Sport
Mantelit voivat auttaa lisäämään lihasvoimaa. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Mantelit voivat auttaa lisäämään lihasvoimaa. Kuva: Shutterstock

Älä odota joulupuuroa! Mantelia kannattaa napsia välipalana ympäri vuoden. 

Jos etsit helppoa, terveellistä, ruokaisaa ja hyvänmakuista välipalaa, niin manteli pääsee eittämättä kärkisijoille.

Mantelista puhutaan usein pähkinänä, vaikka manteli on virallisesti luumarja. Sen ravintokoostumus on kuitenkin hyvin samankaltainen kuin pähkinöillä: molemmissa on hyviä rasvahappoja, proteiinia, kuitua ja vitamiineja. 

Manteli sopii erityisen hyvin liikkujalle. Mantelivälipala kannattaa yhdistää treenaamiseen, sillä manteleiden on todettu parantavan lihasten kykyä hyödyntää hiilihydraatteja ja happea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimustietoa on myös mantelin suorituskykyä ja voimantuottoa parantavasta vaikutuksesta. Kun pyöräilijät ja triathlonistit söivät päivittäin 75 grammaa manteleita, heidän kuntonsa nousi nopeammin kuin verrokkiryhmässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Manteleita ei kannata kartella lihomisen pelossakaan: niistä saa rutkasti tärkeitä ravinteita pienessä paketissa. Kuitujen ansiosta kaikki energia ei imeydy suolistossa.

Sport-lehden numerossa 11–12/2019 suuri pähkinävertailu. Mistä saat eniten omegakolmosia, kuituja tai vitamiineja? Mikä pähkinä sopii mihinkin tarkoitukseen? Tilaajana voit lukea jutun myös osoitteessa digilehdet.fi.

Vierailija

Itse kuulun siihen porukkaan (olikos se nyt peräti 10%) ihmisiä, joiden ruoansulatus ei pysty käsittelemään manteleita, ja ne rapisevatkin lopulta pönttöön käytännössä sellaisenaan. Eli vaikka mantelit ovatkin ihan hyviä, niiden syöminen on ravitsemuksellisesti ajanhukkaa, rahanhukasta puhumattakaan.

Vierailija

" Kuitujen ansiosta kaikki energia ei imeydy suolistossa. "

Syöty energia nyt vaan ei haihdu ihmisen elimistöstä yhtään mihinkään.

Outoja väitteitä ammattilaisilta vai ovat he edes sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla