Yllätys yllätys, terveelliseen ruokavalioon kuuluvat myös kasvikset. Kuva Shutterstock
Yllätys yllätys, terveelliseen ruokavalioon kuuluvat myös kasvikset. Kuva Shutterstock

Kun syömistottumukset ovat säännölliset, houkutukset on helpompi kiertää.

Terveysasiantuntija Brooke Alpert kertoi Shape.comille hyvän ruokavalion tarkistuslistansa. Testaa kysymysten avulla, ovatko ruokavaliosi perusteet kunnossa!

Syötkö aamupalaa?

Aamupalan syöminen ei tarkoita, että heti sängystä noustessa kitaan on ahdettava kaksi palaa ruisleipää ja lautasellinen puuroa. On yksilöllistä, mikä ruokavalio sopii kenellekin, mutta aamiainen on yleensä hyvä keino aloittaa päivä terveellisesti – aamulla riittää virtaa tehdä hyviä valintoja, olivat ne pieniä tai isoja.

Syötkö 3–4 tunnin välein?

Säännöllinen ruokailu pitää energisenä ja kun nälkä ei pääse kasvamaan jättimäiseksi, kaupassakin käteen tarttuu todennäköisemmin kunnon ruokaa kuin megapussi karkkia tai sipsiä.

Kuuluuko ruokavalioosi kasviksia?

Hahaa, puoli kiloa päivässä! Kuitupitoiset kasvikset täyttävät vatsan nopeasti ja niissä on runsaasti vitamiineja ja hivenaineita. Kasvikset sopivat myös painonpudottajalle, sillä niillä on helppoa korvata esimerkiksi runsaasti energiaa sisältävä pasta.

Juotko tarpeeksi vettä?

Hörppää ensin lasillinen vettä. Nälkä paljastuu usein janoksi.

Pidätkö ruokapäiväkirjaa?

Syömisten kirjaaminen ylös auttaa hahmottamaan, mikä ruokavaliossa on kunnossa ja missä on petrattavaa. Tätä varten on olemassa monia käteviä mobiilisovelluksia, esimerkiksi MyFitnessPal.