Ihan kohta tartun toimeen. Tunnin päästä. Huomenna? Oliko tämä kisa siitä, kuinka pitkään saan huijattua itseäni? Kuva: Shutterstock
Ihan kohta tartun toimeen. Tunnin päästä. Huomenna? Oliko tämä kisa siitä, kuinka pitkään saan huijattua itseäni? Kuva: Shutterstock

Itseään ei kannata huijata, jos haluaa olla onnellisempi tässä ja nyt.

Elämä tuntuu joskus hieman helpommalta, kun uskottelee itselleen, että asiat ovat tietyllä tavalla. Ettei nyt oikeasti nukkunut niin huonosti, vaan jaksaa ihan hyvin vielä lähteä illalla tapaamaan kavereita ja että tv:n maratonkatselu on ihan riittävä kulttuuriharrastus.

Pieni itsensä huijaaminen on niin tavallista, ettei aina tule välttämättä tajunneeksi, kuinka haitallista se on. Psykologi Andrea Bonior listasi Psychology Todayn kirjoituksessaan yleisiä itsepetoksia, joista luopuminen tekisi monen elämästä parempaa.

1. Tapahtumasta X seuraa asia Y

”Kunhan vain löydän puolison...” ”Sitten kun laihdun viisi kiloa...”

Niin sitten mitä? Onnellisuus on mahdollista vasta sitten?

Ihmisellä on helposti tapana ajatella, että kun hän saavuttaa tietyn päätepisteen, kaikki palaset loksahtavat paikoilleen. Jos nykytilanne tympii, pelkkä tulevaisuuden ajatteleminen ei kuitenkaan välttämättä johda mihinkään. Andrea Boniorin mukaan olisi järkevämpää kiinnittää huomiota tähän hetkeen ja kysyä itseltään, miksi ei ole jo saavuttanut haluamaansa. Mikä sen estää? Miten siihen pääsisi? Ovatko tavoitteet varmasti kohdallaan? Jos elää koko ajan haavemaailmassa, on todellisuudessa aina askelen jäljessä haaveidensa tavoittamisesta.

2. Huomenna aloitan puhtaalta pöydältä

Joten tänään ei kannata edes yrittää? Huomenna aloittaminen on tyyppiesimerkki kaikki tai ei mitään -ajattelusta. Jos on syönyt jo päivällä kaksi munkkia, illalla ei enää kannata yrittää tehdä terveellistä ruokaa, koska päivä on valmiiksi pilalla. Elämää parantava valinta ei kuitenkaan ole sen huonompi, teki sen sitten ensimmäiseksi aamulla tai kahdeksalta illalla. Päivät ovat täynnä valintoja, ja mahdollisuuksista kannattaa ottaa ilo irti kellonajasta riippumatta. Jatkuva lykkääminen seuraavaan kertaan saa vain tottumaan niihin vähän huonompiin valintoihin.

Lue myös: Nyt loppuu se asioiden lykkääminen! Näin sen teet

Elämää parantava valinta ei kuitenkaan ole sen huonompi, teki sen sitten ensimmäiseksi aamulla tai kahdeksalta illalla.

3. Hän ei tarkoittanut sitä

Jokainen mokaa joskus ja sanoo tai tekee jotain ajattelematonta. Hälytyskellojen pitäisi kuitenkin soida, jos joutuu jatkuvasti selittelemään itselleen tai muille sitä, miksi puoliso tai sukulainen käyttäytyy huonosti. Ettei hän oikeasti ole itsekäs tai pahantahtoinen.

Siinä tapauksessa itseltään kannattaa kysyä, miksi tuo ihminen sitten käyttäytyy kerta toisensa jälkeen sillä tavalla. Ehkä hänen tapansa toimia muiden kanssa kertookin hänen luonteestaan jotain, mitä ei välttämättä haluaisi uskoa.

Lue myös: Oletko trendikkäästi introvertti – vai ihan vain töykeä mulkvisti?

4. Kun asia X muuttuu, vapaa-aikani lisääntyy merkittävästi

Hah! Aika on kummallinen asia. Monesti se vain katoaa, eikä jälkikäteen osaa oikein sanoa, mihin minuutit kuluivat. Esimerkiksi työmatkan lyheneminen saattaa vapauttaa viikossa useamman tunnin aikaa, mutta siltikään se ei välttämättä näy tai tunnu missään.

– Emme voi vaikuttaa ajan kulumiseen, mutta voimme hidastaa sitä tekemällä asioita, joista nautimme. On itsestä kiinni, kuinka nopeasti aika menee. Ihminen tekee itse elämänsä ja aikansa, avaruustutkija ja professori Esko Valtaoja totesi viime kesänä jutussamme, kun kysyimme, miksi lomalla aika menee nopeammin kuin töissä.

”Emme voi vaikuttaa ajan kulumiseen, mutta voimme hidastaa sitä tekemällä asioita, joista nautimme.”

Myös Andrea Bonior kirjoittaa, että vapautuneen ajan ansiosta voi saada tunteen siitä, että aikaa on enemmän ja elämä on stressittömämpää, mutta se harvoin tapahtuu itsekseen (toisin kuin ajan kuluminen kaikenlaiseen epämääräiseen). Siihen auttavat kolme asiaa: priorisointi, aikatauluttaminen ja rajojen asettaminen. Esko Valtaoja suositteli myös katsomaan maailmaa kuin valveutunut lapsi.

Vinkki! Kalenteriin voi merkitä myös ajat, jolloin päätät olla tekemättä mitään.

5. Tarvitsen vain lisää tahdonvoimaa

Viimeinen suklaakohvehti. Syönkö sen vai enkö syö? Siinäpä vasta kysymys.

Jep, tietenkin itsekuria voi treenata. Mutta koska se saattaa olla vaikeaa, voi myös kokeilla helpompaa keinoa eli olosuhteiden muokkaamista.

Jos ei halua syödä kahta joulusta jäänyttä konvehtirasiaa, ne voi viedä roskiin/työpaikalle/kirpputorille/kaverille. Jos shoppailu on ongelma, luottokortin voi katkaista tai jäädyttää litran kokoisen jääkuution sisälle pakastimeen. Asioita tulee tehtyä tai jätettyä tekemättä sitä todennäköisemmin, mitä helpompaa tai vaikeampaa jokin on. Tahdonvoiman merkitys ei siis aina ole niin suuri kuin luulisi.

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

Kiinnostaisiko jooga, mutta kundaliini ja yin ovat täyttä hepreaa? Helpolla kotiharjoituksella pääset jyvälle eri tyyleistä ja voit testata neljää suosituinta joogaa.

Eri joogatyylejä on olemassa niin monia, etteivät kaikki joogaa harrastavatkaan pysy perillä niistä. On voimaa kehittäviä joogasuuntauksia ja myös lempeämpiä, rentouttavia joogatyylejä. Kaikilla niillä on kuitenkin sama perimmäinen tavoite: hiljentää laukkaavat ajatukset ja saavuttaa yhteys omaan sisäiseen totuuteen eli todelliseen itseen.

Anna liikkeen viedä – Kundaliinijooga

Ominaista: Tunnilla tehdään musiikin tahtiin sekä nopeita että hitaita liikkeitä: nopeat valmistavat kehoa meditatiivisiin eli hitaisiin liikkeisiin. Samaa liikettä toistetaan tarpeeksi pitkään, jotta liikettä ei tarvitse enää miettiä ja mieli alkaa vähitellen hiljentyä. Myös hengitystapaa vaihdellaan: lyhyt ja nopea hengitys lisää energiaa, pitkä ja syvä hengitys taas rauhoittaa.

Kenelle sopii: Loistava valinta etenkin istumatyöntekijälle, koska tunnilla tehdään paljon selkärangan kiertoja.

Valitse tämä, kun… Haluat kehittää tahdonvoimaasi pitkien sarjojen avulla.

Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan.

Löydä sisäinen soturisi – Astangajooga

Ominaista: Liikesarja tehdään aina samassa järjestyksessä, ja opettaja neuvoo oppilaille uusia liikkeitä edistymisen mukaan. Liikkeet tehdään syvän ja voimakkaan hengityksen tahtiin, joka kuulostaa meren kohinalta. Asennoissa pidetään vahva tuki lantionpohjasta ja vatsasta. Mielen keskittymistä autetaan kohdistamalla katse kulmakarvojen väliin. Asennoissa pysytään viiden hengityksen ajan ja siirrytään suoraan seuraavaan. Liikkeet tehdään aina oman hengityksen tahtiin.

Kenelle sopii: Niille jotka haluavat lisää voimaa ja liikkuvuutta sekä kehittää keskittymiskykyä.

Valitse tämä, kun… Tahdot lisäenergiaa aamuun tai alkuiltaan, voimaa koko kehoon ja selkeän, samaa kaavaa toistavan harjoituksen.

Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille.

Lempeää liikettä – Hathajooga

Ominaista: Lempeitä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä tehdään hitaasti oman hengityksen tahtiin. Yhteen asentoon keskitytään rauhassa. Tunnilla annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä eri kehotyypeille. Opettajasta riippuen tunneilla on sekä fyysisesti haastavia dynaamisia liikkeitä että lempeitä ja rauhoittavia asentoja. Tunneilla tehdään myös usein erillisiä hengitysharjoituksia.

Kenelle sopii: Kaikille, myös aloittelijoille. Hidas tahti helpottaa oppimaan asentojen oikeat linjaukset sekä yhdistämään hengityksen ja liikkeen.

Valitse tämä, kun… Haluat lisää voimaa ja rentoutta päivääsi sekä pysähtyä kuuntelemaan kehoasi.

Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa.

Päästä kaikesta irti – Yin jooga

Ominaista: Pitkät ja rauhalliset venytykset hiljentävät mielen ja parantavat sidekudosten aineenvaihduntaa. Asennoissa pysytään 2–7 minuuttia ja käytetään usein apuvälineinä esim. joogablokkeja eli palikoita, joogavyötä ja tyynyjä. Liikkeet avaavat etenkin lantion seutua ja alakroppaa. Yin yhdistää joogaperinteen ja kiinalaisen lääketieteen, koska asennot vaikuttavat kehon meridiaani- eli energiaratoihin. Yin-harjoitus on meditatiivinen.

Kenelle sopii: Kaikille, jotka kaipaavat rentoutumista ja lisää liikkuvuutta. Loistovalinta etenkin niille, jotka haluavat päästä liiallisesta suorittamisesta. Koska liikkeissä ollaan pitkän aikaa, yin voi olla haastava ensimmäiseksi joogatyyliksi.

Valitse tämä, kun… Kehosi käy kierroksilla ja haluat rauhoittua ennen nukkumista.

Katso oheiselta videolta joogaopettaja Kaisa Kärkkäisen neljän joogatyylin kotiharjoitus, saat pienen maistiaisen yinistä, kundaliinista, hathasta ja astangasta.