Itäsatama on Hangon ravintolaelämän keskus. Kuva: Peter Lundqvist
Itäsatama on Hangon ravintolaelämän keskus. Kuva: Peter Lundqvist

Kesäpäivä Hangossa hellii kehoa ja mieltä. Lillu kylpylässä, joogaa rantahiekalla ja bongaa terassilta purjehtija.

Hanko elää täysillä neljäsosan vuodesta. Talvisin siellä on yhtä uneliasta kuin vajaan 10 000 asukkaan kaupungissa kuuluukin. Kesäisin kadut täyttyvät elämästä, kun purjehtijat ja kesäasukkaat valtaavat kaupungin. Aurinko välkkyy aaltojen pinnalla, ja valkeat purjeet häikäisevät silmiä.

Hangon tunnelmassa on jotain eteläeurooppalaisen huoletonta. Puutalokortteleiden ja pitsihuviloiden ylväs eleganssi hurmaa. Terassit täyttyvät auringon paahtamista lomalaisista, ja ravintola- ja yöelämäkin on pikkukaupungiksi vilkasta.

Tänä keväänä kylpyläkohteena tunnetussa kaupungissa on viimein kylpyläkin – lomakaudella tosin vain osakkaille ja hotellivieraille. Onneksi meren tyrskyt ovat ilmaisia.

Kylpyläkulttuurin paluu

Entisajan kylpyläkaupunkina tunnetussa Hangossa ei ole enää vuosiin ollut kylpylää. Nyt aivan kaupungin ytimeen Hotel Regatan yhteyteen on avattu kylpylä, jonka altaista näkee suoraan merelle.

Kyseessä ei ole vesileikkiparatiisi vaan pikemminkin astetta parempi hotellin saunaosasto. Allastarjonta on simppeli: hierova terapia-allas ja suuri viileämpi uima-allas.

Kaiken juju on näkymässä. Altaassa voi tyhjentää mielen tuijottelemalla kallioihin iskeytyviä vaahtopäitä. Terassi hipoo vesirajaa, ja kesäisin allasbaarin aurinkotuolit levitetään ulos asti. Kesäkaudella kylpylä on auki vain Hotel Regatan asiakkaille.

Hotel Regatta, Torikatu 2

Regatta Spa, Merikatu 2

Regatta Span poreista näkee suoraan merelle. Kuva: Kaisu Jouppi
Regatta Span poreista näkee suoraan merelle. Kuva: Kaisu Jouppi

Huippuluokan hemmottelua

Regatta Spassa voi tehdä muutakin kuin pulikoida. Tarjolla on kauneushoitoja, hierontaa, urheiluvalmennusta ja joogaa. Fibacon urheiluvalmennuksessa keskitytään jokaisen omiin vahvuuksiin ja heikkouksiin. Perustaja Topi Lösönen osaa jo muutaman liikkeen perusteella kertoa, kannattaisiko vahvistaa liikkuvuutta vai lihasvoimaa. Hänellä on rento asenne liikkumiseen. Aloittelijaakaan ei nolota, vaikka Topi valmentaa myös huippu-urheilijoita Kimi Räikkösestä lähtien.

Aamujoogaa rantahiekalla

Haaveiletko joogaretriitistä Balilla? Rantahiekassa meditoiminen onnistuu lähempänäkin. Hankolainen Merijooga järjestää kesäisin joogatunteja Hangon Casinon rantahietikolla. Mukaan tarvitset vain mukavat vaatteet ja rantapyyhkeen.

Mieli rauhoittuu jo aaltoja katsellessa.

– Kun aalto nousee ja laskee, se on kuin hengitys. Meri symboloi myös elämää. Välillä on tyyntä ja välillä myrskyä, sanoo Merijoogan perustaja Johanna Pawli.

Merijoogan tunnit ovat enimmäkseen syvävenyttäviä yin-tunteja. Liikkeet kestävät 2–8 minuuttia ja paineistavat lihasten sijaan sidekudoksia, sidekudoskalvoja ja niveliä.

Yinjooga sopii erityisesti stressaantuneille ja niille, joiden keho on niin jumissa, ettei tavallinen venyttely auta.

– Kun keho käy ylikierroksilla, sitä ruokitaan usein kovalla treenillä. Keho ja hermosto on hyvä rauhoittaa välillä. Jooga on myös mielen hoitoa.

Merijoogan tunnit siirretään sisätiloihin vain rankkasateella. Tyynellä säällä tarjolla on myös sup-joogaa, jossa joogataan merellä sup-laudan päällä.

Beach Yoga Casinon rannassa, 10 euroa. Heinäkuussa ma–la klo 10–11 sekä ke klo 7.30. Kesä- ja elokuun aikataulut sekä muu ohjelmisto merijooga.fi.

Johanna Pawli vetää joogatunteja niin altaan reunalla kuin rantahiekalla. Kuva: Kaisu Jouppi
Johanna Pawli vetää joogatunteja niin altaan reunalla kuin rantahiekalla. Kuva: Kaisu Jouppi

Johanna Pawlin Hanko-suosikit:

Bellevuen ranta

”On ihana kävellä kaupungin viimeistä rantaa aamuvarhain. Silloin ei näe kuin rantaviivan ja meren.”

Neljän tuulen tupa

”Ehdoton juttu Hangossa. Tänne voi tulla kahville tai syömään. Ikkunoista näkee kaikkiin ilmansuuntiin.”

Pohjoisrannat

”Hangossa on helppo vuokrata pyörä ja lähteä seikkailulle. Pohjoisrannoilla on kaupungin kauneimmat auringonlaskut.”

Eväsretki etelään

Tulliniemen eteläinen luontopolku avattiin kolmisen vuotta sitten yleisölle. Vajaan seitsemän kilometrin mittainen reitti vie Suomen eteläisimpään kärkeen. Huikaisevan kauniilla saaristoalueella elää monta uhanalaista kasvi- ja eläinlajia. Syksyisin meren ylitykseen valmistautuvat muuttolinnut kerääntyvät niemen kärkeen. Istahda perillä penkille syömään eväitä ja ihailemaan avaraa maisemaa.

Tuorepastaa & liuskapizzoja

Hangon ravintolaelämä keskittyy Itäsataman vanhoihin makasiinirakennuksiin. Hangon makaronitehdas on erikoistunut tuorepastoihin ja laadukkaisiin viineihin. Uudehko Bravas tarjoilee espanjalaista ruokaa ja tapaksia, Skiffer helsinkiläisille tuttuja liuskapizzoja. Jos janoat illallisen jälkeen vielä drinkkiä (ja haluat bongata purjehtijan), suuntaa HSF:n kattoterassille.

Hangon makaronitehdas, Satamakatu 15

Bravas, Satamakatu 19

Skiffer, Satamakatu 13

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?