Elämässä kannattaa tehdä itselle mielekkäitä asioita ja ottaa hieman lungimmin, sillä stressi voi kipeyttää myös selän. Kuva: Shutterstock
Elämässä kannattaa tehdä itselle mielekkäitä asioita ja ottaa hieman lungimmin, sillä stressi voi kipeyttää myös selän. Kuva: Shutterstock

Tiesitkö, että selkäkipu voi johtua esimerkiksi stressistä tai huonoista kengistä?

Suurin osa ihmisistä kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Selkäkivut voivat yllättää minkä ikäisenä tahansa, vaikka kuinka urheilisi ja venyttelisi.

Joskus kipujen taustalla voi olla syy, jota ei heti arvaisi säryn aiheuttajaksi. Selkäkipujen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa kannattaakin huomioida seuraavat yllättävät seikat:

1. TALTUTA STRESSI

– Alaselkä on perimmäinen esimerkki siitä, miten mieli ja ruumis toimivat yhdessä, lääkäri Vijay Vad kertoo Huffington Postille. Stressi nostaa hartiat korviin, ja kiristää lihaksia koko kropassa. Stressi siis vaikuttaa suoraan selkään.

Lievitä stressiä tekemällä päivittäin itselle mieleisiä asioita: tapaa ystäviä, silitä koiraa, joogaa, samoile metsässä tai meditoi. Mikä tahansa tekee mielesi iloiseksi, ilahduttaa myös selkääsi.

2. VAIHDA KENGÄT

Selkäkipujen syy voi myös piillä huonoissa kengissä. Esimerkiksi väärä lesti tai väärä koko voivat saada jalkojen lisäksi selän kipuilemaan. Seisomatyötä tekevien kannattaa vaihdella kenkiä muutaman kerran päivässä. Muutenkin olisi hyvä, ettei lamppaa samoissa kengissä joka päivä. Hyviä vinkkejä oikeaoppisten kenkien valintaan löytyy esimerkiksi Selkäliiton sivuilta.

3. ÄLÄ ISTU LIIKAA

Sanotaan, että istuminen on uusi tupakka. Liika istuminen rasittaa välilevyjä ja lisää painoa. Oxfrodin yliopiston tutkimuksen mukaan ylipainoisilla on nelinkertainen riski saada alaselkäkipuja. Saman tutkimuksen mukaan jo parinkymmenen minuutin päivittäinen urheilu vähensi alaselkäkipujen riskiä jopa 32 prosentilla.

Vältä siis liikaa istumista ja nouse jaloittelemaan pari kertaa tunnissa. Varmista vaikka fysioterapeutin kanssa, että työasentosi ja työtuolisi ovat sinulle sopivat.

4. VÄLTÄ TURHAA SOKERIA

Selän terveys on yksi syy välttää ylimääräistä sokeria. Kolajuomat, donitsit ja muut sokeriset herkut kannattaa siis jättää juhlahetkiin. 

– Prosessoitu sokeri voi laukaista tulehduksen vartalossa ja aiheuttaa selkäkipuja, Vijay Vad kertoo.

5. SIJOITA SÄNKYYN

Hyvät sängyt, patjat ja tyynyt voivat olla kalliita, mutta sijoitus kannattaa. Sängyssä vietetään niin paljon aikaa, että vääränlainen sänky voi pilata selkäsi. Vijay Vad kertoi Huffington Postille, että pehmeät patjat aiheuttavat yleensä selkäongelmia. 

– Keskikova patja on yleensä paras, hän sanoi.

Jos selkä on pitkiä aikoja kipeä, nukkuma-asento kannattaa tarkistuttaa fysioterapeutin vastaanotolla.

6. VÄLTÄ PILLIFARKKUJA JA YLISUURIA HUPPAREITA

Kiropraktikko Rishi Lloydin mukaan selkä voi kiepeytyä kireistä pillifarkuista, sillä ne rajoittavat kehon luonnollista liikettä. Myös isot huput ja massiiviset laukut rajoittavat liikkeitä. 

– Hyvin tiukat farkut vähentävät liikkuvuutta. Tämä kuormittaa muita lihaksia, kun keho yrittää korjata muuttunutta asentoa, Lloyd kertoi The Independentille.

7. LOPETA TUPAKOINTI

Tupakointi lisää riskiä sairastua alaselkäkipuihin ja iskiakseen. Selkäkanava.fi-sivuston mukaan tupakointi vähentää veren ja sitä kautta hapen ja ravinteiden virtausta nikamavälilevyihin. Tupakoijan välilevyn aineenvaihdunta heikentyy, mikä hidastaa vammojen parantumista. Tupakointi myös nopeuttaa selkärangan rakenteiden rappeutumista ja aiheuttaa osteoporoosia.

8. TREENAA LANTIOPOHJAN LIHAKSIA

Fysioterapeutti Maija Kiljunen kertoi Me Naisille, että lantiopohjanlihasten vahvistaminen parantaa myös ryhtiä ja ehkäisee selkäkipuja. Myös syvien vatsalihasten treenaaminen ja lonkankoukistajien venytteleminen ehkäisevät selkäkipuja.