Kroppasi tietää, millaista treeniä ja ruokaa se tarvitsee. Näin opit kuuntelemaan kehosi viestejä.

Hallitsevatko elämääsi pilkuntarkat treeni- ja ruokasäännöt? Vai lankeatko aina karkkihyllyllä? Kummassakin tapauksessa, tämä juttu on juuri sinulle!

Kaikki joogaguruista fitnessmalleihin toistelevat samaa slogania: ”Olen opetellut kuuntelemaan kehoani”. Kun oppii tuntemaan kroppansa signaalit, ei kuulemma tarvitse ruokavalioita tai treeniohjelmia. Keho kyllä kertoo, millaista treeniä ja ruokaa se kaipaa.

Ajatus on houkuttava, mutta vaikea toteuttaa. Mitä jos kroppa käskee katsomaan leffoja ja mättämään karkkia? Mitä kehon kuunteleminen oikeasti tarkoittaa?

Sanapari ”kehon kuunteleminen” on helppo ymmärtää väärin. Se ei nimittäin tarkoita sitä, että jää aina väsymyksen iskiessä sohvalle näpräämään puhelinta. Ideana on opetella tunnistamaan, mitä kroppa tarvitsee ja mistä tulee hyvä olo. Tarkoituksena on löytää tasapaino liiallisen itsekurin ja laiskottelun välille: et tarvitse näkyvää sixpackia mutta tarvitset keskikropan, joka pitää ryhtisi kasassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kehon kuuntelemista kannattaa opetella, jos elämää hallitsevat pilkuntarkat ruokasäännöt ja joustamattomat treeniaikataulut. Toisaalta taidon opettelemisesta on hyötyä myös niille, jotka lankeavat kerta toisensa jälkeen karkkihyllyllä tai joiden lenkkarit hohtavat eteisessä puhtauttaan.

Selvitä, syötkö oikeasti nälkään

  • Näin harjoittelet kehon viestien tunnistamista: Ota lounasseuralaiseksesi kynä ja paperia. Piirrä paperille kymmenen kohdan jana, jonka toisessa päässä on nälkä ja toisessa päässä ähky. Ala sitten syödä niin rauhallisesti, että ehdit kuulostella tuntemuksiasi. Merkitse paperiin viiden minuutin välein, missä kohdassa janaa olet ja miltä se tuntuu. Kun olet tehnyt harjoituksen muutaman kerran, alat hahmottaa, miltä tuntuu, kun olet kylläinen muttet ähky.
  • Onko se nälkää vai mielihalu? Koska söit viimeksi? Jos lounaasta on tunti, et todennäköisesti ole nälkäinen. Sopiva aterioiden väli on yleensä 3–4 tuntia.
  • Laukaisiko syömishimon jokin ulkoinen ärsyke? Kuljitko kaupan pullantuoksuisen paistopisteen ohi tai näitkö telkkarissa tiriseviä grillivartaita? Ärsykkeen laukaisema himo katoaa vähitellen.
  • Kyllästyttääkö? Kukapa meistä ei yrittäisi keksiä tekosyitä karata tylsän työtehtävän tai veroilmoituksen ääreltä.
  • Kaipaatko oikeasti jotain muuta? Toisille syöminen on tapa rentoutua, paeta yksinäisyyttä tai hoitaa sydänsuruja, mutta syöminen harvemmin ratkaisee alkuperäistä ongelmaa.

Pelkkä Netflixin logo voi laukaista syömishimon.

Näin syöt intuitiivisesti

  1. Unohda kiellot. Kehon viestien mukaan syömistä kutsutaan intuitiiviseksi syömiseksi. Ideana on unohtaa tiukat säännöt ja syödä juuri sen verran kuin nälkä käskee.
  2. Syö tasaisesti pitkin päivää. Vaikka voit luopua muista säännöistä, älä luista tästä: syö kunnon ruokaa säännöllisesti mielellään noin 3–4 tunnin välein. Tasaisesti pitkin päivää syövän nälkäviestit toimivat niin kuin pitää, eikä energiavaje kostaudu jossain vaiheessa överinälkänä tai makeanhimona.
  3. Usko nälkääsi. Energiantarpeesi vaihtelee päivästä toiseen. Jos olet juossut eilen pitkän lenkin, saatat tarvita ennen lounasta ylimääräisen välipalan. Toisaalta juhlaillallisen jälkeisenä aamuna et välttämättä kaipaa tuhtia aamiaista. Kehon nälkä- ja kylläisyysviestit on luotu huolehtimaan siitä, että syöt energiantarpeesi mukaan. Se näkyy myös tutkimuksissa: intuitiivisesti syövät eivät ehkä laihdu, mutta eivät myöskään liho helposti.
  4. Vaienna ruokapoliisi. Monella on sääntöjä, joiden mukaan lounaalla saa syödä korkeintaan kaksi perunaa tai että suklaa kuuluu vain karkkipäivään. Vaienna ruokapoliisin ääni: kun syöt nälkäsi käskemän määrän oikeaa ruokaa ja pidät verensokerin tasaisena, voit herkutella huoletta. Kylläisenä et ahmi koko suklaalevyä vaan maltat tyytyä pariin palaan.
  5. Erota mieliteot nälästä. Kuulostele oloasi ennen kuin menet jääkaapille. Tunnetko todella nälkää vai jotakin muuta? Monet ovat tottuneet yhdistämään telkkarin katsomisen ja herkut toisiinsa, jolloin pelkkä Netflixin logo laukaisee syömishimon. Kun opit tunnistamaan nämä himoja laukaisevat ärsykkeet, niitä on helpompi vastustaa. Jos sinulla todella on nälkä, syö oikeaa ruokaa ja säästä herkut jälkkäriksi.
  6. Syö ruokia, joista tulee hyvä olo. Hampurilaisaterian tai kvinoasalaatin jälkeen on aika eri fiilis. Sama pätee herkkuihin: parin suklaapalan jälkeen olo tuntuu hyvältä, levyllisen jälkeen ei. Kunnioita viisasta kehoasi, joka tietää, ettei se tarvitse ylenpalttisesti nopeita hiilareita, kovaa rasvaa, suolaa tai alkoholia.
  7. Rauhoita ruokailu. Lopeta netin selaaminen ja keskity syödessäsi nauttimaan siitä, miltä ruoka maistuu ja tuntuu. Kun syöt rauhallisesti, osaat lopettaa ennen ähkyä.

Asiantuntija: Ravitsemusasiantuntija (TtK), liikunnanohjaaja (AMK) ja valmentaja Jonna Heinonen, MakiaMental.

Sisältö jatkuu mainoksen alla