Iida Iloniitty on kokeillut lukuisia ruokavalioita paitsi silkasta kokeilunhalusta, myös saadakseen vatsaoireensa kuriin. Nyt hän kertoo, mitkä ovat hänen mielestään dieettien hyvät ja huonot puolet. Yksi on hänen kokemustensa mukaan ollut ylitse muiden.

24-vuotias Iida Iloniitty on noudattanut elämänsä aikana yhtätoista erilaista ruokavaliota. Lapsena hän söi sekaravintoa ilman rajoitteita. Teini-ikäisenä ruokavalio muuttui ensin laktoosittomaksi, sitten vegaaniseksi.

Pysyvien muutosten lisäksi Iida on testannut kahdeksaa eri dieettiä: Raw Till 4:a, mehudieettiä, raakaruokaa, perunadieettiä, whole foods plant-based diet -ruokavaliota, pätkäpaastoamista, karppausta ja fodmap-ruokavaliota.

Alkuperäinen syy kokeiluihin oli terveys. Iida on aina ollut herkkävatsainen ja kärsinyt 12-vuotiaasta asti niin pahoista oireista, että joutui välillä olemaan niiden vuoksi pois koulusta. Maha oli usein tuskallisen kipeä ja välillä siellä oli paljon ilmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Yläasteella Iidalla todettiin laktoosi-intoleranssi. Laktoosin jättäminen ei kuitenkaan poistanut vatsavaivoja. Muita selityksiä, kuten ärtyvän suolen oireyhtymää tai keliakiaa, ei testeissä löydetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lukion viimeisellä luokalla Iida päätti jättää eläinperäiset tuotteet. Terveyssyiden ohella valintaan vaikuttivat myös eettiset asiat: ilmasto ja eläinten hyvinvointi.

– Ryhdyin vegaaniksi käytännössä yhdessä yössä, Iida sanoo.

Vaikka eläinperäisistä tuotteista luopuminenkaan ei ratkaissut vatsaongelmaa, Iida on ollut vegaani siitä asti. Vegaanius onkin hänelle ennemmin elämäntapa, kuin pelkkä ruokavalio.

Dieettikokeilujen taustalla on useimmiten ollut myös halu pudottaa painoa.

– Minulla on aina ollut vähän ylipainoa. Minua kiusattiin siitä ala-asteelta lähtien ja yläasteella se näkyi syömishäiriökäyttäytymisenä. Kielsin itseltäni kaikki herkut, yritin syödä mahdollisimman vähän ja vähäkalorista ruokaa ja urheilin jatkuvasti monta kertaa päivässä. Itseinho oli silloin huipussaan.

Sen jälkeenkin Iida on aika ajoin seurannut kaloreita erittäin tarkasti. Nyt hän kuitenkin pyrkii löytämään syömisiinsä tasapainon ilman sen tarkempaa seurantaa. Sosiaalisen paineen sijaan Iidaa motivoi nykyisin enemmän oma hyvinvointi. Siihen liittyy myös sopiva paino, mutta oman itsen, ei muiden takia.

Iida uskoo, että kokeilemalla voi löytää juuri itselleen ihanteellisesti sopivan ruokavalion.


Innostuva insinööriluonne auttaa

Iida on kokeilunhaluinen, ja haastaa mielellään itseään. Dieettitestailun lisäksi se näkyy minimalistisena elämäntapana: Iida on aiemmin esimerkiksi asunut pakettiautossa.

Iidan pää pursuaa koko ajan ideoita ja hän tykkää suunnitella ruokia ja noudattaa monimutkaisia sääntöjä.

– Kai se on insinööripuoli minussa. Minulla on myös vahva kiinnostus ruokaan ja eri raaka-aineisiin, energia- ja ympäristötekniikkaa opiskeleva Iida miettii.

Iida on kokeilut kahdeksaa dieettiä kuuden vuoden aikana, ja niiden kesto on vaihdellut muutamasta viikosta puoleen vuoteen. Kysyimme Iidalta, mitä hyvää ja huonoa kussakin dieetissä hänen mielestään on ollut. Dieettien yhteydessä on kerrottu myös, kuinka pitkään Iida noudatti niitä ja miksi.

Raw Till 4

Mikä? Vegaaninen dieetti, jossa syödään alkupäivän ajan vain kypsentämätöntä ja käsittelemätöntä ruokaa, kuten hedelmiä ja kasviksia. Kypsennettyä ruokaa syödään vasta iltapäiväneljän jälkeen. Sisältää runsaasti hiilihydraatteja ja vähän rasvaa ja proteiinia.

Miksi? ”Freelee The BananaGirl -tubettaja puhui dieetin puolesta. Hän oli silloin yksi isoimmista vegaanivaikuttajista. Tykkäsin dieetin ideasta, koska se on terveellisempi ja yksinkertaisempi kuin tavallinen ruokavalioni.”

Kokeilun kesto? Muutamia viikkoja

Hyvää? ”Sopi minulle paremmin kuin pelkkä raakaruoka.”

Huonoa? ”Ei auttanut vatsaongelmiin, ja minun tuli syötyä liikaa. Oli hankala, koska kaikkialle piti ottaa omat eväät mukaan.”

Mehudieetti

Mikä? Paaston kaltainen dieetti, jonka aikana ei syödä lainkaan kiinteää ravintoa, vain mehuja, liemiä ja muita nesteitä.

Miksi? ”Tuoreet vihannekset ja marjat inspiroivat kokeilemaan.”

Kokeilun kesto? Muutamia viikkoja

Hyvää?  ”Helppo toteuttaa, mehut maistuivat hyvältä.”

Huonoa? ”Ei tee kylläiseksi, ravinnosta ei saa läheskään tarpeeksi kaloreita. Kallis, paitsi kasvisten ja marjojen sesonkiaikaan. Sopii kylmemmässä ilmastossa vain kesäaikaan.

Raakaruoka

Mikä? Ruokaa, jota ei ole kypsennetty kovassa lämpötilassa, eikä prosessoitu juurikaan. 

Miksi? ”Aloitin raakaruokadieetin mehupaaston rinnalla, koska mehudieetistä ei saanut tarpeeksi kaloreita.”

Kokeilun kesto? Muutamia viikkoja

Hyvää? ”Nopea valmistusaika.”

Huonoa? ”Olin koko ajan nälkäinen, enkä pitänyt ruoasta. Ei sovi herkälle vatsalle.”

Perunadieetti

Mikä? Dieetti, jonka aikana syödään vain perunaa eri muodoissa. Yrttejä, mausteita ja öljyjä saa käyttää.

Miksi? ”Tavoitteenani oli yksinkertaistaa ruokailua ja säästää. Halusin myös eroon herkuttelusta.”

Kokeilun kesto? Muutamia viikkoja

Hyvää? ”Helppo toteuttaa, toimi hyvin napostelun lopettamiseen, teki kylläiseksi ja oli edullinen. Laihdutusmielessä paras, koska voi syödä niin paljon kuin jaksaa.”

Huonoa? ”Oli vaikea toteuttaa opiskelijaruokalassa, joten koulupäiviksi joutui ottamaan omat eväät mukaan.”

Whole foods plant-based diet -ruokavalio

Mikä? Ruokavalio, jota noudattava syö mahdollisimman vähän prosessoitua ruokaa ja suosii kasviksia ja hedelmiä niiden luontaisessa muodossa. Raakaruokadieetistä poiketen ruokaa voi kypsentää tavalliseen tapaan. Iida piti sääntönä, ettei osta mitään, missä on enemmän kuin kolme ainesosaa.

Miksi? ”Halusin syödä terveellisempää vegaaniruokaa, sillä olin ajautunut enemmän sipsikaljavegaanipuolelle.”

Kokeilun kesto? Pari kuukautta

Hyvää? ”Herkullista ja värikästä ruokaa, paljon toimivia reseptejä, joka ateriasta tuli hyvä olo, helppo toteuttaa.”

Huonoa? ”Herkuista ja pikaruoasta luopuminen teki tiukkaa.”

Pätkäpaasto: 16/8-dieetti

Mikä? Pätkäpaasto, jonka aikana saa syödä vain kahdeksan tunnin ajan päivässä. Loppuaika ollaan syömättä. Iida paastosi lisäksi välillä kokonaisen päivän kerran viikossa.

Miksi? ”Sopi sen hetkiseen tilanteeseeni, koska olin kesätöissä.”

Kokeilun kesto? Muutama kuukausi

Hyvää? ”Olin energinen ja painoa putosi hieman. Toimii, jos paastoilun saa sovitettua omaan elämäntilanteeseen.”

Huonoa? ”Voi olla vaikea sovittaa muuhun elämään.”

Vähähiilihydraattinen ruokavalio eli karppaus

Mikä? Dieetti, jossa syödään vain vähän hiilihydraatteja. Energiantarve katetaan proteiinilla ja rasvoilla.

Miksi? ”Halusin haastaa itseni ja kasvattaa lihasta. Lisäksi inspiroiduin turkulaisista Mirasta ja Antista, jotka tubettavat the Crazy Iron Couple -nimellä.”

Kokeilun kesto? Muutama kuukausi

Hyvää? ”Tulin helposti kylläiseksi ja sain riittävästi energiaa. Laihduin hieman. Oli helpompi toteuttaa vegaanisena kuin olin luullut.”

Huonoa? ”Kallis toteuttaa ja kodin ulkopuolella syöminen oli hankalaa. Vaatii vaivannäköä.”

Fodmap-ruokavalio

Mikä? Ruokavalio, jossa vältetään huonosti ohutsuolessa imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä, jotka voivat alkaa käydä eli fermentoitua paksusuolessa. Ei ole tarkoitettu pysyväksi ruokavalioksi, vaan tarkoitus on karsimisvaiheen jälkeen ottaa fodmap-hiilihydraatit vähitellen takaisin ruokavalioon.

Miksi? ”Halusin kokeilla, rauhoittaisiko fodmap-ruokavalio vatsaani.”

Kokeilun kesto? Puoli vuotta

Hyvää? ”Mahani pelastus! Melkein itkin ilosta ensimmäisenä oireettomana päivänä. Ikävät oireet ovat olleet selvästi aiempaa vähäisempiä myös sen jälkeen, kun palasin tavalliseen ruokavalioon. Vaivan arvoinen.”

Huonoa? ”Vaatii paljon opettelua ja on jokseenkin hankala toteuttaa vegaanina.”

Kohti tasapainoa

Tällä hetkellä Iida asuu hollantilaisen poikaystävänsä kanssa tämän perheen luona. Iida ei siksi nyt täysin vastaa omista ruuistaan. Lisäksi kauppojen valikoima on Alankomaissa erilainen kuin Suomessa. Näiden syiden vuoksi hän ei pysty tällä hetkellä täysin noudattamaan omasta mielestään ihanteellista ruokavaliota. Hän syö toistaiseksi käytännössä mitä tahansa vegaanista.

Tulevaisuudessa Iida haluaa jatkaa ruokavalionsa hiomista. Hänen valintojaan ohjaavat yhä enemmän ruoan ympäristöystävällisyys ja terveellisyys. Hän myös söisi mielellään mahdollisimman käsittelemätöntä ruokaa: mitä vähemmän ainesosia tuotteessa on, sen parempi.

Kokemus

Ärtyvän suolen oireyhtymää EI voi todeta testeillä, tulehduksellisen suolistosairauden (crohn tai colitis) voi. Ärtynyt suoli on toiminnallinen vaiva ja sen diagnoosin usein saa kun on _poissuljettu_ keliakia ja tulehdukselliset sairaudet.

Ruokailija

Fodmapin toimiessa siitä ei kyllä ole paluuta vanhaan. En tunne ketään, joka niin olisi tehnyt, mutta lukuisia, joille se on pysyvä ja toimiva ruokavalio. Ei edes mitenkään arkea rajoittava. Lieneekö tuo ajatus vanhaan ruokavalioon palaamisesta siitä johtuva, että ruokavalio aloitetaan aika tiukalla dieetillä ja vähitellen lisätään aineksia. Silloin siitä tulee myös yksilöllisempi eikä jää turhia rarjoitteita. Kun ärsyttävät ruoka-aineet paljastuvat ja suoli rauhoittuu, voi yllätyksekseen syödä jotakin, minkä luuli itselleen sopimattomaksi. Kannattaa kokeilla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla