”Miten torjuisin parhaiten ajatukset suolaisista ja makeista herkuista?”

Kysymys:

Miten voisin hillitä makean- ja suolanhimoa? Syön hyvin aamulla ja jaksan pitkälle iltapäivään, syön myös päivällisen ja iltapalan, mutta sorrun myös napostelemaan. Olen yrittänyt korvata sipsit ja karkit hedelmillä. Tuloksetta. Miten syömällä torjuisin parhaiten ajatukset suolaisista ja makeista herkuista?

Vastaus:

Kysymyksessä pistää silmään yksi asia, jolla voi olla ratkaiseva merkitys napostelun kannalta: "Syön hyvin aamulla ja jaksan pitkälle iltapäivään". Jaksatko sittenkään? Ateriointi harvoin sopii vain osalle meistä. Ruokailu keskittyy aterioille eikä aterioiden välillä tee mieli syödä. Osa meistä taas kaipaa tiheämmän ateriarytmin, jotta syömisen hallinta onnistuu.

Ravitsemussuosituksissa todetaan yleisohjeena, että valveillaoloaikana olisi hyvä syödä noin 3 tunnin välein. Napostelu viestii usein siitä, että aterioiden välit ovat liian pitkät, jolloin joko niiden välissä tulee naposteltua tai iltaisin syömistä on hankala pitää aisoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosittelisin kysyjälle lounasaikaan ainakin välipalaa, jos tuntuu, että varsinainen ateria on liian suuri. Tämä voisi helpottaa mielitekojen hallitsemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Välipala voisi olla hedelmä ja sen lisäksi maustamattomia pähkinöitä pari ruokalusikallista tai täysjyväinen välipalakeksi tai riisipiirakka. Vaihtoehtoisesti voisi olla myös jotakin maitotuotetta, esimerkiksi maustamatonta rasvatonta tai vähärasvaista jogurttia, rahkaa tai viiliä pähkinöiden, marjojen tai myslin kera.

Kun tekee mieli napostella, on hyvä miettiä, kuinka pitkä aika edellisestä ateriasta tai välipalasta on. Jos aikaa on kulunut kolmisen tuntia, on aivan normaalia, että tekee mieli syödä. Silloin on hyvä valmistaa itselleen monipuolinen välipala tai ateria, jolloin napostelun tarve kaikkoaa.

Ursula Schwab
ravitsemusterapian apulaisprofessori

Kysy asiantuntijalta

Onko sinulla kysyttävää Hyvän terveyden asiantuntijoilta? Lue lisää Kysy asiantuntijalta –sivulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla