Jäätelökuurin yksi hyvä puoli voi olla myös se, ettei sen jälkeen ihan heti iske makeanhimo. Kuva: Shutterstock
Jäätelökuurin yksi hyvä puoli voi olla myös se, ettei sen jälkeen ihan heti iske makeanhimo. Kuva: Shutterstock

Uskomaton jäätelödieetti ei ole täysin tuulesta temmattu juttu.

Aamiaiseksi jäätelöä, lounaaksi jädeä, päivälliseksi jäätelöä ja vielä iltapalalla suu makeaksi sorbetilla! Ja tämä sama neljän ihanan päivän ajan!

Kalifornialainen jäätelökauppa Kippy´s on tuonut markkinoille dieetin, josta laihduttajat ja makeanpersot ovat aina unelmoineet.

Ravintoekspertti Varpu Tavi suhtautuu jäätelödiettiin varauksella:

– Kyllähän ihminen voi valita minkä tahansa mieluisan ruoan ja laihtua, kunhan syö vähemmän kuin kuluttaa eli saa aikaan kalorivajeen.

Ravinto-opillisesti jäätelödieettiä ei voi suositella.

– Jäätelödieetissä elimistö saa energiaa, mutta vitamiineja, hivenaineita ja proteiineja jää puuttumaan, mikä ei tietenkään neljän päivän dieetissä niin kauhean vakavaa ole, Varpu sanoo.

Kylmää ja lämmintä

Jäätelön laihduttavasta vaikutuksesta on huhuttu iät ja ajat. On ajateltu, että kylmän syöminen kuluttaa enemmän, koska elimistön pitää itse lämmittää ruoka.

– Se pitää paikkansa. Jäätelödieetillä on ihan tieteellinen peruste, Varpu nauraa ja kertoo esimerkin:

Jos ihminen syö 3000 kcal:n jäätelöannoksen ja toisena hetkenä 3000 kcal:n annokseen täysjyväpastaa, niin 2000 kcal:n keskikulutuksella kummastakin ateriasta jää 1000 kcal ylimääräistä.

Koska elimistössä erilämpöiset aineet asettuvat lopulta samaan 37 asteen lämpötilaan, jäätelön lämmittäminen kuluttaa 45 kcal ja makaronin jäähtyminen puolestaan vapauttaa 90 kcal elimistön käyttöön.

Neljän päivän dieetin vaikutukset ovat kuitenkin harvoin pysyviä.

– Voihan sitä kesällä hupsutella vaikka jäätelökuurilla, on niitä pöllömpiäkin dieettivillityksiä aikojen kuluessa nähty, Varpu sanoo.

Lue myös:

Jäätelökuurilla mässäillään viittä eri makua päivässä