Koreografiaa ei ole; sen kun annetaan tanssin kummuta sisuksista! Kuva: Milka Alanen
Koreografiaa ei ole; sen kun annetaan tanssin kummuta sisuksista! Kuva: Milka Alanen

Kokeilimme luovaa tanssia, joka juuri nyt tuntuu olevan varsinainen hitti. Hassulta se aluksi tuntuu, mutta on aika mahtavaa.

Missähän se piilokamera on? Nyt olisi hyvää materiaalia: olen vapauttanut kehoni tanssimaan, huojun sisintäni seuraten – tuntuu sulokkaalta, näyttää varmasti todella hölmöltä. Mutta ei voi mitään.

Olen 5 rytmin tanssitunnilla, ja sisältäni kumpuaa tällaista tanssia, jonkin Adiemus-tyyppisen musiikin tahtiin. Edessä on kahden tunnin mittainen tanssikaari: alkuun virtaavaa rytmiä, sitten staccaton kautta kaaokseen, lopuksi lyyristä ja hiljentyminen. Tyyli on vapaa – paitsi hengittää pitää ja silmien on oltava auki, jottei törmäile. Meitä on tunnilla kaksi miestä ja kolmisentoista naista. Tunnin ohjaa yleensä Karoliina Valontaival, mutta nyt hän tanssii muiden mukana ja kroatialainen Silvija Tomcik neuvoo meitä Skypessä.

Viiden rytmin tanssista on kantautunut paljon kehuja. Ihmiset kertovat uudenlaisesta rentoutumisesta, vapautuneesta ilosta, sisäisten lukkojen aukeamisesta. Kukaan ei maininnut, että aluksi on kiusallista.

”Follow the movement… follow your shoulders!”

Tosiaan. Vasemmassa hartiassa tuntuu jumitusta, vatkaanpa sitä vähän aikaa tahdissa. Musiikin tempo on kiihtynyt. Aika hyvän tuntuista!

Kontakiakin vielä

Puolen tunnin päästä kiusallisuus on unohtunut. Tämä on juuri sitä tanssia, jota harrastetaan yksin kotona, kun radiosta tulee hyvä biisi. Silvija opastaa harvakseltaan.

”Find a partner… find a rhythm together”

Voi ei! Tästä ei kukaan varoittanut! Harkitsen tanssahtelemista vessaan, mutta en ilkeä. Suuntaan suoraan epämukavuusalueelle ja etsin parin. Hän hymyilee rohkaisevasti.

”Now, very clumsy dancing! Like you can’t at all!”

Puolentoista tunnin kohdalla on hiki. Olen innoissani. Olen ehkä myös päästänyt irti ja antanut jonkin sisäisen lukkoni aueta, koska huomaan tanssivani ventovieraan kanssa iloisesti hymyillen ja välillä jopa koskettaen. Kyllä lehmät lentävät.

 


Tyyli vapaa.
Tyyli vapaa.

 

Pelkkää kivaa

Tunnin jälkeen tarvitaan todistuksia konkareilta. Olen itse jo ehtinyt tanssiessani ideoida pakollisen Viiden rytmin tanssin työpajan muun muassa Suomen hallitukselle ja vankiloihin, koska olen vakuuttunut siitä, että tämä on puuttuva palanen maailmanrauhan tiellä. Mutta mitäs muut miettivät?

– Mulla on vaan kivaa. Tulee hiki, virkistynyt ja rento olo, sanoo Ann-Charlotte Aminoff.

Ann-Charlotte on käynyt tiistai-iltaisin tanssimassa jo vuoden. Hänen mielestään viiden rytmin tanssi on mahtavaa irti päästämistä.

– Aluksi tuntui hetken oudolta, sitten innostuin. Tässä ei voi suorittaa yhtään mitään, ja mun kaltaiselle suorittajatytölle se tekee hyvää.

Tunnilla oli myös Klaus-Peter Finke-Härkönen, entinen Yhdysvaltain armeijan sotilaslentäjä. Hän on tykännyt aina kokeilla uusia asioita, kuten avantoa ja tanssia. Tanssista aukeni uusia tunnekokemuksia:

– Äitini oli Karjalan evakko, ja kannoin hänen suruaan sisälläni. Työurallani kanavoin sen kylmään sotaan ja neuvostoliittolaisiin. Mutta tanssiessa löysin itsestäni ilon, päästin irti vihasta.

Eikö kuulostakin maailmanrauhalta? Karoliina tosin huomauttaa, että tiistaitunneilla ei ole kyse terapiasta vaan liikunnan ilosta, energiasta, kohtaamisista ja stressinpurusta – Klaus on käynyt edistyneemmille tarkoitetun työpajan, jossa tutkitaan tunteita kehollisuuden kautta.

– Mutta tanssi laittaa liikkeelle koko olemuksen, sen kautta voi löytää itsestään paljon, Karoliina sanoo.

Menisinkö uudestaan? Heti, jos oikein stressaa.

5Rytmiä luova tanssi

Tanssi- ja liikemeditaatiota, luovaa liikkumista, jonka kehitti yhdysvaltalainen Gabrielle Roth 70-luvulla.

Rytmit ovat Flowing, Staccato, Chaos, Lyrical ja Stillness, ja ne muodostavat yhdessä Aallon.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.