Kodin Kuvalehti
Mahdollisuudet hyvään päivään kasvavat rutkasti tämän aamiaisen syömisen jälkeen. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Mahdollisuudet hyvään päivään kasvavat rutkasti tämän aamiaisen syömisen jälkeen. Kuva: Shutterstock

Puuroa ja mustikoita tai kahvia ja voileipä – ihan hyvä alku, mutta ei ollenkaan riittävä aamiainen. – Moni ei tiedä, että oma aamiainen on aamusta toiseen liian pieni, ravitsemusasiantuntija Patrik Borg sanoo ja kertoo, miten aamulla pitäisi syödä ja miksi.

Pientä napostelua iltapäivällä, myönnetään.

Ja illalla tekee mieli syödä, vaikka ei oikeastaan ole enää nälkä.

Mutta aamupala, se on mallikelpoinen! Puuroa, mustikoita ja maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Pieleen meillä puuron ja mustikoiden syöjillä usein menee. Yhtään paremmin ei suju niillä, joiden aamupalana on kuppi kahvia ja voileipä.

Näin minä olen luullut, ja samoin luulee moni muu. Mutta nimenomaan loppupäivän nälkä, napostelut ja mieliteot ovat tyypillinen merkki siitä, että aamiainen on ollut liian pieni, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hän ei luule vaan tietää, miten aamupalalla oikeasti pitäisi syödä – ja pieleen meillä puuron ja mustikoiden syöjillä usein menee.

Yhtään paremmin ei suju niillä, joiden aamupalana on kuppi kahvia ja yksi voileipä kinkku- tai juustosiivulla.

– Leipä ja kahvi tai puuropakkauksen ohjeen mukainen puuroannos tai pikapuuroannospussi on aivan liian vähän. Moni ei tiedä, että oma aamiainen on aamusta toiseen liian pieni, Borg sanoo.

Jotta puuroaamiainen olisi aikuiselle riittävä, puuroa pitäisi keittää niin, että hiutaleita per annos on ainakin puolitoista tai vaikka kaksi desiä, Patrik Borg sanoo. Mustikat puuron päällä ovat oikein hyvä lisä, mutta niitäkin saisi olla mieluummin liki desi kuin kymmenen mustikkaa koristeena.

”Aamiaisella pitäisi saada nyrkin kokoinen annos hedelmiä tai marjoja sekä nyrkinkokoinen annos proteiinia.”

– Mustikoiden lisäksi puuron päälle olisi hyvä laittaa vaikka desi tai kaksi desiä raejuustoa. Myös siemenet tai maustamaton jugurtti ovat puurossa hyvä lisä. Aamiaisella pitäisi saada nyrkin kokoinen annos hedelmiä tai marjoja sekä nyrkinkokoinen annos proteiinipitoisempaa ruokaa, pelkkä puuro ei riitä.

Jos puuron sijaan aamulla maistuu kahvi ja leipä, niin sekin käy.

– Aamukahvin kofeiini on keholle ihan hyvä merkki siitä, että nyt herätään. Jotta keho sitten jaksaisi koko päivän, leipiä esimerkiksi juustolla ja kinkulla kannattaa syödä aamupalalla ainakin yksi tai kaksi kappaletta. Lisäksi vaikka kananmunaa, jugurttia tai marjarahkaa.


Entäs jos aamulla ei ole nälkä?

Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg puhuu suurempien aamiaisten puolesta työssään joka päivä. Hän tietää, mikä on hänen asiakkaidensa ja muidenkin ensimmäinen vastakysymys: Entäs jos aamulla ei ole nälkä?

– Sitten pitää vain valitettavasti runtata isompia aamiaisia itseensä. Kun kolme, neljä viikkoa syö isompia aamiaisia vähän puoliväkisin, tilanne rauhoittuu.

Isommat aamiaiset eivät saa tarkoittaa sitä, että lounaat pienenevät samaa tahtia. Tärkeää nimenomaan on alkupäivän syöminen eli riittävän iso ja monipuolinen aamiainen ja lounas.

”Jos alkupäivän syöminen jää liian pieneksi, se kostautuu iltapäivällä ja illalla väsymyksenä ja napostelunhalulla.”

– Alkupäivän riittävän runsas ja laadukas syöminen luo pohjan koko päivän ruokarytmille. Jos alkupäivän syöminen jää liian pieneksi, se kostautuu iltapäivällä ja illalla väsymyksenä ja napostelunhalulla, Borg sanoo.

– Kun aamiaisella ja lounaalla syö hyvin ja tarpeeksi paljon, saa energiaa koko päiväksi. Riittävän ison aamiaisen jälkeen vireystila on parempi ja pää toimii.


Napostelijakansan harhaluulo

Mutta mutta mutta. Onko tämä isoista aamiaisista puhuminen nyt ihan suomalaisten höpöhöpöhommaa, eiväthän ne Espanjassakaan...

Ravitsemusasiantuntija Borgilla on vastaus valmiina, sillä hän tietää kysymyksen ja kutsuu sitä Espanja-kortiksi.

– Monella on illuusio, että ei aamupäivällä tarvitse syödä, kun espanjalaisetkin syövät kunnolla vasta illalla. En tiedä, miksi se luulo on levinnyt niin laajasti. Tilastojen mukaan espanjalaisten suurin ruoka on lounas – se on siellä keskimäärin paljon suurempi kuin suomalaisilla keskimäärin.

– Aamiaisetkaan eivät ole Espanjassa vain kakkua ja kahvia vaan yleisiä ovat esimerkiksi ruokaisat munakkaat. Ja kun mietitään puhdasta jaksamista ja energian määrää, pelkästään siinä espanjalaisen aamulla syömässä kakkupalassakin on helposti tuplasti kaloreita pieneen puuroa ja mustikoita -annokseen verrattuna, Borg sanoo.

”Me suomalaiset olemme napostelijatyyppejä: syömme pieniä aterioita ja napsimme paljon välipaloja.”

Paremmasta alkupäivän syömisestä puhuminen ei siis ole suomalaisten ylitunnollisuutta vaan Borgin mielestä pikemminkin yritys ottaa kiinni monia muita maita, joissa syödään aterioilla tasaisemmin ja enemmän.

– Me suomalaiset olemme napostelijatyyppejä: syömme pieniä aterioita ja napsimme paljon välipaloja. Se ei pidemmän päälle ole kovin voittoisa yhtälö.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Borgin ohjeet ovat osin potaskaa.

Kun aamulla ei ole nälkä, ei pidä myöskään syödä. Puhdasta vettä kannatta kuitenkin juoda sen kun maistuu, ja sillä vaan liikkeelle. Kehoa pitää uskoa.

Kun nälkä sitten parin - kolmen tunnin jälkeen tulee, sitten vaan kunnon brunssi, mutta ei montaa sorttia, jotta vatsa ei joudu rasittavasti kymmenottelijaksi. Marjat ja hedelmät ensin, hiilarit sitten ja rasva ja valkuainen viimeiseksi, koska ne viipyvät vatsassa kauiten.

Sitten lounas 3-4 tunnin kulutta brinssista, kun on kunnolla nälkä.
Hyvässä aamiaisessa on myös reilusti luonnollisia hyviä rasvoja (ei muunnettuja rasvoja eikä siemenöljyjä, joissa suolitulehdusta aiheuttavaa O6 linolihappoa. 

Aamiaiseen ei kannata ladata paljon viljahiilareita, jotka nostavat veren sokerin liian korkealle ja niiden laskiessa tulee taas kova "nälkä", vaikka verensokeritaso ei olisikaan vielä matala.

Osta verensokerimittari (ei ole kallis) muutaman viikon tehokäyttöön, niin opit siitä miten erilaiset ateriat nostavat veren sokeria.  Näin ei tarvitse arvailla. Moni hankkii itselleen tietämättömyyttään itselleen ylipainoa sekä sokeriherkkyyden ja rasvoittaa maksansa, koska ei tiedä miten ravinto imeytyy. 

Syö lisäravinteet pääasiassa aamiaisen ja lounaan keskellä ja jätä päivällisen yhteyteen vain sellaiset, jotka eivät piristä. 

Jos haluat laihtua, kokeile 5+2 ohjelmaa, niin sillä karistat kiloja helposti, mutta muuta sitten myös ruokatapojasi, että kilot myös pysyvät poissa. Iltasyöminen on haitallisinta. 

Veli-Jussi Jalkanen

Sisältö jatkuu mainoksen alla