OMAD-paastoa noudattavan lautanen on tyhjää täynnä 23 tuntia vuorokaudesta. Kuva: Shutterstock
OMAD-paastoa noudattavan lautanen on tyhjää täynnä 23 tuntia vuorokaudesta. Kuva: Shutterstock

Äärimmäisellä pätkäpaastolla syödään vain kerran päivässä – ja vaarannetaan samalla tärkeiden ravintoaineiden saanti.

Viime vuosina on täytynyt elää todella tynnyrissä välttyäkseen kuulemasta, että dieetit eivät johda pysyvään painonpudotukseen. Päin vastoin: esimerkiksi keväällä 2018 valmistuneen suomalaisen väitöstutkimuksen mukaan laihduttaminen on melko varma tapa epäonnistua painonhallinnassa.

Tästä laajalle levinneestä tiedosta huolimatta erilaiset paastodieetit ovat vuorotellen nousseet suosioon. Vuonna 2013 villiinnyttiin 5:2-dieetistä, jolla sinniteltiin kaksi päivää viikossa 500 kalorilla, ja sen jälkeen on intoiltu muun muassa 18/6-dieetistä, 24 tunnin paastosta ja rasvapaastosta.

Pätkäpaastojen hyödyistä on tehty tieteellisiä tutkimuksiakin, joskin usein varsin pienillä otannoilla. Melko tuoreessa brittitutkimuksessa esimerkiksi selvisi, että kolme tuntia tavallista pidempi yöpaasto pienensi rasvan määrää kehossa. Yhdysvaltalaistutkimuksessa puolestaan todettiin, että 18 tunnin yöpaasto auttoi polttamaan rasvaa.   

Ei siis ole ihme, että dieettirintaman uusimmat uutiset kertovat taas pätkäpaastosta – joka tosin tapahtuu varsin pitkissä pätkissä. Women's Health kirjoittaa netissä hehkutetusta OMAD-dieetistä, jolla paastotaan melkein koko vuorokausi. 

Dieetin nimi tulee sen ideasta: One Meal A Day, yksi ateria päivässä. Päivittäisen aterian lisäksi dieetillä saa juoda kalorittomia juomia, kuten mustaa kahvia. 

Päivittäisen aterian sisältö on vapaasti valittavissa, mutta siihen liittyy muita tarkkoja rajoituksia:

  1. Ateria tulee syödä joka päivä saman neljän tunnin aikaikkunan sisällä.
  2. Ruokailu saa kestää vain tunnin.
  3. Ateria saa olla vain kolme tuumaa, eli noin seitsemän ja puoli senttimetriä korkea lautasen pinnasta mitattuna.
  4. Ruoka pitää syödä lautaselta, jonka halkaisija on 28 senttimetriä.

Melko simppeliä, jos vain onnistuu löytämään juuri 28-senttisen lautasen. Pitäisikö painonpudotuksesta haaveilevien siis ryhtyä OMADille? 

Tuskin, toteaa Women's Healthin haastattelema ravitsemusterapeuttikin. Äärimmäisillä pätkäpaastoilla on nimittäin lukuisia haittapuolia. 

  • Syömisen radikaali vähentäminen häiritsee hormonitoimintaa, ja voi jopa lopettaa kuukautiset.
  • Kuten jokainen nälkäkiukusta joskus kärsinyt tietää, pienikin verensokerin heittely voi johtaa mielialan heilahduksiin, jotka vahingoittavat sinua ja lähimmäisiäsi. 23 tunnin paastosta seuraavan nälkäkiukun määrää voi vain arvailla.
  • Ruuan vähentäminen tarkoittaa myös hyödyllisten ravintoaineiden vähentämistä. Radikaali pätkäpaasto voi johtaa puutteisiin tärkeiden vitamiinien ja kivennäisaineiden saannissa.
  • Women's Healthin haastatteleman ravitsemusterapeutin mukaan OMAD ei sovi edes perusterveille ihmisille, mutta erityisen haitallinen se on aiemmin syömihäiriöstä kärsineille, diabeetikoille, raskaana oleville ja imettäville.
  • Äärimmäistä paastoa noudattavan voimat eivät välttämättä riitä edes tavalliseen liikuntaan, saati voimaharjoitteluun. Ja vaikka liikunta näytteleekin tutkitusti pienehköä roolia laihtumisessa, pitkäkestoisessa painonhallinnassa mieleisestä liikuntaharrastuksesta on apua. 
  • Kaikenlaiset dieetit stressaavat kehoa ja mieltä tarpeettomasti. Ne lisäävät stressihormoni kortisolin eritystä, mikä vaikeuttaa syömisen hallintaa entisestään.
  • Diettaaminen sekoittaa elimistön nälkä- ja kylläisyyssignaalit pitkäksi aikaa. Ruokahalua lisäävän greliinihormonin määrä on koholla jopa vuoden ajan dieetin jälkeen, mikä vaikeuttaa järkevää syömistä. 

Mitä painonhallinnasta haaveilevan siis kannattaa tehdä? Unohtaa 28-senttisten lautasten metsästys ja kitudieetit sekä kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiinsa ruokailua laajemmin. 

– Mikä tuottaa kuormitusta? Nukutko tarpeeksi? Onko elämässäsi hyvinvointia lisääviä asioita? Vai onko elämä vain selviytymistä ja velvollisuuksia? Jos isot rakenteet ovat pielessä, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on vaikeaa, laihdutuksen vaikutuksista väitellyt laillistettu ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäinen sanoo Me Naisten jutussa.