ET Terveys
Pellava vaikuttaa verensokerin lisäksi myös kolesterolitason säätelyyn. Kuva: Sanoma-arkisto / Heidi Korhonen
Pellava vaikuttaa verensokerin lisäksi myös kolesterolitason säätelyyn. Kuva: Sanoma-arkisto / Heidi Korhonen

Pellavansiemenrouhe sisältää paljon terveellisiä aineita, mutta sitä ei saa käyttää liikaa. 

Öljyä ja rouhetta

Pellavaa on viljelty tuhansia vuosia. Nykyään pellavan siemenistä puristetaan kylmäpuristusmenetelmällä öljyä. Samalla syntyy pellavansiemenrouhetta, johon jää osa öljystä. Markkinoilla on myös rouheita, joihin on käytetty koko pellavansiemen.

Pellavassa on runsaasti omegakolmosia.

Hyviä rasvahappoja

Pellava sisältää omega-3- ja omega-6-rasvahappoja ihanteellisessa suhteessa.

Erityisen runsaasti pellavassa on omegakolmosia, jotka auttavat pitämään kolesterolitason normaalina.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Omegakolmosia saa päivän tarpeen 1–2 ruokalusikallisesta rouhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suoliston ystävä

Runsaskuituisen pellavan kuiduista suurin osa on liukenematonta kuitua, joka edistää vatsan toimintaa.

Pellavan liukoinen kuitu puolestaan tasapainottaa aterian jälkeen verensokerin nousua, lisää kylläisyyttä ja auttaa kolesterolitasapainon ylläpidossa.

Pellavan sisältämä lignaani on tehokas antioksidantti.

Suojaava lignaani

Pellavan sisältämä lignaani on kasviestrogeeni ja tehokas antioksidantti.

Luonnossa lignaanit suojaavat kasveja taudeilta ja tuholaisilta.

Lignaani muuttuu suolistossa enterolaktoniksi, jonka arvellaan ehkäisevän sepelvaltimotautia ja hormoniperäisiä syöpiä.

Huomioi haitta-aineet

Pellava kerää maaperästä kadmiumia, joka on haitallinen raskasmetalli.

Pellavansiemenet sisältävät myös linamariinia, josta vapautuu elimistössä pieniä määriä syanidia.

Evira suosittelee, että aikuiset käyttäisivät pellavaa enintään kaksi ruokalusikallista, lapset yhden ruokalusikallisen päivässä.

Tällöin haitallisten yhdisteiden saanti pysyy turvallisella tasolla.

Asiantuntijana professori Raija Tahvonen, Luonnonvarakeskus

Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

Vierailija

Nörttejä olette. Suomessa vaikutti aikoinaan herrasmies, jonka opetus oli: kaikkea, mutta kohtuudella. Vatsanne, allergianne jne. voisivat huomattavasti paremmin, jos...

Sisältö jatkuu mainoksen alla