Ketäpä ei vähän hymyilyttäisi, jos edessä on lautasellinen pullaa? Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Räisänen
Ketäpä ei vähän hymyilyttäisi, jos edessä on lautasellinen pullaa? Kuva: Sanoma-arkisto / Kimmo Räisänen

Sokeri ei ole uusi tupakka, mutta kohtuus toki kannattaa makean syömisessäkin, kirjoittaa laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen uutuuskirjassaan.

Viime vuosina moni on alkanut vältellä valkoista sokeria kuin ruttoa. Erinäisissä yhteyksissä sokeri on julistettu elimistölle haitallisemmaksi kuin tupakka ja alkoholi. Bloggaajat ovat hehkuttaneet sokerittoman ruokavalion käsittämättömän mahtavia etuja. Monissa perinteisissäkin medioissa on ohjeistettu, kuinka niin sanotusta sokerikoukusta voisi päästä eroon.

On totta, että liiallinen sokerin syöminen voi vaikuttaa terveyteen. Mikään megamyrkky sokeri ei kuitenkaan ole. Ei edes se paljon parjattu valkoinen sokeri, eli ihan tavallinen pöytäsokeri.

– Sokeri ei ole uusi tupakka, kirjoittaa myös laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen Pötyä pöydässä -kirjassaan.

– Pienet päivittäiset tai harvakseltaan suuremmat sokeriannokset eivät ole vaaraksi terveydelle.

Mikään megamyrkky sokeri ei kuitenkaan ole. Ei edes paljon parjattu pöytäsokeri.

Sokeri on oleellinen osa tervettä ihmiskehoa, eikä siitä ole syytä vierottautua.

Itse asiassa sokeri on niin tärkeä osa hyvinvointia, että verenkierrossamme kiertää sitä aina. Kaikki hiilihydraatit muuttuvat kehossa glukoosisokeriksi. Se on veren tärkein sokeri ja samalla oleellinen polttoaine koko kropalle.

– Eivät kehomme solut ”ymmärrä”, onko veressämme kiertävä glukoosi syntynyt maksassa uudismuodostuksen avulla lihaksiemme proteiinista (pitkittynyt paastotilanne), peräisin tärkkelyksestä (vaikkapa ruisleivästä), alkuaan luontaisista sokerin lähteistä, kuten marjoista, vai lisätystä sokerista, kuten karkeista, Laatikainen kirjoittaa.

Kohtuullisuuden rajat

Laatikainen korostaa sitä, että terveellisistä ruoka-aineista – kuten hedelmistä ja marjoista – saatava sokeri ei ole käytännössä koskaan pahasta. Lisätyn sokerin määrää ruokavaliossa kannattaa sen sijaan toki tarkkailla. Jos sokeria syö yli 200–300 grammaa päivässä, 2 tyypin diabeteksen, rasvamaksan ja verisuonisairauksien riski kasvaa.

Nollatoleranssi on kaukana kohtuukäytöstä.

Iso karkkipussi tai useampi litra sokerilimonadia joka päivä ei siis ole hyvä idea. Sokerin kohtuukäyttö ei kuitenkaan tarkoita nollatoleranssia.

Laatikaisen mukaan sokerista tulee ongelma vasta siinä vaiheessa, kun lisätyn sokerin saanti ylittää 50 grammaa päivässä. Jos ruokavalio on muuten melko terveellinen, kohtuullinen määrä sokeria voi tarkoittaa esimerkiksi:

  • Jäätelöpuikko päivässä
  • Kaksi isompaa annosta jäätelöä viikossa
  • Pari kolme palaa suklaata päivässä
  • Pieni pulla päivässä

– Sen sijaan esimerkiksi päivittäinen yksi 40 gramman suklaapatukka, lasi sokerilla makeutettua siideriä tai mehua ja 2 dl sokeroitua jogurttia yhteenlaskettuna ylittää jo suosituksen ylärajan, Laatikainen kertoo.

Apua, lisääkö sokeri riskiä sairastua syöpään?

Viime aikoina on puhuttu myös lisätyn sokerin ja syöpien yhteydestä. Laatikainen kuitenkin huomauttaa, että tutkimuksissa ei ole voitu todistaa, että ruuasta saadulla sokerilla ja millään syövillä olisi suoraa yhteyttä.

– Syöpäsolut eivät ymmärrä, mistä sokeri on peräisin, ja syöpäsoluille sokeria riittää aina, vaikka sokerin saanti olisi nollassa. Syöpä nauttii ihan yhtä mielellään vaikka tärkkelyksestä tai kehon omista lihaksista lähtöisin olevaa sokeria.

Reijo Laatikainen: Pötyä pöydässä – Älä usko kaikkea, mitä ravinnosta sanotaan (Kirjapaja, 2018)

Sugarfree

Unohda ahdistavat sokerilakot! Ravitsemusterapeutin mukaan pulla päivässä voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota

Ja hyvin voidaan lisätä, että älä usko kaikkea, mitä Laatikainen kirjoittaa. Ei se vähäinenkään määrä sokeria ole hyväksi. Eihän vähäinen tupakanpolttokaan ole hyväksi. Sokerikoukutus ei hellitä, jos natustelet niitä herkkuja. Vaikka sen vähäisen määrän. Ja sokerin haitoista tiedetään koko ajan enemmän, ja se voidaan liittää jo moneen sairauteen.
Lue kommentti
Hmmm

Unohda ahdistavat sokerilakot! Ravitsemusterapeutin mukaan pulla päivässä voi hyvin olla osa terveellistä ruokavaliota

Lisätty sokeri on yleensä turhaa. Pulla päivässä tekee taatusti ylipainoiseksi. Mutta pullakahvit sunnutain kunniaksi eivät tapa ketään perustervettä ihmistä. Ei myöskään täytekakkupala synttäreillä. Näitä ruokavalioita tulee tasaisin väliajoin, joissa poistetaan jokin ravintoaine poistetaan ja sitten muka ollaan niin onnellisia ja eletään ikuisesti nuorina. Ja höpö, höpö. Elämässä on valitettavasti 100% kuolleisuus. Lisäaikaa ei näillä ruokahömpötyksillä voi ostaa. Pahimmillaan saattaa kadota...
Lue kommentti