Kodin Kuvalehti
Kourallinen saksanpähkinöitä päivässä tekee hyvää muistille. Kuva: Shutterstock
Kourallinen saksanpähkinöitä päivässä tekee hyvää muistille. Kuva: Shutterstock

Saksanpähkinää ei kutsuta aivopähkinäksi vain hassun ulkonäkönsä vuoksi. Se on myös todellista aivoruokaa.

Jos aivosi ovat työpäivän aikana jumissa, pureskele pähkinää. Sopiva annos on kaksi ruokalusikallista pähkinöitä päivittäin.

Mutta ihan mitä tahansa pähkinää ei kannata purra. Aivojen hyvinnoinnin kannalta pähkinöistä parhain on saksanpähkinä – sen kertoo jo pähkinän muoto! Saksanpähkinä sisältää runsaasti monityydyttämättömiä rasvoja ja antioksidantteja, kuten E-vitamiinia, melatoniinia ja ellagihappoa.

Saksanpähkinän suurin voima on kuitenkin omega-3-rasvahapoissa, jotka ovat aivoille välttämättömiä, neurotieteilijä Lisa Mosconi sanoo Aivoruokaa – syö paremmin, ajattele kirkkaammin -kirjassaan. Tutkimusten mukaan saksanpähkinät parantavat muistia ja nostavat mielialaa. Erityisen tehokkaita ne Alzheimerin taudin torjunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvät rasvahapot saa parhaiten aivojen käyttöön, kun saksanpähkinät pureskelee kunnolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pähkinät pois valosta

Saksanpähkinöitä ei kannata hamstrata kaappeihin kilokaupalla. Pähkinät härskiintyvät helposti ja alkavat maistua kitkeriltä, jos niitä säilyttää väärin.

Suurimmassa vanhentumisvaarassa ovat pähkinät, jotka ovat kauniissa lasipurkissa keittiön pöydällä suorassa auringonvalossa.

Jos pähkinät eivät kulu muutamassa päivässä tai viimeistään parin viikon kuluessa, ne kannattaa säilyttää jääkaapissa kannellisessa purkissa.

Pähkinät voi myös pakastaa. Pakastimessa pähkinät säilyvät hyvinä ja raikkaan makuisina jopa vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla