidun lihan sijaan voi valita kalaa, vaaleaa lihaa tai palkokasveja, sanoo erikoistutkija Niina Kaartinen.
     
  3. Kuitujen saanti on vähäistä
    Suomessa on eletty pitkään proteiinihuumaa, ja se on jättänyt muun muassa kuidun varjoonsa. THL:n mukaan suomalaiset saavat liian vähän hiilihydraatteja sekä kuituja, kun taas proteiinin saanti on riittävää tai jopa runsasta. Kuitu- ja hiilarivaje on 70 prosentilla aikuisista. Kuidun saantisuositus on Suomessa 25–35 grammaa.  
    Erityisesti liikkujien ja laihduttajien kannattaa huolehtia kuidun saannin riittävyydestä. Suomalaiset rakastavat ruisleipää, ja suurin osa kuidusta tulee siitä ja muista leipätuotteista. Kuitenkin kuidun saannin pitäisi olla kuitenkin monipuolista; riittävä kasvisten, marjojen ja hedelmien syönti lisää myös kuidun määrää.
     
  4. Kovat rasvat vievät tilaa hyviltä rasvoilta
    Ravintosuositusten mukaan tyydyttyneiden rasvahappojen osuus päivän kokonaisenergiasta saisi olla korkeintaan kymmenen prosenttia. Tutkimuksen mukaan kuitenkin vain viisi prosenttia suomalaisista syö tämän suosituksen mukaan; 95 prosenttia suomalaisilla on ruokavaliossaan liikaa tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa. Tyydyttyneen rasvan lähteitä ovat muun muassa voipohjaiset levitteet, makkarat ja juustot. THL vinkkaa, että parempia rasvoja saisi korvaamalla tyydyttyneitä rasvahappoja tyydyttymättömillä, joita on varsinkin kasviöljyissä, pähkinöissä, siemenissä sekä kalassa ja kananlihassa.
    Kaikkiaan noin kolmannes suomalaisista saa ylipäätään liikaa rasvaa ruuastaan.
    Kovat rasvat ovat muun muassa pahoja maksan rasvoittajia. Joka neljännellä suomalaisella on rasvamaksa, jota on aiemmin pidetty alkoholistien tautina.
     
  5. Suolaa käytetään yhä liikaa
    THL:n mukaan kamppailu liiallista suolan saantia vastaan on ollut riittämätöntä viime vuosina. Suolan saantisuositus on alle viisi grammaa vuorokautta kohti. Se tarkoittaa noin teelusikallista. Määrän ylittää peräti yhdeksän kymmenestä aikuisista – 98 prosenttia miehistä ja 86 prosenttia naisista. Keskimäärin naiset saavat suolaa 6,4 grammaa päivässä, kun taas miesten keskimääräinen päiväannos on 8,7 grammaa.
    Vähentäminen kannattaisi, sillä liika suola aiheuttaa monenlaisia terveysuhkia. Se muun muassa nostaa verenpainetta, lisää vatsasyövän riskiä ja turvottaa. Helpointa suolan saantia on vähentää sieltä, mistä sitä tulee eniten – kuten leivästä, leivänpäällisistä ja eineksistä.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Catharsis

1. Ei täyty rehuvaatimus, ei. Nykyinen määräni on 0 g.

2. Se 800 g lihaan menee päivässä, siitä saa just sopivasti sen vähän alle 2000 kcal, minkä ihminen tarvitsee.

3. Mitä vähemmän kuituja, sen helpommin vatsa ja suoli toimii.

4. Kun siirryin kahdeksan vuotta sitten pääosin eläinrasvan käyttäjäksi, olen saanut rasvamaksani parannettua.

5. Liian vähän suolaa on paljon vaarallisempaa kuin liian paljon. Katso PURE-tutkimus.

Näillä opeilla olen saanut kadotetuksi diabeteksen, kihdin, lihavuuden, korkean verenpaineen, masennuksen, pienentänyt eturauhaseni ja päässyt eroon kaikista lääkkeistä. Ei ihme, että kansa voi THL:n ohjeilla huonosti. Jotain korjattavaa?

Vierailija

Tämän päivän tieteellinen näyttö sanoo hyvin pitkälti, että kannattaa noudattaa näitä ohjeita, mutta käänteisesti, jos tavoittelee hyvää terveyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla