Nyt on mistä valita! Laihdutustrendeissä jyllää yksilöllisyys. Esittelyssä viisi uutta keinoa.

Hormonitasapainolla rasvaa pois

Idea: Biosignature-menetelmä perustuu ajatukseen, että kehon eri osiin kertyvä rasva kertoo elimistön hormonaalisesta tilasta. Esimerkiksi korkea kortisolihormonin taso saa rasvan kertymään navan ympärille. Jenkkakahvat ja päärynävartalo taas kertovat korkeasta insuliinitasosta. Lihominen ei johdu ainoastaan
liiallisista kaloreista – myös ehkäisypillerit, stressi tai vähäiset yöunet vaikuttavat hormoneihin.

Menetelmässä kehonkoostumus mitataan ihopoimuista 12 eri kohdasta, ja mittauksen perusteella analysoidaan kehon hormoniprofiili. Ohjaaja antaa ruokavalio- ja kuntoiluohjeita profiilin ja haastattelun perusteella. Apuna voidaan käyttää myös ravintolisiä, kuten omega  3 -rasvahappoja, probiootteja tai yrttivalmisteita, jotka tasapainottavat hormonitoimintaa.

Kenelle sopii: Ylipainoiselle, joka haluaa tehdä elämäntaparemontin ja jota mittaustulokset motivoivat. Normaalipainoiselle, joka haluaa muokata vartaloaan ja nipistää
rasvaa tietystä kehon osasta.

Mitä maksaa: Ensianalyysi ohjeineen 97–197 euroa, seurantatestit 47–97 euroa. Jos menetelmään yhdistetään ravintolisiä, tuotteiden hinta on alkaen 35 euroa kuukaudessa. Testejä tehdään Helsingissä ja Tampereella. www.biosignature.fi.

Ryhmässä mieli hallintaan

Idea: Light Life -ohjelma on painonhallintaryhmien uusi tulokas, jossa painotetaan mielenhallintaa, ravintotietoa ja kehotietoisuutta. Ryhmäohjauksessa kuntoillaan ohjaajan opastuksella, kuunnellaan luentoja ruoka-aineiden vaikutuksesta kehoon ja treenataan aivobicia eli keskittymiskykyä kehittävää aivoliikuntaa. Jos ylipainoa on runsaasti, ohjelman voi aloittaa syömällä niukkaenergisiä VLCD-tuotteita. Jos painoa haluaa pudottaa maltillisemmin ja luonnollisemmin, voi olla pari viikkoa kehoa puhdistavalla detox-ruokavaliolla. Ohjauksen ja luentojen lisäksi ryhmäläisille
tehdään kehonkoostumusmittaus.

Kenelle sopii: Jojottajalle, joka kaipaa säännöllisyyttä ja ryhmän tukea painonhallintaan. Myös miehille on omat ryhmänsä.

Mitä maksaa: 45–55 euroa kuukaudessa. Ohjelmaan sitoudutaan noin 3–4 kuukaudeksi ryhmästä riippuen. Ryhmiä on muun muassa kuntosaleilla ja yrityksissä Lappeenrannassa, Espoossa ja Helsingissä. Muita ryhmiä voi kysellä nettisivujen
kautta: www.lightlife.fi.

Kapselissa solakaksi

Idea: Hypoxi-rasvanpolttomenetelmä lupaa muokata kehon ongelmakohtia, kuten rasvakertymiä lantiolla, reisissä, pakaroissa ja vatsanseudulla sekä sulattaa selluliittia. Menetelmässä yhdistyvät kevyt liikunta ja ongelma-alueille kohdistuva vaihteleva ilmanpaine. Verenkierto ja aineenvaihdunta vilkastuvat, jolloin elimistö pääsee käsiksi kehon rasvahappoihin ja pystyy tehokkaammin hyödyntämään rasvavarastoja. Maailmantähdet, kuten Madonna ja Robbie Williams, ovat kertoneet pitävänsä tällä linjansa kurissa.

Kenelle sopii: Kiireiselle treenaajalle, joka on valmis sitoutumaan Hypoxi-päivinä vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

Mitä maksaa: Kuukauden Hypoxi-rasvanpolttoterapia (12 hoitokertaa) 590 euroa. Studioita on Helsingissä, Porvoossa ja Turussa. Asiakkaan kanssa räätälöidään sopiva hoito ja keskustellaan terveellisistä elämäntavoista.
www.hypoxi.fi.

Elimistö tasapainoon

Idea: PH-tasapainodieetti perustuu ajatukseen, että vääränlainen kehon happo-emästasapaino saa painon nousemaan. Kehoa happamoittavat esimerkiksi hiilihapolliset juomat, kahvi ja eläinproteiini sekä liian rankka kuntoilu ja stressi. Kehon tila tutkitaan veren pH-arvosta. Verianalyysi kertoo myös, onko elimistössä liikaa bakteereita tai hiivaa. Happo-emästasapainoa voi korjata syömällä kehoa alkalisoivaa eli happamuustilaa tasapainottavaa ruokaa.

Tavoitteena on pitkälti raakaruokaan perustuva ruokavalio. PH-dieettiä voi soveltaa myös ottamalla käyttöön ravintolisiä, esimerkiksi viherjauheita, kasviöljyjä ja himalajasuolaa ja korvaamalla aterioita viherpirtelöillä. Sanotaan auttavan myös muihin ongelmiin, kuten ruuansulatusvaivoihin ja väsymykseen.

Kenelle sopii: Kilojen karistajalle, joka haluaa kohentaa vointiaan ja joka on valmis noudattamaan tarkkaakin ruokavaliota.

Mitä maksaa: Elävän veren pH-analyysi 20 euroa ja ruokavalio-ohjeet, useissa terveyskaupoissa ajanvarauksella. Aloittelijan ravintolisäpaketti noin 114 euroa. PH-drinkkibaari Helsingissä Hakaniemen hallissa. Lisätietoa suuntauksesta Robert O. Youngin kirjassa pH-ihme (readme.fi 2010). www.phshop.fi.

Tehoja aineenvaihduntaan

Idea: Detox-ruokavaliolla pyritään vaikuttamaan terveysongelmiin, kuten ylipainoon ja turvotukseen, jotka johtuvat kehoon kertyneistä haitta-aineista. Kuonaa kertyy tietyistä ruuista ja elämäntavoista: alkoholista, kofeiinista, kosmetiikan ja kodinpuhdistusaineiden kemikaaleista, sokerista, valkoisista vehnäjauhoista, lihasta, maitotuotteista ja stressistä. Ruokavalio pohjautuu naturopaattiseen ja funktionaaliseen lääketieteeseen: se ei ole varsinaisesti laihdutusmenetelmä, mutta kilot pysyvät kurissa, kun elimistö puhdistuu ja alkaa viestiä tarpeistaan. Tavoitteena on rento syöminen, jolloin painonhallinnasta tulee tarpeetonta.
Detoxia voi toteuttaa monella tavalla. Puhdistavalle kuurille voi ryhtyä ammattilaisen avulla tai itsenäisesti jättämällä pariksi viikoksi pois elimistöä kuormittavat ruuat ja lisäämällä elinten toimintaa tehostavia ruoka-aineita, esimerkiksi tummanvihreitä vihanneksia ja sitruunaa. Puhdistusjakson aikana kannattaa kuntoilla vain rauhallisesti, vaikkapa joogata.

Kenelle sopii: Virkistystä ja energiaa kaipaaville. Luonnonmukaisesta ruokavaliosta kiinnostuneelle.

Mitä maksaa: Detox-retriitti Frantsilan hyvän olon keskuksessa helmikuussa, 395 €, www.frantsilanhyvanolonkeskus.fi. Detox-konsultaatio alkaen 270 €, www.hannaskytta.fi, pääkaupunkiseudulla saatavilla 10 päivän detox-ateriaohjelma, hinta noin 490 €, www.sisdeli.fi. Neuvoja myös Groove FM:llä
tammikuussa tiistaiaamuisin.

Kokosimme kahdeksan tapaa treenata tehokkaasti seinän avulla.

Kehonpainotreeni on sekä trendikästä että tehokasta. Joskus lattialla kieriminen voi kuitenkin kyllästyttää tai mielikuvitus lyödä tyhjää. Treeniliikkeitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin vaihtaa, harjoitteli sitten kuntosalilaitteilla tai oman kehon painolla. 

Vaihtelua ja tarpeen mukaan joko lisätehoa tai helpotusta treeniin voi tuoda seinä. Eikä nyt puhuta mistään erityisestä kiipeily- tai treeniseinästä, vaan ihan mistä tahansa tavallisesta seinästä kotona tai muussa kuntoilupaikassa. 

Kokosimme kahdeksan tapaa hyödyntää seinää kehonpainoharjoittelussa.

  1. Istahda ilmaan. Selkä seinää vasten tyhjän päällä istuminen on seinän avulla tehtävän kehonpainotreenin klassikko, jolla saa takuuvarmasti reisilihakset polttelemaan. Tarkista tekniikka HIIT-treenin ohjeista ja kokeile, kuinka kauan jaksat istua. 
  2. Lankuta seinää vasten. Aina hyödyllinen lankutus saa uutta haastetta, kun jalat nostetaan seinälle. Kylkiä vahvistava sivulankku sopii erityisen hyvin jalat seinällä tehtäväksi. 
    Lisää vaihtelua ja haastetta seinällä tehtävään lankkuun saa irrottamalla toisen jalan seinästä.
  3. Vuorikiipeile. Tehokas vuorikiipeilijä-liike vie nopeasti mehut kovemmastakin treenaajasta, varsinkin, jos jalat nostaa seinälle. Katso videolta, miten liike tehdään seinää vasten.
  4. Mene kulmaksi. Käsilläseisonta lantio 90 asteen kulmassa ei vaadi yhtä paljon taitoja kuin varsinainen käsilläseisonta, mutta kova treeni on silti taattu. Liike tehdään asettamalla jalkapohjat seinää vasten ja kädet sopivan kauas seinästä niin, että lantio on 90 asteen kulmassa. Jalat, kädet ja selkä on tarkoitus pitää mahdollisimman suorina. 
  5. Lisää tehoja kulmaan. Edellä esitellyssä kulma-asennossa voi myös kyykätä jaloilla tai punnertaa käsillä – jälkimmäinen on jo hyvin vaativaa treeniä lihaksille ja kehonhallinnalle. 
    Kulmakäsilläseisonnassa kyykkääminen treenaa myös käsiä.
  6. Kyykkää yhdellä jalalla. Yhden jalan kyykky helpottuu jalkalihasten kannalta inhimilliselle tasolle mutta tarjoaa sopivasti tasapainohaastetta, kun toisen jalan jalkapohjan nostaa seinälle. Rauhallisuus on valttia tässä harjoituksessa.
    Yhden jalan kyykyt harjoittavat sekä voimaa että tasapainoa.
  7. Punnerra helpommin. Punnerrus on erittäin hyvä ja kokonaisvaltainen liike, mutta oikealla tekniikalla ja jalat suorina tehtynä se on monelle liian raskas. Kevyemmän version liikkeestä saa, kun punnertaakin seisaallaan kädet seinää vasten. Mitä pienemmässä kulmassa vartalo on lattiaan nähden, sen raskaampi punnerrus on.
  8. Kävele seinää vasten. Käsilläseisonta selkä seinää vasten on perinteinen tapa harjoitella käsilläseisontaa. Paremmin käsilläseisontaa ja lihaskuntoa kuitenkin saa harjoitettua, kun seisoo käsillään vatsa eikä selkä seinää vasten. Aloita lankkuasennosta jalkapohjat seinällä ja kävele askel kerrallaan käsiä kohti seinää ja jalkoja ylöspäin seinää pitkin niin, että lopulta olet melkein käsilläseisonnassa. Kävele sitten takaisin alas lankkuasentoon. Vatsa on syytä pitää tiukkana koko liikkeen ajan. 
     

    #wallworkout 두 번째 with @ballet_jy 벽이 있는 곳이면 어디서든 가능한 전신운동👍🏼 친구와 연인과 함께 해보세요💕 꿀잼에 건강은 덤으로👏🏼💪🏼

    Henkilön 도곡동치과 양재역치과 양재치과 치과의사 닥터홍 치아교정 (@dr.hong_) jakama julkaisu

    Selän pitäminen suorana on jalat seinällä treenatessa tärkeää.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)