Kuvat
Shutterstock
Jos keho ei ikinä pyydä kasviksia, pitääkö pakottaa?
Jos keho ei ikinä pyydä kasviksia, pitääkö pakottaa?

Kaikki puhuvat nyt intuitiivisesta syömisestä, mutta mitä se tarkoittaa? Väännetään rautalangasta.

Ravitsemusterapeutti Maare Kauppinen Terveystalosta vastaa intuitiivista syömistä koskeviin kysymyksiin.

1. Onko intuitiivinen syöminen uusi trendidieetti?

”Kyseessä ei ole dieetti, vaan syömisen taito, jonka jokainen osaa lapsena. Lapsi osaa syödä silloin, kun on nälkä ja lopettaa, kun on kylläinen. Aikuisena taito häviää usein, mutta sen voi opetella uudelleen. Intuitiivisesti syömällä ei välttämättä laihdu – jos ei ole tarvetta laihtua. Kehon paino asettuu siihen, missä sen on hyvä olla.”

2. Miten intuitiivista syömistä opetellaan?

”Kun tulee halu syödä, kysy itseltäsi: onko minulla nälkä? Jos keho vastaa kyllä, kysy siltä, onko nälkä iso vai pieni ja millaista ruokaa tarvitsisin. Tarvitsenko lounaan vai pienen välipalan? Keho kertoo, mitä se tarvitsee.”

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

3. Miten joku ei osaa syödä, vaikka on nälkä?

”Joskus kun on uppoutunut johonkin itselleen tärkeään tehtävään, nälkää ei tunne. Myös stressaantuneena nälkä katoaa; stressihormonien vaikutuksesta maksa tuottaa glukoosia verenkiertoon, ja nälkä pysyy loitolla. Rauhoittavat tauot työpäivän aikana ovat tästä syystä suositeltavia. Kun keho ja mieli rauhoittuvat, nälkä on helpompi tunnistaa. Intuitiivisen syömisen pahin vihollinen on oma mieli, sillä se tekee sääntöjä siitä, mitä ja milloin saisi syödä.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Kuuntelenko intuitiotani vai tottelenko lautasmallia?

”Lautasmalli on vain suuntaa antava ohjeistus – tärkeämpää on kuunnella omaa kehoa ja sitä, miten paljon ruokaa se tarvitsee juuri sillä hetkellä. Mutta jos syöminen on täysin sekaisin, eikä keho kerro mitään, silloin lautasmalli on hyvä apuväline syömisen opetteluun. Vähitellen huomaat täyttäväsi puolet lautasesta kasviksilla ihan oman kehosi pyynnöstä.”

5. Kehoni kuljettaa minut intuitiivisesti aina karkkihyllyille – onko se merkki sokerin tarpeesta?

”Se voi olla kehon merkki energian tarpeesta eli siitä, että olet syönyt liian vähän. Karkista saa energiaa nopeasti, mutta sokeri ei ole paras ratkaisu. Jos herkuttelu toistuu, mieti, miten päivän syömisesi ovat menneet. Jos syöt aamulla pelkän puuron ilman lisukkeita, lounaaksi salaatin ja iltapäivällä kahvin, illalla on varmasti kova nälkä. Jos syö aina sokeria nälkään, sokerin himo vahvistuu. Voisitko ostaa kunnon ruokaa karkkien sijaan? Oikea nälkä ei lähde karkilla.”


6. Kehoni ei ikinä pyydä kasviksia, paitsi joskus vähän paprikaa. Pitääkö sitä pakottaa?

”Paprikasta saa hyvin C-vitamiinia, mutta ei kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Ala testailla eri kasviksia eri muodoissa: höyrytettynä, sosekeitoissa tai sellaisenaan. Kokeilemalla löydät kyllä suosikkisi.”

7. Olen syönyt intuitiivisesti kehoani kuunnellen kaksi kuukautta ja lihonut neljä kiloa. Mikä meni vikaan?

”Riippuu siitä, onko sinulla nyt ylipainoa vai onko painosi normaali. Entä onko olosi nyt vireämpi kuin aiemmin? Kun alkaa syödä tarpeeksi, paino saattaa nousta, mutta olo samalla kohentua. Paino ei ole siis ainoa hyvinvoinnin mittari. Tarkista myös, oletko syönyt aidosti kehosi tarpeiden mukaan vai onko mielesi ohjaillut valintojasi. Oletko syönyt silloin, kun sinulla ei ole ollut nälkä? Moni syö tietämättään silloin, kun keho kaipaisi oikeasti vettä tai unta. Myös sosiaalisten kontaktien ja kosketuksen puutetta korvataan usein syömällä.”

8. Olen yökukkuja. Aamulla ei ole ikinä nälkä, mutta iltayhdeksän jälkeen on. Onko intuitioni oikeassa eli en tarvitse aamupalaa?

”Intuitiosi on periaatteessa oikeassa, mutta terveyttä toimintasi ei edistä. Aamupala antaa aivoille energiaa ja käynnistää aineenvaihdunnan. Jos päivän aloittaa ilman aamupalaa, nälkä kertyy iltaan. Ja kun illalla syö raskaasti, uni ei tule eikä aamulla ole nälkä. Yritä siirtää ruokailujasi aamupäivään ja päivään, niin iltasyöminen vähenee. Aamupalaa ei tarvitse syödä heti herättyään, kunhan syö aamupäivän aikana. Opettele uutta tapaa vähintään kolmen viikon ajan.”

9. Miksi kehoni vaatii talvisin pastaa ja suklaata ja kesäisin salaattia ja skumppaa?

”Kylmällä kelillä keho tarvitsee luonnollisesti enemmän rasvaa pysyäkseen lämpimänä. Myös auringonvalon puutteeseen saa suklaasta hetkellistä piristystä. Lämpimällä taas tekee mieli viileää ja raikasta ruokaa. Kesälläkin pitää tosin muistaa syödä kunnon lounas, jotta keho saa riittävästi energiaa. Pelkkä salaatti jää usein liian kevyeksi, ja nälkä iskee illalla.”

10. Mitä kaikkea muuta voi tehdä intuitiivisesti kuin syödä?

”Ainakin nukkua, liikkua ja käydä vessassa. Keho kertoo väsymyksellä, milloin kannattaa mennä nukkumaan tai levätä. Omaa kehoa kannattaa kuunnella myös kuntosalilla ja muussa liikunnassa, ettei riko itseään. Jos taas makaa sohvalla neljättä päivää peräkkäin, voi kysyä itseltään, onko syynä oikeasti levon tarve vai puhdas laiskuus. Myös vessahädästä keho viestittää tehokkaasti.”

Vierailija

Intuitiivinen syöminen pähkinänkuoressa, kohdasta 8:

"Yritä siirtää ruokailujasi aamupäivään ja päivään, niin iltasyöminen vähenee."

Ei oo kovin intuitiivista. Muutenkin koko ajatus on niin lapsellinen ettei mitään järkeä.

Vierailija

Elikkä "syö ihan vain intuitiivisesti oman kehon mukaan, paitsi jos se ei sovi yhteiskunnan aamiainen on päivän tärkein ateria -normiin". 
Mikähän se intuitiivisen syömisen pointti sitten on jos kuitenkin tarkoitus on syödä tiettyinä aikoina?

Minulla ei ole aamuisin nälkä ja iltaisin taas olen aina pirteä. Jos joudun aamulla puoliunessa pakottamaan itseni syömään vaikka ei yhtään siltä tunnu ja illalla valvoessani kärsimään nälkää, sitä kutsutaan joksikin muuksi kuin intuitiiviseksi syömiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla