Sport
Kun hiilihydraattien sietokyky on kunnossa, keho käyttää hiilarit tehokkaasti eivätkä ne tee olosta nuupahtanutta. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock.</span>
Kun hiilihydraattien sietokyky on kunnossa, keho käyttää hiilarit tehokkaasti eivätkä ne tee olosta nuupahtanutta. Kuva: Shutterstock.

Saat lisätehoja treeniin, kun opetat kroppasi käyttämään hiilareita. Testaa ensin, onko hiilarin siedossa parantamisen varaa.

Miksi yksi voi syödä huoletta kolme pitsaa viikossa ja toisella jo yksi saunasiideri turvottaa, jämähtää vyötärölle ja tuo väsyneen olon? Vastaus on siinä, kuinka tehokkaasti keho osaa ottaa hiilihydraatit hyötykäyttöön ja energian lähteeksi.

Hiilihydraattien sietokyky on yksilöllinen. Karkeasti ottaen naisilla ja ylipainoisilla se on heikompi kuin miehillä ja normaalipainoisilla. Geenitkin vaikuttavat. Olisiko siis junnaaviin kiloihin syynä se, että kroppasi ei oikein tiedä, mitä se tekisi hiilihydraateilla?

Kysy itseltäsi seuraavat 5 kysymystä. Mitä useammin vastaat kyllä, sitä todennäköisemmin hiilihydraattien sietokyvyssä on parantamisen varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Tuleeko sinulle unelias tai sumuinen olo sokerisen tai tärkkelyksisen aterian jälkeen?

2. Kertyvätkö kilosi keskivartaloon, eivät alakroppaan?

3. Tunnetko olosi nälkäiseksi, vaikka olet syönyt itsesi täyteen?

4. Himoitsetko jatkuvasti makeaa ja hiilaripitoista, jopa yöllä?

5. Oletko ylipainoinen?

Hyvä uutinen on, että jokainen voi virittää kehonsa paremmaksi pastanpolttokoneeksi. Parhaita reseptejä ovat oikeanlainen täsmäliikunta ja terveellinen ruokavalio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla