Kumman puoleen kääntyisit, kahvin vai ompun?
Kumman puoleen kääntyisit, kahvin vai ompun?

Kannattaisiko väsymyksen iskiessä tarttua kahvikupin sijasta omenaan?

Mitä tekee ihminen, kun aamulla on vaikeuksia herätä, nuutumus yllättää kesken työpäivän tai silmät lupsuvat, vaikka pitäisi pysytellä hereillä?

Tietenkin täyttää kuppinsa kahvilla ja hörppii sen virkistyäkseen.

Aika ajoin törmää kuitenkin väitteeseen, että oikeasti omenat piristäisivät tehokkaammin kuin kahvi. Kysyimme ravitsemusterapeutilta, onko moisessa väitteessä mitään perää vai onko se pelkkää urbaanilegendaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Tämänhetkisen tiedon mukaan omenassa ei ole mitään tunnettua ainesosaa, joka erityisesti piristäisi. Luultavasti väite perustuu omenan syömistä seuraavaan verensokerin nousuun, sanoo ravitsemusterapeutti Kirsi Englund Terveystalosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Omenassa on glukoosia ja fruktoosia eli perushiilihydraatteja, jotka toimivat aivojen energianlähteenä. Aivot käyttävät glukoosia energiakseen. Kun aivot saavat omenasta uutta sokeria, se tuo energiapiikin varsinkin, jos on ollut syömättä ja kuluttanut energiaa.

Vaikka myös C-vitamiinilla voi olla piristävä vaikutus, sitä on omenassa niin maltillinen määrä, ettei vaikutus Englundin mukaan tuntuisi heti. Toki jos uskoo, että ravitsevan vitamiinipitoisen ruuan syöminen piristää, lumevaikutus saattaa tehdä tehtävänsä.


Joskus omena voittaa kahvin

Omenakin voi siis piristää, vaikka ei toimikaan kuten kahvi. Erityisesti yhdessä tapauksessa omppu on kahvia parempi valinta nuutuneen olon lääkitsemiseen.

– Jos edellisestä ateriasta on kulunut kolmisen tuntia, on järkevää syödä jotain – vaikka sitten omena. Silloin verensokeri alkaa olla laskenut ja aivot tarvitsevat uutta energiaa. Silloin ennemmin söisin omenan, Englund sanoo.

Hän lisää kuitenkin, ettei tällaisessa tilanteessa ole väliä, haukkaako energian omenasta vai saako sen jostain muusta ruuasta – kunhan syö jotain.

Jos väsähdys ei ole syömättömyydestä kiinni, voi hyvällä omallatunnolla nauttia kahvikupillisen. Kahvi ei nimittäin ole terveydelle yhtä haitallista kuin sen maine antaa olettaa. Itse asiassa sen kohtuullisella käytöllä voi olla jopa myönteisiä vaikutuksia.

– Tutkimuksissa on huomattu, että 4,5 desilitraa kahvia päivässä vähentää muistisairauksien ja kakkostyypin diabeteksen riskiä, Englund sanoo.

Toisaalta kahvin sisältämä kofeiini vaikuttaa ihmisiin hyvin eri tavoin.

– Toisilla se ei vaikuta keskushermostoon niin aktivoivasti. Toiset saattavat olla sen vaikutuksille herkkiä eli he piristyvät pienemmästä määrästä kahvia ja heille voi herkästi tulla ihan hermosto-oireita, kuten käsien tärinää ja sydämen tykytystä.

Jos kuulut niihin, joita kahvi ei vain tunnu piristävän, vaikka joisit sitä kuppikaupalla, voit ainakin kokeilla, josko omenasta olisi sinulle enemmän iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla