Grilliruoka on parasta silloin, kun sitä syödään sitä mukaa kun ruuat valmistuvat! Kuva: Shutterstock
Grilliruoka on parasta silloin, kun sitä syödään sitä mukaa kun ruuat valmistuvat! Kuva: Shutterstock

Täydellinen grilliliha syntyy helposti, kunhan muistaa pari olennaista seikkaa.

Juuri nyt grillikausi käy kuumana, ja monien ruokapöydästä löytyy arkenakin grillissä kypsennettyä ruokaa. Monien suosikkeja ovat erilaiset pihvit, kana ja kala, joista saa erinomaisia herkkuja ihan sellaisenaankin.

Varsinkin lihan grillaamisessa on kuitenkin muuttujia, jotka menevät tottuneiltakin grillaajilta helposti mönkään. The Insider kertoo, että jo pelkkien jauhelijapihvien grillaamisessa pitäisi muistaa muutama pieni mutta tärkeä asia aina grillin puhtaudesta lihojen optimaaliseen maustamiseen.

Me Naisten ruokatoimittajan Riikka Väliahteen mukaan myös suomalaisilla on muutamia pahoja tapoja lihan grillauksessa, jotka kannattaa korjata parhaimman lopputuloksen saamiseksi.

Kokosimme kuusi lihan grillaajien yleistä virhettä sekä vinkit, miten ne voi korjata:

1. Porukalla odotetaan kaiken valmistumista

Väliahteen mukaan yksi pahimmista grillimokista on sen odottelu, että kaikki ruoka on valmista – jolloin iso osa herkuista ehtii myös jäähtyä. Myöskään grillin ahtaminen täyteen tavaraa valmistumisen nopeuttamiseksi ei kannata: liha ei välttämättä kypsy tasaisesti, kun se ei saa tarpeeksi tilaa.

Kunnollisissa grillijuhlissa mätetään menemään sitä mukaan, kun tehdään.

– Yksi yleinen virhe on se, että grillausporukka haluaa odottaa, että kaikki on valmista ennen tarjoilua. Oikeastihan pitäisi istua pöytään, ja grillimestari saa sitten tarjoilla grillistä sitä mukaan, kun pihvit ja muut ruuat kypsyvät. Kylmetessään varsinkin rasvainen grilliruokaa menettää ideansa, Väliahde sanoo.

2. Liha on huonoa tai liian vähärasvaista

Tuore on aina parempi kuin pakastettu, mutta kaiken lihan kanssa kannattaa aina olla tarkkana. Huonoksi mennyt liha haisee pahalta tai oudolta. Poikkeavan hajun pitäisi olla myös melko helposti tunnistettavissa, koska kovin moni liha ei itsessään haise juuri miltään.

Liian vähärasvaista lihaa ei myöskään kannata valita grillattavaksi. Esimerkiksi naudanlihapihveistä tulee paljon parempia, jos rasvaa löytyy: se tekee lihasta mehukkaampaa ja, no, hyvän makuista, vaikka vähäkaloriseen ruokavalioon se ei ehkä sovi.

3. Grilliä ei ole puhdistettu kunnolla

Pikkutarkka grillin puhdistaminen on tietenkin aika ärsyttävää hommaa – mutta varmasti kaiken hinkkaamisen ja rapsuttamisen arvoista. Liha tarttuu epätodennäköisemmin puhtaaseen grilliin, eivätkä edellisten grillauskertojen ruuanjämät pääse vaikuttamaan makuun.

Puhtaalla grillillä ottaa huomioon myös porukan kasvissyöjät: he tuskin haluavat esimerkiksi vartaisiinsa palasia edellisen illan täyslihapihvistä.

4. Lihan ei anna lämmetä tarpeeksi

Lihaa ei saisi koskaan laittaa grilliin suoraan jääkaapista. Lihan kannattaa antaa lämmetä ennen kypsentämistä noin 20–30 minuuttia, jotta se ei jää kypsennettäessä keskeltä viileäksi.

Väliahteen mukaan myös grillin lämmittämisessä kannattaa olla kärsivällinen. Parhaiten lihan saa kypsennettyä oikeasti kuumassa grillissä.

– Usein käy niin, että hiiligrillillä grillattaessa ei jakseta odottaa, että grilli on tarpeeksi kuuma. Kun kaikki on jo grillattu, onkin grilli vasta valmis.

5. Lihaa käännellään liikaa ja tökitään pihdeillä

Monen tökkii lihaa pihdeillä ja kääntelee sitä jatkuvasti kaiken varalta. Paremman lihan saa kuitenkin kääntämällä sitä vain kerran – muuten pihvin kannattaa antaa olla rauhassa. Lihapaketeissa on usein hyvät ohjeet paistoajasta, tai sitä voi kysyä esimerkiksi kaupan lihatiskin myyjältä.

Pihtien sijaan käyttöön kannattaa ottaa lasta. Lastalla tökkiminen ei ole läheskään yhtä hauskaa, mutta sitä käyttämällä esimerkiksi jauhelihapihvit pysyvät kääntäessä todennäköisemmin ehjänä.

Lue myös: Tiesitkö tätä kikkaa? Näin saat sekunnissa selville, kuinka kypsä pihvi on

6. Liikaa mausteita ennen kypsentämistä

Väliahteen mukaan liika maustaminen on harvoin suomalaisten ongelma. Maustamisen ajoitus on kuitenkin monen kotigrillaajan sudenkuoppa.

– Ihmisillä on usein pakkomielle maustaa ensin ja paistaa vasta sitten. Silloin kuitenkin monet mausteet, kuten yrtit ja chilit, palavat kiinni lihaan. Lihan lailla myös kasvikset voi ihan hyvin heittää suoraan grillistä marinadiin ja siitä tarjolle. Kuumina ne imaisevat nopeasti mausteet.

Laihdutussovellus Onnikalla saattaa olla iso merkitys esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. 

Oulun yliopiston tutkijat ovat kehittäneet Onnikka-laihdutussovelluksen, joka voi auttaa ihmisiä pudottamaan painoa. Hiljattain tehdyssä tutkimuksessa vertailtiin ryhmiä, jotka käyttivät eri laihdutusmetodeja. Paras tulos saatiin aikaiseksi ravitsemusterapeutin ja Onnikan yhdistelmällä. Tähän testiryhmään kuuluvat pudottivat viisi kiloa vuodessa ja painonlasku oli pysyvä. 

Mihin laihdutussovellus perustuu? 

– Tunnesyöminen ja impulsiivinen syöminen ovat olleet esillä viime aikoina paljon. Ne henkilöt, joiden syömiskäyttäytyminen muuttuu, laihtuvat. Halusimme kokeilla, voisiko internetin tuomia mahdollisuuksia hyödyntää syömiskäyttäytymisen hillinnässä, kertoo Oulun yliopiston sisätautiopin professori Markku Savolainen ideasta sovelluksen taustalla.

Projekti aloitettiin vuonna 2012, vaikka aihetta on tutkittu jo sitä aiemmin.

– Itse sovelluksen koodaamiseen meni aikaa puolitoista vuotta, ja 530 koehenkilön tutkimuksessa kesti noin vuosi, hän kertoo prosessista. 

Miten sovellus toimii?

Savolainen kertoo, että laihdutussovelluksen voi ladata sekä puhelimeen että tietokoneelle. Käyttäjä saa käyttäjätunnuksen ja salasanan. Joka maanantai käyttäjä saa tekstiviestin, jossa muistutetaan käymään sovelluksessa. Uusi kehotus tulee keskiviikkona, jos käyttäjä ei ole siihen mennessä käynyt sovelluksessa.

– Sovellus antaa erilaisia tehtäviä, joissa pitää miettiä esimerkiksi omia syömisen mielihaluja. Lisäksi sovellus lähettää muistutuksia, rohkaisuja, suostutteluja ja palkitsemisia. Sen avulla voi seurata mielialaa, motivaatiota, liikuntasuorituksia ja syömistä, Savolainen kertoo. 

Tutkimuksen mukaan sovelluksen parempi ja tiheämpi käyttö parantaa laihdutustulosta. 

Maksaako sovellus jotain? 

Savolainen kertoo, että syksyllä sovellus otetaan käyttöön Oulun yliopistollisessa sairaalassa ja sitä tarjotaan kokeiluun Oulun omahoitojärjestelmään kirjautuneille. 

– Mikäli kokeilut onnistuvat, vuoden päästä sovellus voidaan ottaa käyttöön valtakunnallisesti. Koska tutkimus on tehty julkisella ja säätiöiden rahoituksella, sovellus tulee toivottavasti olemaan käyttäjilleen ilmainen. 

Onko tässä ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin? 

Savolainen uskoo, että sovellus voi olla yksi ratkaisu suomalaisten ylipaino-ongelmiin. Vaikka muutaman kilon painonpudotus on pieni, on se hänen mukaansa terveyden kannalta hyvinkin merkittävä. 

– Mikäli kuka tahansa pystyy helpolla ilmaisohjelmalla pudottamaan painoa muutaman kilon, se on merkittävä muutos esimerkiksi aikuisiän diabeteksen ehkäisemisessä. Tutkimus todistaa, että 4,5 kilon painonpudotuksella pystytään ehkäisemään kaksi kolmesta aikuisiän diabeteksestä, hän avaa. 

vanhojen naisten kesken painosta

Viisi kiloa pois pysyvästi – onko suomalaistutkijoiden sovellus ratkaisu Suomen ylipaino-ongelmiin?

Nniin sanoininäkin ennen,perusruoka riitää ja jonkinmoinen liikunta. Kun vaihdevuodet ohitettu ja mieskin lähti vuosia sitten.Niin vaan on tullut salaa vatsamakkarat.Ainenvaihdunta ikälisänäkö hidastunnut ja yksin olo,tehnyt tepposen ? Vai aina pitää tyrkyttää muiden herkkuja?ota nyt yksi. kun sanoo selvällä Suomenkielellä vältän makseaa tietoisesti,ei menen perille.Sama kun tarjoon vain kahvin,tai ruisleipää.Pitää siihen tuoda rasvaset viinerit,ota edes yksi ei se lihota. Sanoo itseäni isommat...
Lue kommentti

Jokainen meistä voi vaikuttaa omilla teoillaan maapallon tulevaisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan ihan ensiksi kannattaa vilkaista ruokalautaselleen.

Äh, ei yksittäisen ihmisen teoilla ole mitään väliä. Suuryritykset ne vain siellä saastuttavat. Tilanne on niin toivoton, ettei mitään ole enää tehtävissä. En minä voi vaikuttaa maapallon tulevaisuuteen.

Kuulostaako tutulta? Et ole ajatustesi kanssa yksin. Moni meistä tuudittautuu ympäristöasioissa siihen, ettei yksilön tekemisillä ole mitään väliä.

Se ei kuitenkaan ole totta. Tämän todistaa myös Oxfordin huippuyliopiston tuore suurtutkimus. Science-tiedelehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että erityisesti yksi muutos arjessa voi todellakin vaikuttaa ympäristöön: liha- ja maitotuotteiden vähentäminen ruokavaliossa.

– Vegaaninen ruokavalio on todennäköisesti merkittävin yksittäinen keino vähentää vaikutustaan planeetta Maahan. Se ei vähennä ainoastaan kasvihuonekaasuja, vaan happamoitumista, rehevöitymistä sekä maan ja veden käyttöä, kertoo tutkimuksen johtaja Joseph Poore The Guardianille.

– Vaikutus on paljon suurempi kuin lentojen vähentämisellä tai sähköauton hankkimisella.

Tutkijoiden mukaan kasvisruokavalioon siirtyminen tuo mukanaan valtavasti hyvää. Se vähentää esimerkiksi ruuankulutuksesta syntyviä kasvihuonekaasuja, vesistöjen rehevöitymistä ja maaperän saastumista. Lisäksi sillä on suora yhteys eri eläinlajien tulevaisuuteen. Jatkuvasti kokoaan kasvattavat viljelysmaat ovat suurin yksittäinen syy lajien sukupuuttoon.

Enemmän vähemmällä

Tutkimuksessa vertailtiin esimerkiksi herneiden ja naudanlihan ympäristövaikutuksia. Kummatkin niistä ovat hyviä proteiininlähteitä. Tutkijat huomasivat, että vaikka naudanliha tuotettaisiin ekologisesti, se synnyttää siitäkin huolimatta kuusi kertaa enemmän päästöjä kuin herneiden viljely.

Suurin syy liha- ja maitoteollisuuden ympäristöhaittoihin on se, että karjan kasvattaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin kasvipohjaisten ruokien tuottaminen. Siksi lihan ja maidon tuottaminen ei ole erityisen kestävää.

Lihan ja maitotuotteiden tuotanto aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Tällä hetkellä liha- ja maitoteollisuus tuottaa vain 18 prosenttia ihmiskunnan yhteenlasketusta kaloritarpeesta ja 37 prosenttia kaikkien tarvitsemasta proteiinista. Samaan aikaan lihan ja maitotuotteiden tuotanto vie yli 80 prosenttia maailman maatalousalasta ja aiheuttaa 60 prosenttia maatalouden kasvihuonekaasupäästöistä.

Jos liha- ja maitotuotteiden kulutus loppuisi, tutkijoiden mukaan erilaisten viljelymaiden pinta-alaa voitaisiin vähentää jopa 75 prosenttia. The Guardianin mukaan yhteenlaskettuna se tarkoittaa Yhdysvaltojen, Kiinan, EU:n ja Australian pinta-alaa. Muutoksesta huolimatta kaikille riittäisi ravintoa – myös proteiinia.

Matka kohti vegaaniutta

The Guardianin mukaan tutkija Joseph Poore aloitti tutkimusprojektin, koska halusi selvittää, onko olemassa kestävällä tavalla tuotettuja eläintuotteita. Tutkimuksen aikana hän päätti ryhtyä vegaaniksi.

Vaikka hänen mukaansa koko ihmiskunnan siirtyminen vegaaniruokavalioon ei ole välttämätöntä, askeleita kohti kasvipainotteisempaa lautasta jokaisen olisi syytä ottaa.

Tuntuuko kasvisruokavalioon siirtyminen hankalalta ja vegaanius ihan täydeltä mahdottomuudelta? Kokosimme 6 vinkkiä, joiden avulla homma käy helpommin:

1. Aloita pikkuhiljaa. Jo sillä on merkitystä, että korvaa edes osan eläinperäisistä tuotteista jollakin muulla, huomauttaa Suomen ympäristökeskuksen tutkija Hanna-Liisa Kangas. Jos syöt paljon lihaa, esimerkiksi kaksi lihatonta päivää viikossa on hyvä alku. Tai vaihda vaikka kahvimaito kasviperäiseen vaihtoehtoon!

2. Kokeile rohkeasti uutta ja ole avoin. Siirtyminen kasvisruokavalioon on ennen kaikkea asenne- ja totuttelukysymys. Anna siis uudenlaisille ruuille mahdollisuus.

3. Ylläty! Moni ajattelee edelleen, että erityisesti vegaani joutuu etsimään ruokansa kissojen ja koirien kanssa erikoisliikkeistä. Totuus on toinen. Tiesitkö, että ihan tavallisten kauppojen herkkuhyllyillä on valtavasti vaihtoehtoja, jotka sopivat vegaanillekin? Lue lisää: 

4. Älä ahdistu proteiininsaannista. Kasvisruokavaliolla on täysin mahdollista saada tarpeeksi proteiinia. Linssit ja pavut ovat erinomaisia ja kaikenlisäksi halpoja vaihtoehtoja. Nykyään tarjolla on myös lukuisia erilaisia synteettisiä lihoja, joissa on runsaasti proteiinia. Yksi esimerkki on kotimainen nyhtökaura. Erilaisia vaihtoehtoja kannattaa testailla ennakkoluulottomasti ja avoimin makunystyröin.

5. Ajattele terveysvaikutuksia. Tuoreiden tutkimusten mukaan punainen liha ja prosessoidut lihatuotteet aiheuttavat syöpää. Kasvisruokavaliolla on sen sijaan todettu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia.

6. Tutustu resepteihin. Vegaani tai kasvissyöjä ei todellakaan syö pelkkää salaattia ja ituja. Maukkaita, helppoja ja ehdottoman ekologisia kasvisruokareseptejä löydät esimerkiksi täältä:

Lisää loistavia vegaanisia reseptejä löytät Soppa365-sivustolta

Vierailija

Jättitutkimuksen mukaan meidän kaikkien kannattaisi ryhtyä kasvissyöjiksi – 6 vinkkiä, joiden avulla onnistut

Vegaanisesta ruuasta saa kaikki tarvittavat vitamiinit lukuunottamatta B12. Tätä on kuitenkin lisätty kasvimaitotuotteisiin, ja se on helppoa syödä vitamiinipurkista. Ihminen on kyllä tarvinut lihaa kehittyäkseen nykypisteeseen, mutta nykyisin sen syöminen on ihmiselle turhaa. Suoran kieltäytymisen ja negatiivisen asenteen sijaan täälläkin kommentoineet ihmiset voisivat siirtää energiansa johonkin hyödylliseen, ja tutustua vaihtoehtoiseen ruokaan. Teillä ei ole mitään menetettävää, ainoastaan...
Lue kommentti