Sport
Vesi kiihdyttää ja valvominen jarruttaa aineenvaihduntaa... vai miten se menikään? Kuva: <span class="photographer">Shutterstock.</span>
Vesi kiihdyttää ja valvominen jarruttaa aineenvaihduntaa... vai miten se menikään? Kuva: Shutterstock.

Laiskan aineenvaihdunnan merkkejä ovat kilojen sitkeä jumiutuminen vyötärölle ja väsynyt, vetämätön olo. Mutta miten moottorin saakaan uudelleen käyntiin? 

Väite 1: ”Aineenvaihdunnan vauhtiin ei voi vaikuttaa”

Tarua. Perintötekijät vaikuttavat aineenvaihdunnan vilkkauteen noin 10–40 prosenttia, joten vähintään yli puolet on itsestä kiinni.

Ratkaisu: Lihasmassan määrällä on suurin vaikutus aineenvaihduntaan. Treeni pääsääntöisesti kiihdyttää aineenvaihduntaa, kunhan muistaa syödä tarpeeksi. Kun lihasmassa kehossa kasvaa, myös aineenvaihdunta vilkastuu: se kuluttaa energiaa rasvakudokseen verrattuna kolminkertaisesti, myös levossa.

Väite 2: ”Runsas vedenjuonti kiihdyttää aineenvaihduntaa.”

Tarua. Veden lipittämisen lisääminen ei käytännössä lainkaan tehosta aineenvaihduntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Väite 3: ”Univaje hidastaa aineenvaihduntaa.”

Tarua. Vähäinen nukkuminen itse asiassa kiihdyttää aineenvaihduntaa. Unesta ei kuitenkaan kannata tinkiä, sillä unen puute sotkee hormonitoimintaa: kortisoli eli stressihomoni ja greliini eli nälkähormoni nousevat. Ruokahalu kasvaa ja hiilari- ja sokerihimot iskevät, joten aineenvaihdunnan lievän kiihtymisen hyöty kumoutuu moninkertaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ratkaisu: Nuku riittävästi. Vähintään kahdeksan tunnin yöunet tukevat aineenvaihdunnan toimintaa ja pitävät hormonitoiminnan tasaisena.

Väite 4: ”Kilot eivät karise, koska aineenvaihduntani jumittaa.”

Totta. Liian vähäinen syöminen on monen laihduttajan kompastuskivi, joka hidastaa aineenvaihduntaa. Jotta laihtuisi, aineenvaihdunta on pidettävä hyrisemässä. Mitä rajumpia ja pidempiä dieettejä tai jojolaihdutusta on taustalla, sitä kärkkäämmin aineenvaihdunta on mukautunut jatkuvaan energiavajeeseen, jolloin se toimii hitaasti. Tyypillinen piirre on jatkuva vetämätön olo. Kun syöminen normalisoituu, paino nousee nopeasti, joskus jopa reippaasti yli lähtölukemien.

Ratkaisu: Syö energiatarpeesi mukaan. Lihomisen pelko ja laihduttamisen halu johtavat ongelmiin eli liian vähäiseen syömiseen. On fiksumpaa ajatella panostavansa terveyteen ja suorituskyvyn lisäämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla