Jos kananmuna, maitotuotteet ja kala maistuvat vain harvakseltaan, riskinä voi olla jodin puutos.

Kilpirauhasen kaveri

Jodi on välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan muun muassa kilpirauhashormonien valmistukseen. Puutos lisää riskiä sairastua kilpirauhasen vajaatoimintaan ja suurentuneeseen kilpirauhaseen eli struumaan. Lapsilla puutos voi häiritä kasvua ja kehitystä.

Kalasta ja maidosta

Jodia kertyy tarpeeksi, kun syö nestemäisiä maitotuotteita 5–6 desilitraa päivittäin ja kalaa sekä kananmunia 2–3 kertaa viikossa. Käytä jodioitua suolaa, mutta niukasti, sillä suola nostaa verenpainetta.

Jodi puuttuu

Muodikkaat erikoissuolat, kuten ruususuola, eivät yleensä sisällä jodia. Sen sijaan mineraalisuoloihin, kuten Pansuolaan ja Seltin-suolaan on lisätty jodia. Mineraalisuoloissa osa natriumista on korvattu kaliumin ja magnesiumin suoloilla, joten ne ovat sydänystävällisempi valinta kuin tavallinen ruokasuola.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vegaaneilla erityinen riski

Pelkästään kasvikunnan tuotteita syöville eli vegaaneille suositellaan jodia sisältävän ravintolisän käyttöä.

Varo merilevää

Jodia sisältävien merilevävalmisteiden jodipitoisuus voi olla haitallisen korkea, joten annostelun kanssa on oltava tarkkana. Jodin liikasaanti on yhtä vaarallista kuin liian vähäinen saantikin.

Suurkeittiöissä hyvä tilanne

Kodin ulkopuolella syötyjen aterioiden jodipitoisuus on nyt parempi kuin muutama vuosi sitten, jolloin jodioimattoman suolan käyttö oli tavallista. Useat suurkeittiöt, leipomot ja valmisruokayritykset ovat siirtyneet käyttämään jodioitua suolaa Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksen mukaisesti.

Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme, mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille. 

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa. 

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla