Intuitio, sinua kaivattaisiin nyt! Kuva: Shutterstock
Intuitio, sinua kaivattaisiin nyt! Kuva: Shutterstock

Dieetittömällä dieetillä herkut tai mitkään muutkaan ruuat eivät ole kiellettyjä.

Dieettiviidakossa on mistä valita: pätkäpaastoa, protausta, armeijadieettiä ja laihdutusta luolamiehen ruokavaliolla. Sitten on kaikkien laihdutuskuurien äiti, jossa syödään vähemmän kuin keho kuluttaa.

Non-diet diet, vapaasti suomennettuna dieetitön dieetti, perustuu ajatukseen, että keho tietää, mitä se tarvitsee. Kehon viestejä tarvitsee vain kuunnella. Kaikkea saa siis syödä, kunhan sen tekee ajatellen. Dieetin sijaan puhutaan intuitiivisesta tai tietoisesta syömisestä.

Ensimmäisen kerran vuonna 1995 ilmestyneestä Intuitive Eating -kirjasta ilmestyi viime vuonna jo kolmas painos, joten mistään hetken humputuksesta ei ole kyse. Kuten järkevien ruokaremonttien, myös intuitiivisen syömisen tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos.

Kehon kuuntelu kuulostaa ehkä vähän hippihörhöilyltä, mutta se saattaa toimia jopa lyhytkestoisia laihdutuskuureja paremmin. Ohion osavalion yliopiston psykologi Tracy Tylka on kehittänyt systeemin, joilla ravitsemusammattilaiset voivat arvioida potilaitaan.

Science of Us nostaa esiin kolme keinoa, joiden avulla jokainen voi pohtia syömisensä intuitiivisuutta.

1. Syö nälän ja kylläisyyden tunteiden perusteella. Nälän tunnetta voi esimerkiksi arvioida asteikolla yhdestä kymmeneen. Samalla kannattaa miettiä, mitkä ovat nälän oireet ennen syömistä ja miltä syömisen jälkeen tuntuu. Ennen ruokailua kannattaa hengittää muutaman kerran syvään ja sapuskaa pitäisi haarukoida lautaselta suuhun h-i-t-a-a-s-t-i, jotta kylläisyyden tunteen ehtii havaita.

2. Syö fyysisten, älä henkisten syiden takia. Lopeta siis tunnesyöminen. Tutkimusten mukaan syömme usein sen takia, että olemme tylsistyneitä, onnellisia, surullisia tai stressaantuneita - tavoite olisi syödä nälän vuoksi.

3. Anna itsellesi lupa syödä mitä tahansa. Intuitiivisillä syöjillä ei ole ”hyviä” tai ”pahoja” ruokia, on vain ruokia. Ideana on se, että intuitiivisesti syödessä herkkujen jälkeen tekee mieli tasapainottaa kehoa jollain terveellisemmällä.

Sipsiä, huutaa keho

Kuulostaa helpolta, mutta alkuun pääseminen voi olla vaikeaa. Hiilarikoukussa tekee mieli puputtaa pullaa ja sipsiä, sitähän keho huutaa! Mutta oikeasti pitäisi kiinnittää huomioita siihen, mitkä ruuat tekevät hyvää. Jos hampurilaisateriasta tulee pöhöttynyt olo, rasva- ja suolapommia ei tee mieli syödä joka päivä.

Monet pikadieetit perustuvat siihen, että kehon signaalit pitää vain jättää huomiotta. Vähitellen keho ei enää erota oikeaa nälkää, ja dieetin jälkeen luonnollisen ruokarytmin löytäminen voi olla vaikeaa. Se, että mitä vain saa syödä, on joidenkin ravintoasiantuntijoiden mielestä dieetittömän dieetin paras puoli. Kielletyt herkut vain houkuttelevat kahta kauheammin, ja ennemmin tai myöhemmin seurauksena voi olla repsahdus.

Intuitiiviseen syömiseen sopivat hyvin mindfulness-harjoitukset: kun syö pieniä puraisuja kerrallaan ja tunnustelee tarkkaan ruuan koostumusta, makua ja tuoksua, kylläisyyden tunnekin on helppo havaita nopeasti. Ensimmäinen haukkaus maistuu aina parhaalta, ja vähän ajan kuluttua keho alkaa viestiä, että se on jo saanut tarvitsemansa.

Varsinaista tieteellistä näyttöä intuitiivisen syömisen laihduttavasta vaikutuksesta  tai siitä, että ihminen tietäisi luonnostaan, miten syödä, ei ole. Ravitsemustieteen professori Linda Bacon sai kuitenkin kannustavia tuloksia tutkimuksessaan, jossa tutkittiin sekä laihdutuskuurilla että intuitiivisesti syömällä laihduttaneiden tuloksia. Molemmat ryhmät laihtuivat, mutta dieetittömällä dieetillä laihtuneiden paino myös pysyi poissa vielä vuoden päästäkin.

Lähde: Science of Us


Lue myös:

Tutkimukset vihjaavat: paino alas tekniikkapaastolla

Tutkimus: Tämä sokeripommi laihduttaa

Vielä viisi kiloa! Asiantuntijat neuvovat, kuinka onnistut painonpudotuksessa