Kuvat
Robert Seger
ET Terveys
Maj-Lenin ruokavaliosta on kesäisin noin 80 prosenttia kuumentamatonta kasvisruokaa ja talvisin noin puolet.
Maj-Lenin ruokavaliosta on kesäisin noin 80 prosenttia kuumentamatonta kasvisruokaa ja talvisin noin puolet.

Auralainen Maj-Len Heikka löysi nivelreumaan tehokkaan avun: elävän ravinnon eli kuumentamattoman kasvisruuan.

Maj-Len Heikka, 65

”Olin 30 vuotta sitten pahassa kolarissa, josta toipuminen vei puoli vuotta. Samassa yhteydessä puhkesi nivelreuma.

Aluksi päkiät ja sormien nivelet jäykistyivät ja kipeytyivät. Myös muut nivelet alkoivat kerätä nestettä ja turvota. Diagnoosin saaminen kuitenkin viivästyi. Kokeilin eri lääkkeitä, mutta jomottava kipu ja särky jäivät osaksi arkea.

Työskentelin suurtalousemäntänä ja olen aina ollut kiinnostunut ruoasta. Kun luin lehdestä, että ruoalla voisi vaikuttaa terveyteen, lähdin elävän ravinnon kurssille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Elävä ravinto on kypsentämätöntä kasvisruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruoanvalmistuksessa käytetään muita tapoja ruoan ”kypsentämiseen” kuten liotusta, idätystä, versotusta, hapattamista, soseuttamista ja kuivaamista.

Ideana on, että kun ruokaa ei kuumenna, sen sisältämät vitamiinit, entsyymit ja muut ravintoaineet eivät haihdu.


Elävä ravinto tuntui aluksi oudolta

Viikon kurssilla juotiin aamuisin vehnänorasmehua. Se maistui ruoholta ja oli niin vahvaa, että otin sitä aluksi vain teelusikallisen.

Aamupalaksi valmistimme liotetuista tattareista tuorepuuroa, jonka söimme marjasoseen ja seesam-maidon kera.

Lounaaksi teimme iduista, versoista ja raaoista kasviksista viherkeiton, ja illalliseksi esimerkiksi juuresmureketta siemenkastikkeella.

Myös hapankaalia ja merilevää syötiin päivittäin.

Olin tottunut normaaliin sekaruokaan, joten elävä ravinto tuntui aluksi oudolta, mutta oli huikeaa huomata nivelkipujen hellittävän parissa päivässä.

”Sokeri ei sovi minulle, ei edes kuivahedelmistä peräisin oleva.”

Mutta yllätys tuli, kun söin viikon lopuksi raakakakkua, joka sisälsi taatelia ja muita kuivattuja hedelmiä.

Seuraavana päivänä niveliä särki taas! Sokeri ei sovi minulle, ei edes kuivahedelmistä peräisin oleva.

Elävän ravinnon noudattaminen arjessa tuntui 1980-luvun lopulla erikoiselta ja työläältä.

Tein silti kurssin jälkeen isoja muutoksia ruokavaliooni: jätin lihan, sokerin ja vehnän kokonaan pois ja lisäsin kasvisten määrää. Tämäkin auttoi nivelkipuihin.

Kun mieheni sairastui syöpään, oma ruokavalio ei tuntunut enää tärkeältä. Kävin kyllä kesäisin Ahvenanmaalla Elävän ravinnon instituutin kursseilla.

Jäätyäni leskeksi 16 vuotta sitten aloin taas kiinnittää huomiota hyvinvointiini ja lisäsin raakaruoan määrää.

Nykyään ruokavaliostani on kesäisin noin 80 prosenttia kuumentamatonta kasvisruokaa ja talvisin noin puolet.


Kesäaikaan täysin kivuton

Nivelreumaan minulla on ollut alusta lähtien lääkitys, ja kasvisruoka on ollut tukihoito.

Sitä mukaa kun elävän ravinnon määrä ruokavaliossa on lisääntynyt, myös niveloireet ovat vähentyneet. Kesäaikaan olen täysin kivuton.

Elävästä ravinnosta on tullut minulle nyt elämäntapa.

Kasvatan vehnänoraat itse keittiössäni ja juon orasmehua desilitran päivässä. Itujen, siementen ja pähkinöiden liotus ja huuhtelu sujuvat nopeasti hyvällä rutiinilla. Saan ravinnosta kaikki terveyden rakennusaineet.

”Vastustuskykyni on ollut vuosia hyvin vahva.”

Kasvisten kuitu ja hapantuotteiden sisältämät maitohappobakteerit pitävät huolta suoliston hyvinvoinnista, ja tarvittavat rasvahapot saan avokadosta, siemenistä ja pähkinöistä.

Lorautan viherkeiton päälle hyvää kylmäpuristettua öljyä.

Vastustuskykyni on ollut vuosia hyvin vahva: en juurikaan sairastele, olen pirteä ja unen tarve on vähentynyt.

Nyt eläkkeellä aikaa riittää myös liikuntaan, joten ulkoilen ja pyöräilen paljon ja käyn kuntosalilla.

Jos olen reissussa tai kylässä ja syön tavallista leipää tai jotain makeaa, niveliä alkaa yleensä särkeä jo yöllä. Kun palaan ruotuun, oireet katoavat parissa päivässä.

Lapsenlapset ovat kertoneet kavereille, että mummi kasvattaa ja syö ruohoa! Sille olemme monet kerrat nauraneet.”

Enemmän kasviksia

  • Kuumentamattomasta kasvisruoasta eli elävästä ravinnosta on hyötyä nivelreumaa sairastavalle. Runsas kuitujen saanti tasapainottaa suoliston bakteerikantaa.
  • Tulehduksellisten reumasairauksien kuten nivelreuman hoitoon ei toistaiseksi kuitenkaan suositella mitään erityisruokavaliota, koska riittävän laajoja ja laadukkaita tutkimuksia asiasta ei ole.
  • Runsasta kasvisten käyttöä kuitenkin suositellaan. Ravitsemussuositusten mukaisesti kasviksia ja marjoja sisältävä kuitupitoinen ruokavalio on hyvä valinta. Siihen kuuluvat rasvainen kala, täysjyväviljatuotteet, vähärasvaiset maitotuotteet, rypsiöljy ja pähkinät. Lihavalmisteita ja kypsennettyä punaista lihaa suositellaan käyttämään enintään 500 grammaa viikossa.
  • Monipuolisesti koostetusta laktovegetaarisesta, lakto-ovovegetaarisesta tai niitä laajemmista kasvisruokavalioista saa myös tarvittavat ravintoaineet. Vegaaniruokavalion koostaminen vaatii sen sijaan huolellista suunnittelua ja ravintolisien käyttöä.
  • Kasviksia on hyvä syödä vähintään kuusi annosta päivittäin. Yksi kasvis-annos on esimerkiksi yksi keskikokoinen porkkana, yksi pieni omena, 2 dl marjoja, yksi keskikokoinen tomaatti, 2 dl salaattia tai raastetta, 1,5 dl keitettyjä kasviksia.

Lähde: Reumaliitto

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET Terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla