Kuuntele nälkääsi, syö mitä haluat ja nautiskele ilman tunnontuskia – tässä avaimia painonhallintaan.

Ravitsemustieteilijä Patrik Borg vakuuttaa kirjassaan Tunne nälkä!, että syömällä omien tuntemusten mukaan saavuttaa parhaiten tuloksia.

Kyse ei ole uudesta ruokavaliosta vaan paluusta normaaliin ruokasuhteeseen, joka on vielä lapselle luontaista.

Olennaista on koko elämisen tapa. Riittävä unen määrä, liikunta ja stressinhallinta ovat vahvasti sidoksissa siihen, että pystyy syömään kohtuullisesti nälkäänsä ja kylläisyyttään kuunnellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muutos vie aikaa ja aluksi paino saattaa heilahdella suuntaan tai toiseen. On muistettava, että myös huonot päivät ja jopa viikot kuuluvat muutosprosessiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin opit syömään luonnollisesti

  1.     Kohenna näläntunteeseen vaikuttavia elintapojasi eli lisää unta ja liikuntaa, vähemmän stressiä.
  2.     Syö terveellisesti oikealla ateriarytmillä nälkää ja kylläisyyttä kunnioittaen.
  3.     Opettele syömään kaikenlaista ruokaa sallivasti ja ilman jännitteitä.
  4.     Päätä itse mitä syöt, niin vahvistat syömisminääsi ja vapaudut ulkoisista paineista.

Oivalluksia muutosten tueksi

  •      Syö juuri sen verran kuin sillä hetkellä tunnut tarvitsevasi.
  •      Syö järkevästi ainakin 20 päivää kuukaudessa.
  •      Ateriarytmi on oikea, jos tunnet kovaa nälkää vain harvoin.
  •      Syö riittävästi, vähintään 1800 kaloria päivässä.
  •      Vähennä vaa’an käyttöä.

 

Hyvä tyyppi

Patrik Borg on näistä julkisuuden laihdutus asiantuntijoista kaikkein ammattitaitoisimman tuntuinen. Hänen jutuissaan on oikeasti järkeä olevan eikä ole kytköksiä mihinkään bodaus/fitness piireihin joissa käsite terveellisyys on ihan jotain muuta mitä terveellisellä yleensä tarkoitetaan.

Vierailija

[0quote=162 cm ja 70 kg]Tuo 1800 kilokalorin sääntö ei nyt vaan päde kaikkiin. Itse olen pysynyt nykyisessä painossani syömällä alle 1500 kcal päivässä. Olen ylipainoinen, vaikka olen syönyt tämän verran jo vuosikausia.

Ja ei, en napostele. Punnitsen ja kirjaan ylös kaiken yksittäisistä kinkkusiivuista lähtien. Enkä syö ylimääräistä edes jouluna. Ja kyllä, kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy, mutta lääkitys on kunnossa.[/quote]

Mitäpä, jos syötkin liian vähän. Laihduttaminen onnistuu syömällä runsaasti ja usein. 1800 kaloria/päivä on ihan hyvä, jos kasviksia, hedelmiä ja marjoja on n. 1000g.
500g vastaavasti on vain pari tomaattia, kurkku ja omena. Se ei riitä ihmiselle, joka yrittää pudottaa painoa. Kasvisten ja hedelmien määrä pitää olla lähes 1000g päivässä, eikä se edes ole paljon.
Myös proteiinia pitää saada n. 100-150g päivässä, jos yrittää saada painoa putoamaan.
Naisilla on myös muita esteitä laihtumiselle. Hormonit, vaihdevuodet yms on ongelmallisia juttuja, mutta reilu kasvisten ja proteiinin syöminen auttaa tässäkin.
Itse pyrin 150g päivittäiseen proteiinin saantiin ja kasvikset päälle. Lihalle ja kalalle jää vain 200g päivässä. Purkillisesta tonnikalaa saa hyvän proteiinipohjan päivässä, jos ei.ole muuhun kalaan varaa.
Toisaalta aamuinen kaurapuuro, proteiinia raejuustosta ja sokeriton mustikkakeitto on hyvä alku päivälle. Leipää ei juurikaan tarvitse syödä. Sen puuttuminen ei tuota vaivaa.

Olen joutunut selkä- ja hermokipujen takia miettimään miten syön, koska liikkuminen on hankalaa, enkä pysty liikkumaan niin paljon kuin pitäisi.
Selkäleikkauksen aikoihin liikkuminen oli olematonta. Rahka-kanamuna-greippi smootheilla sain riittävästi virtaa, ja samalla painon pysymään kurissa.
Kyllä minä syön hyvää niin usein kuin huvittaa, jäätelöstä en kieltäydy.
Pitää tietää mitä syö. Usein laihtuminen kaatuu siihen, että syö liian vähän. 1500 kcal on vähän, paitsi jos siinä on puolet kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla