Intuitio, sinua kaivattaisiin nyt! Kuva: Shutterstock
Intuitio, sinua kaivattaisiin nyt! Kuva: Shutterstock

Dieetittömällä dieetillä herkut tai mitkään muutkaan ruuat eivät ole kiellettyjä.

Dieettiviidakossa on mistä valita: pätkäpaastoa, protausta, armeijadieettiä ja laihdutusta luolamiehen ruokavaliolla. Sitten on kaikkien laihdutuskuurien äiti, jossa syödään vähemmän kuin keho kuluttaa.

Non-diet diet, vapaasti suomennettuna dieetitön dieetti, perustuu ajatukseen, että keho tietää, mitä se tarvitsee. Kehon viestejä tarvitsee vain kuunnella. Kaikkea saa siis syödä, kunhan sen tekee ajatellen. Dieetin sijaan puhutaan intuitiivisesta tai tietoisesta syömisestä.

Ensimmäisen kerran vuonna 1995 ilmestyneestä Intuitive Eating -kirjasta ilmestyi viime vuonna jo kolmas painos, joten mistään hetken humputuksesta ei ole kyse. Kuten järkevien ruokaremonttien, myös intuitiivisen syömisen tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos.

Kehon kuuntelu kuulostaa ehkä vähän hippihörhöilyltä, mutta se saattaa toimia jopa lyhytkestoisia laihdutuskuureja paremmin. Ohion osavalion yliopiston psykologi Tracy Tylka on kehittänyt systeemin, joilla ravitsemusammattilaiset voivat arvioida potilaitaan.

Science of Us nostaa esiin kolme keinoa, joiden avulla jokainen voi pohtia syömisensä intuitiivisuutta.

1. Syö nälän ja kylläisyyden tunteiden perusteella. Nälän tunnetta voi esimerkiksi arvioida asteikolla yhdestä kymmeneen. Samalla kannattaa miettiä, mitkä ovat nälän oireet ennen syömistä ja miltä syömisen jälkeen tuntuu. Ennen ruokailua kannattaa hengittää muutaman kerran syvään ja sapuskaa pitäisi haarukoida lautaselta suuhun h-i-t-a-a-s-t-i, jotta kylläisyyden tunteen ehtii havaita.

2. Syö fyysisten, älä henkisten syiden takia. Lopeta siis tunnesyöminen. Tutkimusten mukaan syömme usein sen takia, että olemme tylsistyneitä, onnellisia, surullisia tai stressaantuneita - tavoite olisi syödä nälän vuoksi.

3. Anna itsellesi lupa syödä mitä tahansa. Intuitiivisillä syöjillä ei ole ”hyviä” tai ”pahoja” ruokia, on vain ruokia. Ideana on se, että intuitiivisesti syödessä herkkujen jälkeen tekee mieli tasapainottaa kehoa jollain terveellisemmällä.

Sipsiä, huutaa keho

Kuulostaa helpolta, mutta alkuun pääseminen voi olla vaikeaa. Hiilarikoukussa tekee mieli puputtaa pullaa ja sipsiä, sitähän keho huutaa! Mutta oikeasti pitäisi kiinnittää huomioita siihen, mitkä ruuat tekevät hyvää. Jos hampurilaisateriasta tulee pöhöttynyt olo, rasva- ja suolapommia ei tee mieli syödä joka päivä.

Monet pikadieetit perustuvat siihen, että kehon signaalit pitää vain jättää huomiotta. Vähitellen keho ei enää erota oikeaa nälkää, ja dieetin jälkeen luonnollisen ruokarytmin löytäminen voi olla vaikeaa. Se, että mitä vain saa syödä, on joidenkin ravintoasiantuntijoiden mielestä dieetittömän dieetin paras puoli. Kielletyt herkut vain houkuttelevat kahta kauheammin, ja ennemmin tai myöhemmin seurauksena voi olla repsahdus.

Intuitiiviseen syömiseen sopivat hyvin mindfulness-harjoitukset: kun syö pieniä puraisuja kerrallaan ja tunnustelee tarkkaan ruuan koostumusta, makua ja tuoksua, kylläisyyden tunnekin on helppo havaita nopeasti. Ensimmäinen haukkaus maistuu aina parhaalta, ja vähän ajan kuluttua keho alkaa viestiä, että se on jo saanut tarvitsemansa.

Varsinaista tieteellistä näyttöä intuitiivisen syömisen laihduttavasta vaikutuksesta  tai siitä, että ihminen tietäisi luonnostaan, miten syödä, ei ole. Ravitsemustieteen professori Linda Bacon sai kuitenkin kannustavia tuloksia tutkimuksessaan, jossa tutkittiin sekä laihdutuskuurilla että intuitiivisesti syömällä laihduttaneiden tuloksia. Molemmat ryhmät laihtuivat, mutta dieetittömällä dieetillä laihtuneiden paino myös pysyi poissa vielä vuoden päästäkin.

Lähde: Science of Us


Lue myös:

Tutkimukset vihjaavat: paino alas tekniikkapaastolla

Tutkimus: Tämä sokeripommi laihduttaa

Vielä viisi kiloa! Asiantuntijat neuvovat, kuinka onnistut painonpudotuksessa

Jokainen meistä voi vaikuttaa omilla teoillaan maapallon tulevaisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan ihan ensiksi kannattaa vilkaista ruokalautaselleen.

Äh, ei yksittäisen ihmisen teoilla ole mitään väliä. Suuryritykset ne vain siellä saastuttavat. Tilanne on niin toivoton, ettei mitään ole enää tehtävissä. En minä voi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen.

Kuulostaako tutulta? Et ole ajatustesi kanssa yksin. Moni meistä tuudittautuu ympäristöasioissa siihen, ettei yksilön tekemisillä ole mitään väliä.

Se ei kuitenkaan ole totta. Tämän todistaa myös Oxfordin huippuyliopiston tuore suurtutkimus. Science-tiedelehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että erityisesti yksi muutos arjessa voi todellakin vaikuttaa ympäristöön: liha- ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliossa.

– Vegaaninen ruokavalio on todennäköisesti merkittävin yksittäinen keino vähentää vaikutustaan planeetta Maahan. Se ei vähennä ainoastaan kasvihuonekaasuja, vaan happamoitumista, rehevöitymistä sekä maan ja veden käyttöä, kertoo tutkimuksen johtaja Joseph Poore The Guardianille.

– Vaikutus on paljon suurempi kuin lentojen vähentämisellä tai sähköauton hankkimisella.

Tutkijoiden mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen tuo mukanaan valtavasti hyvää. Se vähentää esimerkiksi ruuankulutuksesta syntyviä kasvihuonekaasuja, vesistöjen rehevöitymistä ja maaperän saastumista. Lisäksi sillä on suora yhteys eri eläinlajien tulevaisuuteen. Jatkuvasti kokoaan kasvattavat viljelysmaat ovat suurin yksittäinen syy lajien sukupuuttoon.

Enemmän vähemmällä

Tutkimuksessa vertailtiin esimerkiksi herneiden ja naudanlihan ympäristövaikutuksia. Kummatkin niistä ovat hyviä proteiininlähteitä. Tutkijat huomasivat, että vaikka naudanliha tuotettaisiin ekologisesti, se synnyttää siitäkin huolimatta kuusi kertaa enemmän päästöjä kuin herneiden viljely.

Suurin syy liha- ja maitoteollisuuden ympäristöhaittoihin on se, että karjan kasvattaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin kasvipohjaisten ruokien tuottaminen. Siksi lihan ja maidon tuottaminen ei ole erityisen kestävää.

Lihan ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Tällä hetkellä liha- ja maitoteollisuus tuottaa vain 18 prosenttia ihmiskunnan yhteenlasketusta kaloritarpeesta ja 37 prosenttia kaikkien tarvitsemasta proteiinista. Samaan aikaan lihan ja maitotuotteiden tuotanto vie yli 80 prosenttia maailman maatalousalasta ja aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Jos liha- ja maitotuotteiden kulutus loppuisi, tutkijoiden mukaan erilaisten viljelymaiden pinta-alaa voitaisiin vähentää jopa 75 prosenttia. The Guardianin mukaan yhteenlaskettuna se tarkoittaa Yhdysvaltojen, Kiinan, EU:n ja Australian pinta-alaa. Muutoksesta huolimatta kaikille riittäisi ravintoa – myös proteiinia.

Matka kohti vegaaniutta

The Guardianin mukaan tutkija Joseph Poore aloitti tutkimusprojektin, koska halusi selvittää, onko olemassa kestävällä tavalla tuotettuja eläintuotteita. Tutkimuksen aikana hän päätti ryhtyä vegaaniksi.

Vaikka hänen mukaansa koko ihmiskunnan siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole välttämätöntä, askeleita kohti kasvipainotteisempaa lautasta jokaisen olisi syytä ottaa.

Tuntuuko kasvisruokavalioon siirtyminen hankalalta ja vegaanius ihan täydeltä mahdottomuudelta? Kokosimme 6 vinkkiä, joiden avulla homma käy helpommin:

1. Aloita pikkuhiljaa. Jo sillä on merkitystä, että korvaa edes osan eläinperäisistä tuotteista jollakin muulla, huomauttaa Suomen ympäristökeskuksen tutkija Hanna-Liisa Kangas. Jos syöt paljon lihaa, esimerkiksi kaksi lihatonta päivää viikossa on hyvä alku. Tai vaihda vaikka kahvimaito kasviperäiseen vaihtoehtoon!

2. Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin. Siirtyminen kasvisruokavalioon on ennen kaikkea asenne- ja totuttelukysymys. Anna siis uudenlaisille ruuille mahdollisuus.

3. Ylläty! Moni ajattelee edelleen, että erityisesti vegaani joutuu etsimään ruokansa kissojen ja koirien kanssa erikoisliikkeistä. Totuus on toinen. Tiesitkö, että ihan tavallisten kauppojen herkkuhyllyillä on valtavasti vaihtoehtoja, jotka sopivat vegaanillekin? Lue lisää: 

4. Älä ahdistu proteiininsaannista. Kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Linssit ja pavut ovat erinomaisia ja kaikenlisäksi halpoja vaihtoehtoja. Nykyään tarjolla on myös lukuisia erilaisia synteettisiä lihoja, joissa on runsaasti proteiinia. Yksi esimerkki on kotimainen nyhtökaura. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa testailla ennakkoluulottomasti ja avoimin makunystyröin.

5. Ajattele terveysvaikutuksia. Tuoreiden tutkimusten mukaan punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet aiheuttavat syöpää. Kasvisruokavaliolla on sen sijaan todettu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia.

6. Tutustu resepteihin. Vegaani tai kasvissyöjä ei todellakaan syö pelkkää salaattia ja ituja. Maukkaita, helppoja ja ehdottoman ekologisia kasvisruokareseptejä löydät esimerkiksi täältä:

Lisää loistavia vegaanisia reseptejä löytät Soppa365-sivustolta

Vierailija

Jättitutkimuksen mukaan meidän kaikkien kannattaisi ryhtyä kasvissyöjiksi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Vegaanisesta ruuasta saa kaikki tarvittavat vitamiinit lukuunottamatta B12. Tätä on kuitenkin lisätty kasvimaitotuotteisiin, ja se on helppoa syödä vitamiinipurkista. Ihminen on kyllä tarvinut lihaa kehittyäkseen nykypisteeseen, mutta nykyisin sen syöminen on ihmiselle turhaa. Suoran kieltäytymisen ja negatiivisen asenteen sijaan täälläkin kommentoineet ihmiset voisivat siirtää energiansa johonkin hyödylliseen, ja tutustua vaihtoehtoiseen ruokaan. Teillä ei ole mitään menetettävää, ainoastaan...
Lue kommentti

Ravitsemuksen asiantuntijoilla on useita mielipiteitä loppuelämäksi soveltuvasta annoksesta.

Jos saisit syödä vain yhtä ruokaa koko loppuelämäsi ajan, mitä se olisi?

Usein pohdittu kysymys, johon harvoin löytyy helppoa vastausta. Moni kelpuuttaisi loppuiäkseen pizzaa, makaronilaatikkoa tai muuta lempiruokaansa, mutta nämä vaihtoehdot eivät pidemmän päälle ole välttämättä kovinkaan terveellisiä.

Kysyimme ravitsemuksen asiantuntijoilta, mikä olisi teoreettisesti paras ateria syötäväksi koko loppuelämän ajalle. Annoksesta tulisi saada tarvittava määrä elimistölle tärkeitä ravintoaineita ja sen pitäisi olla hyväksi terveydelle. Näin he vastasivat!

Kala ja kasvikset pitävät pintansa

Laillistettu ravitsemusterapeutti Katja Karppinen suosittelee pääruuaksi lautasmallin mukaan koottua kala-ateriaa.

– Siinä tulisi olla kalaa, reippaasti erivärisiä kasviksia tai juureksia, täysjyvälisäke ja 100-prosenttista kauraleipää. Lisäksi kasvirasvalevite leivälle ja salaatin joukkoon pähkinöitä ja öljyä. Ruokajuomaksi valkoinen juoma ja jälkiruoaksi marjoja, Karppinen kertoo.

Lautasmallin mukainen ateria antaa virtaa ja auttaa jaksamaan.

– Tällaisesta lautasmallin mukaisesta ateriasta saa monipuolisen kokonaisuuden, jossa on kuituja, proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvoja monenlaisista hyvistä lähteistä. Lisäksi ateriassa on väriä, vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita. Lautasmallin mukainen ateria on myös täysipainoinen, antaa virtaa ja auttaa jaksamaan, hän perustelee.

Ravintoaineet keitosta

Ravintovalmentaja Miia Roine luottaisi keiton voimaan. Hänen mukaansa ihminen tarvitsee ruuasta tiettyjen rasva- ja aminohappojen lisäksi suojaravintoaineita, kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita sekä hiilihydraatteja.

– Kun yksi pitää valita, ottaisin palkokasvipohjaisen keiton, kuten linssisosekeiton siemenhöysteellä, Roine toteaa.

Ravintovalmentaja Miia Roine turvautuisi linssisosekeittoon. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen
Ravintovalmentaja Miia Roine turvautuisi linssisosekeittoon. Kuva: Sanoma-arkisto / Jukka Lehtinen

Syökää kanaa!

Ravinto- ja elämäntapavalmentajana työskentelevä Marko Kukonlehto kasaa kokonaisen ateriakokonaisuuden, jolla ihminen pärjää. Pääruoka tulee kanasta.

– Alkuruuaksi lohta ja avokadosalaattia. Pääruuaksi kanaa ja runsas, monipuolinen kasvislisuke sekä täysjyväriisiä. Jälkiruuaksi jogurttia ja marjahedelmäcocktail. Näistä saa riittävästi energiaa, rakennusaineita soluille sekä suojaravintoaineita ja vettä, Kukonlehto taustoittaa.

Mitä ruokaa sinä söisit loppuelämäsi? Kerro kommenteissa!