Tuskin millään ruoka-aineella on monipuolisempia terveysvaikutuksia kuin kauralla. 

Kauran tunnetuimmat terveysvaikutukset liittyvät sen liukoiseen kuituun, beetaglukaaniin. Se sitoo tehokkaasti vettä ja muodostaa suolistossa geelimäisen massan, joka hillitsee glukoosin ja kolesterolin imeytymistä elimistöön. Kun beetaglukaani liikkuu ruuansulatuskanavan läpi, se muodostaa suojaavan kalvon vatsalaukkuun ja ohutsuoleen. Kauran kuidut edistävät suoliston terveyttä ja helpottavat vatsan toimintaa.

– Kauran beetaglukaanille on hyväksytty EU:ssa neljä terveysväittämää. Beetaglukaani alentaa veren kolesterolitasoa, edistää veren kolesterolitason pysymistä normaalina ja auttaa tasaamaan verensokeripitoisuutta aterian jälkeen. Lisäksi kauran kuitu edistää ulostemassan lisääntymistä ja vähentää ummetusta, sanoo apulaisprofessori Kaisa Linderborg Turun yliopistosta.

Kolesterolin suhteen suotuisat vaikutukset saa, kun nauttii beetaglukaania kolme grammaa päivässä. Lautasellisesta kaurapuuroa saa lusikoitua noin puolet. Vielä enemmän saa, jos lisää puuroon kauraleseitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Loput beetaglukaanista on helppo hankkia syömällä vaikkapa muutama viipale sataprosenttista kauraleipää tai jotakin muuta kauratuotetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvä proteiinilisä

Kaurahiutaleet ovat täysjyväviljaa eli ne sisältävät kaikki jyvän ravinteikkaat osat. Kaurassa on tasapainoisessa suhteessa proteiinia, hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja ja rasvaa, joka on pääasiassa hyvää pehmeää rasvaa. Puuroannos, johon on käytetty desi hiutaleita, sisältää 23 grammaa hiilihydraatteja, 5 grammaa proteiineja ja 3 grammaa rasvaa. Kauran sisältämä kasvikunnan proteiini täydentää ja monipuolistaa mukavasti kasvisruokailijan proteiinin saantia.

Kaurasta saa myös runsaasti kuituja – jo pari desilitraa kaurahiutaleita riittää kattamaan kolmanneksen päivittäisestä kuiduntarpeesta. Kuitujen ansiosta kauran hiilihydraatit imeytyvät hitaasti ja pitävät yllä kylläisyyden tunnetta. Lisäksi kaurassa on B-ryhmän vitamiineja, kasviperäistä rautaa, magnesiumia ja sinkkiä.

– Kauran ravintoarvot ovat poikkeuksellisen hyvät, ja se on erinomainen lisä jokaisen ruokavalioon, Kaisa Linderborg sanoo.

Kaura on luontaisesti gluteeniton ja sisältää vain vähän niin sanottuja FODMAP-yhdisteitä, joten se sopii herkkävatsaisille ja myös keliaakikoille - kunhan kaura ei ole missään vaiheessa tuotantoketjua joutunut kosketuksiin vehnän, ohran tai rukiin kanssa.

Ei pelkkää puuroa

Kauran ja kaurasta valmistettujen tuotteiden määrä markkinoilla on lisääntynyt huikeasti. Uuden teknologian ansiosta kaura voidaan pilkkoa osiin ja siitä pystytään ottamaan talteen terveelliset ja arvokkaat ainesosat, beetaglukaani, kauraproteiini ja kauraöljy.

Kauran todistettujen terveysvaikutusten lisäksi kuluttajia houkuttavat kauratuotteiden miellyttävä maku ja helppokäyttöisyys.

– Kauran käytön lisääminen on helppoa, kun kokeilee rohkeasti tuotevaihtoehtoja ja hyödyntää kauraa ruuanvalmistuksessa ja leivonnassa, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Anni Lehtonen Ravistamosta.

Kauramaidoksi kutsutussa kaurajuomassa kauran osuus on kuitenkin pieni, joten se ei ratkaisevasti lisää kauran käyttöä.

– Myöskään proteiinipitoisuus ei yllä maitovalmisteiden tasolle, mutta miellyttävän maun vuoksi kaurajuomaa voi toki käyttää, Anni Lehtonen sanoo.

Kahden vuoden takaisen tilaston mukaan suomalaiset söivät kauraa 7,3 kiloa henkilöä kohden vuodessa. Kulutuksen arvioidaan kasvavan noin 10 prosentin vuosivauhtia.

Suomalainen kaura on maailmalla haluttua korkean laatunsa ja puhtautensa ansiosta. Viileässä ja valoisassa kesässä kasvaa vaaleaa, suurijyväistä kauraa. Kauran ydin on suuri ja kuoripitoisuus suhteessa alhaisempi. Kylmä talvi kurittaa kasvitauteja ja -tuholaisia, joten kasvinsuojeluaineita ei tarvita paljoakaan.

– Meillä on maailman paras kaura, sanoo yliopistonlehtori Tuula Sontag-Strohm Helsingin yliopistosta.

 

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

 

Hanneletar

Kaura on terveystuote ja varsinkin kotimainen kaura myös ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä lähituote. Kaura on ja on aina ollut osa suomalaisista ruokakulttuuria. Nykyään sen arvo on noussut, kiitos nyhtökauran ja muiden vegaanisten kaurainnovaatioiden.

Vierailija

Mutta kun tutkimustieto näyttää aivan selvästi, että ruokavaliolla alennettu kolesteroli EI vähennä sydäntautitapauksia eikä -kuolleisuutta. Lisäksi on samoin aivan kiistämätön tosiasia, että matala LDL-kolesteroli ennustaa lyhyempää elinikää vanhemmilla ihmisillä (enemmän syöpiä ja tulehduksellisia sairauksia). Miksi siis kolesterolia pitäisi alentaa?  Parempi olisi alentaa triglyseriinarvoja ja pyrkiä nostamaan HDL-konsentraatiota. Ei onnistu kauralla.

Väite matalammasta ja tasaisemmasta verensokerista on järjetön. Jos jättää kaurat ym. lähes kokonaan glukoosia (glukoosi on myös sokeri) kokonaan syömättä, pysyy verensokeri takuuvarmasti malalampana ja tasaisempana. Ja näinhän tutkimusnäyttö vähähiilihydraattisista satunnaistetuista tutkimuksistra osoittaakin.

Mutta jos viljoja on pakko syödä, niin kyllä kaura gluteenittomuuden vuoksi parhaimmasta päästä on, kuten jutussa kerrotaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla