Helli aivojasi puna-, raita- ja keltajuurella sekä porkkanalla ja nauriilla. Kuva: Sanoma-arkisto/ Ninna Lindström
Helli aivojasi puna-, raita- ja keltajuurella sekä porkkanalla ja nauriilla. Kuva: Sanoma-arkisto/ Ninna Lindström

Pienikin nestehukka vaikuttaa aivojen nestetasapainoon ja aiheuttaa väsymystä. Riittävän nesteytyksen lisäksi aivojaan voi helliä monella muullakin tavalla. 

Avain aivojen hyvinvointiin on monipuolinen ravinto. Lisa Mosconi listaa uutuuskirjassaan Syö paremmin, ajattele kirkkaammin, millaista ravintoa aivot tarvitsevat toimiakseen parhaalla mahdollisella tavalla.

  1. Vettä. Pienikin nestehukka vaikuttaa aivojen nestetasapainoon ja aiheuttaa väsymystä, aivosumua, energian puutetta, päänsärkyä ja mielialan vaihteluita. Juo päivittäin 10 x 2 desilitraa vettä.
  2. Rasvoja. Aivot janoavat erityisesti omega-3- ja omega-6-rasvahappoja, joita on kalassa, munissa, pähkinöissä ja siemenissä. Omega-3-rasvahapot ovat tärkeimpiä ravintoaineita vanhenemiseen liittyvän kognitiivisten kykyjen rappeutumisen ja dementian ehkäisyssä. Syö siis rasvaista kalaa.
  3. Proteiineja. Proteiinit rakentavat aivoissa kiertäviä välittäjäaineita, joita ilman aivot eivät tuota esimerkiksi serotoniinia, oksitosiinia ja dopamiinia. Nämä välittäjäaineet ovat tärkeitä muun muassa mielihyvän kokemiselle, motivaatiolle, aloitekyvykkyydelle ja aivojen tiedonkäsittelylle laajemmin.
  4. Hiilihydraatteja. Aivojen polttoainetta on glukoosi-niminen hiilihydraatti. Glukoosi on sokeri, mutta sen parhaita luonnollisia lähteitä ovat ruoat, joiden ei ehkä ajatella sisältävän sokeria: sipuli, nauris, punajuuri ja lanttu. Hyviä ovat myös kiivi, rypäleet, rusinat, taatelit ja hunaja.

Lähde: Lisa Mosconi: Aivoruokaa. Syö paremmin, ajattele kirkkaammin (Art House 2018) & aivotutkija Mona Moisala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla