Sport
Täysmehusta saa näppärän urheilujuoman, kun korvaa puolet juomasta vedellä ja lisää hippusen suolaa.
Täysmehusta saa näppärän urheilujuoman, kun korvaa puolet juomasta vedellä ja lisää hippusen suolaa.

Moni terveelliseksi markkinoitu juoma sisältää hämmästyttävän vähän sitä vaikuttavaa ainesosaa eli täysmehua.

Tuorepuristettua, täysmehua, mehujuomaa, tiiviisteestä valmistettua... Erilaisia mehuja on kaupassa hyllymetreittäin, mutta mikä olisi se terveellisin valinta? 

Ravitsemustieteilijä Sanna Talvia kehottaa tutkimaan ensimmäisenä mehupurkin kylkeä. Jos siinä lukee ”täysmehu”, olet hyvillä jäljillä.

Täysmehuissa on pelkästään hedelmästä tai marjoista puristettua mehua. Niistä saa hedelmien vitamiineja, hivenaineita ja flavonoideja, jotka ovat terveydelle hyödyllisiä yhdisteitä, kasvien omia väri- ja makuaineita. Osa flavonoideista saattaa olla mehussa jopa paremmin imeytyvässä muodossa, koska kasvin solurakenne on mehuksi puristettaessa rikkoutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Skaalan toisessa ääripäässä ovat mehujuomat ja -tiivisteet, joiden täysmehupitoisuus on hyvin pieni. Ne voivat olla käytännössä lähinnä värjättyä ja makeutettua vettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joidenkin maiden ravitsemussuosituksissa täysmehulasillisella voidaan jopa korvata yksi päivän kasvisannos. Suomessa ei suositella jättämään yhtään hedelmää pois, mutta lasin täysmehua voi juoda niiden lisäksi. Jos ruokavaliossa on vähän hedelmiä ja marjoja, on parempi juoda lasi täysmehua kuin olla juomatta.

Tuorepuristettu mehu pitäisi nimensä mukaisesti juoda tuoreena, sillä esimerkiksi C-vitamiini hajoaa ajan kuluessa itsestään. Moneen mehuun sitä lisätään korvaamaan varastoinnissa syntyvä hävikki.


Tarkista sokerin määrä

Mehu kannattaa juoda ruokailun yhteydessä, sillä happamanmakean mehun lipitteleminen ruokailujen välillä ei tee hyvää hampaille.

Joskus kuulee sanottavan, että mehu pitäisi aina juoda ruoan kanssa myös siksi, että tyhjään mahaan nautittuna sen runsas sokeri aiheuttaisi liian nopean verensokerin nousun. Täysmehun on pelätty lisäävän diabeteksen riskiä.

Talvian mukaan tutkimusnäyttö ei tue tätä väitettä.

– Uusimmat tutkimukset osoittavat, että täysmehun juominen ei ole yhteydessä kakkostyypin diabeteksen. Sen sijaan runsas sokeroitujen juomien käyttö on yhdistetty sekä diabetekseen että monenlaisiin muihinkin terveysongelmiin.

Sen sijaan mehujuomat, joiden täysmehupitoisuus on pieni, mutta joissa on runsaasti sokeria, kannattaa jättää kaupan hyllyyn. Joissakin mehujuomissa on vähemmän sokeria kuin täysmehussa ja makua on parannettu keinotekoisilla makeutusaineilla.

Jos jostain syystä haluaa juoda paljon mehua, kannattaa ehkä valita mehujuoma, jossa on vähemmän sokeria ja enemmän vettä – tai laimentaa täysmehua vedellä.

Liikkujalle hiilihydraattipitoinen täysmehu voi olla osa palauttavaa ateriaa tai turnauspäivän välipalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla