Kuvat
Shutterstock
Hyvä terveys
Marjat, kasvikset, pähkinät ja rasvainen kala rauhoittavat suolistoa.
Marjat, kasvikset, pähkinät ja rasvainen kala rauhoittavat suolistoa.

Ruokarajoitukset helpottavat monia vatsavaivoja, erityisesti ärtyvän suolen oireyhtymää. Tulehdusta hillitsevät ruoat tekevät hyvää ihan jokaiselle.

FODMAP on ruokavalio, jossa kartetaan huonosti ohutsuolessa imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä.

VÄLTÄ näitä

  • makeutusaineet (hunaja, ksylitoli, maltitoli, mannitoli ja sorbitoli)
  • omena ja päärynä sekä kivelliset hedelmät
  • sipuli, punajuuri, herneet, pavut ja linssit
  • ruis, vehnä ja ohra
  • laktoosia sisältävät maitotuotteet

TULEHDUSTA HILLITSEVÄT ruoat rauhoittavat suolistossa jyllävää hiljaista tulehdusta.

LISÄÄ näitä

  • marjat
  • täysjyvävilja
  • rasvainen kala, mm. lohi tai muikku
  • valkosipuli
  • pähkinät
  • neitsytoliiviöljy
  • kurkuma ja inkivääri

Lähde: Pirjo Saarnia: Syö oikein, sammuta tulehdus. WSOY 2019.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ananasakäämä

FODMAP-ruokavalio ei tosiaan ole ruokavalio, jonka mukaan kannattaa jokaisen syödä! FODMAP-hiilihydraatit ovat tärkeitä suoliston bakteereille, eikä niitä pidä turhaan vältellä.

Tämä koko jutun tynkä on aivan onneton, puhutaan FODMAPista ja samaan aikaan käsketään lisätä valkosipulin syöntiä. Suosittelen toimittajaa tutustumaan aiheeseen (ja luotettavasta lähteestä, kuten Leena Putkosen tai Reijo Laatikaisen kirjoihin tai Monash Universityn FODMAP-tutkimuksiin) ennen kuin tällaista julkaistaan.

Vierailija

Fodmap-ruokavalio ei ole todellakaan noin simppeli! Ruoka-aineen Fodmap- pitoisuuteen vaikuttaa mitä osaa kasviksesta syödään ja/tai miten se on valmistettu.

Esim. säilöttyissä punajuurissa ja linsseissä on vain vähän Fodmapeja kun syö vain sallitun määrän. Parsakaalia voi syödä sopivan määrän, kunhan vain syö kukkia eikä varsia, jne.. Sokeriherneissä on paljon polyoleja, mutta ilmeisesti pieniä määriä vihreitä herneitä voi syödä.

Toisaalta vaikka kauraa voi syödä, mutta siinäkin on tietyt rajat, eli alle 52 grammaa kaurahiutaleita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla