Sport
Jos viheliäinen lihaskramppi pilasi hyvin alkaneen treenin, ei huolta! Valmistaudu ensi kerralla syömällä oikein. Kuva: Shutterstock
Jos viheliäinen lihaskramppi pilasi hyvin alkaneen treenin, ei huolta! Valmistaudu ensi kerralla syömällä oikein. Kuva: Shutterstock

Helpolla iltapalavinkillä myös yölliset suonenvedot loppuvat melko varmasti, erikoislääkäri vinkkaa. 

Lihaskramppi iski – taas. Nappaatko heti magnesiumpillerin, venyttelet ja huikkaat lasin vettä, mutta mikään ei auta? Saattaa olla, että suonenvedon syy onkin ihan muualla.

Ravitsemusterapeutti Eija Orreveteläinen kertoo, että krampit liittyvät harvoin magnesiumvajeeseen. Magnesium nimittäin imeytyy poikkeuksellisen hyvin, jopa 90-prosenttisesti passiivisesti.

– Magnesium menee siis solukalvon läpi ilman kuljetusproteiineja, ja tarvittava määrä pääsee hyvin elimistön käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mikään ravintoaine ei imeydy määräänsä enempää. Jos esimerkiksi elimistössä on jo tarpeeksi magnesiumia, lisän popsiminen on rahanhukkaa. Yli tarpeen tuutattu magnesium jää turhaan suolistoon pyörimään ja tekee jopa hallaa suoliston terveydelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Yölliset suonenvedot loppuvat melko varmasti”

Usein krampit johtuvat liian kovasta liikunnasta omaan kuntotasoon nähden. Toinen huonommin tunnettu, mutta yleinen kramppien aiheuttaja on peräisin ruokavaliosta. 

– Magnesiumin epäilty tai todellinen puute yhdistetään usein lihaskramppeihin. Krampit johtuvat kuitenkin enemmän siitä, että lihas on tyhjä pitkäkestoisesta  polttoaineesta eli hiilihydraateista, yleislääketieteen erikoislääkäri Satu Ojalainen kertoo. 

Lihaskrampeista kärsivän kannattaa  tankata pitkäkestoisia hiilareita kuten tummaa pastaa, täysjyväriisiä ja ruisleipää.

– Iltapuurolla yölliset suonenvedot loppuvat melko varmasti.  

Samoista lähteistä saat sekä hyviä hiilihydraatteja että magnesiumia. Yksi banaani takaa jo kolmasosan päivittäisestä magnesiumintarpeesta. Myös täysjyväviljoista, pavuista ja pähkinöistä imeytyy mukavasti magnesiumia.

Vierailija

Ei minulla ainakaan ruisleivän syöminen auta suonenvetoon. Joskus on sellaisia kausia, että joka yö vetää suonta jaloista eikä tahdo nukuttua saada. Villasukista on paljon apua, mutta eivät ne sataprosenttisesti auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla