Hyvä terveys

Kirjava joukko suolistobakteereja on terveyden ehdoton tukipilari. Kuinka niitä voisi rikasta vai määräävätkö ne, mitä me syömme?

Jos suolistobakteerit olisivat kansoja, terve suolisto olisi monikulttuurisuuden tyyssija.

– Mitä enemmän erilaisia bakteereja asuu ihmisen suolistossa, sitä vähemmän häneltä löytyy sairauksia, sanoo professori Pentti Huovinen.

Jokaisella meistä on ainakin tuhat eri bakteerilajia suolistossamme, mutta tietyt bakteerilajit voivat olla yli- tai aliedustettuina. Kirjava joukko suolistobakteereja on terveyden ehdoton tukipilari. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jotta terveyttämme palvelevat bakteerit voisivat hyvin ja perustaisivat perheitä, ne tarvitsevat ravintoa ja hyvät asuinolosuhteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Syö siis

  • Kasviksia, hedelmiä tai marjoja kuusi kourallista päivässä on ravintosuositusten kehotus ja hyvä ohjeistus myös suolistobakteerien näkökulmasta.
  • Vihanneksia ja vaikkapa pellavansiemeniä. Ne panevat suoliston bakteerit tuottamaan enterolaktonia, jonka arvioidaan suojaavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeilta ja mahdollisesti myös monilta syöviltä.
  • Kalaa. Sen syömisellä on hyviä vaikutuksia suoliston bakteeristolle. Kalaa on suotavaa syödä 2–3 kertaa viikossa, kalalajeja vaihdellen.
  • Hapatettuja tuotteita. Hapanmaitotuotteista, kuten jogurtista ja piimästä, saa hyödyllisiä Lactobacillus GG- tai bifidobakteereja. Eniten on tutkittu Lactobacillus GG:tä, jonka on havaittu vähentävän ripulin, flunssan ja atooppisen ihottuman riskiä.

Huovinen muistuttaa, että loppujen lopuksi emme ole sitä mitä syömme vaan sitä, mitä bakteerit tuottavat syömästämme ruoasta.

Käskevätkö bakteerit herkuttelemaan?

Yksi mielenkiintoisimmista tutkimushavainnoista on, että erään bakteerilajin runsaus oli yhteydessä tumman suklaan suurempaan kulutukseen.

Aiemmin sveitsiläiset tutkijat ovat esittäneet hypoteesin, jonka mukaan tietyt bakteerit vaikuttavat makutottumuksiimme – näin ollen tumma suklaa voi suosia tiettyjä bakteereita, jotka ehkä ”kehottavat” nauttimaan lisää suklaata.

– Jos se on totta, se avaa aivan uudenlaisia näkymiä siitä, kuinka bakteerit tanssittavat ihmistä, Pentti Huovinen kertoo.

Hänen mukaansa on mahdollista, että bakteerit myös edistävät tätä kautta terveyttämme: raakakaakaota suosivat suoliston mikrobit näyttävät nimittäin tuottavan aineita, joilla saattaa olla verenpainetta laskeva ominaisuus.

– Voi myös olla, että bakteerit käskevät syömään pöytäsokeria, jota emme ravinnoksi tarvitse. Sokeri on tietysti hirveän hyvää, mutta meidän ei pitäisi totella tässä bakteereita.

Karsi bakteeriston köyhdyttäjät

Köyhempään suolistobakteeristoon olivat hollantilaisten ja belgialaisten tutkimuksessa yhdistettävissä muun muassa

  • keinomakeutusaineet
  • sokeroidut juomat
  • suolaiset välipalat
  • täysmaito.

Niin ikään bakteeristoa kurmuttaa ruokavalio, jossa on

  • runsaasti kaloreita
  • nopeita hiilihydraatteja.

Varsinkin antibiooteilla on taipumus pommittaa suolistobakteeristo sekaisin. Huovisen mukaan yhden antibioottikuurin vaikutukset näkyvät elimistössä vuodesta kolmeen. 

Lääkkeistä suolistobakteeristoa horjuttavat

  • tulehduksiin käytetyt antibiootit
  • allergialääke antihistamiinit
  • särkyyn käytetyt tulehduskipulääkkeet
  • diabeteslääke metformiini
  • närästyslääke antasidit.

Myös  elämäntavat vaikuttavat. Negatiivinen vaikutus suolistoflooran koostumukseen on

  • tupakoinnilla
  • huonolla nukkumisella
  • sydänkohtauksella
  • diabeteksella
  • lihavuudella.

 Huonot bakteerit, heikompi terveys

Aineenvaihdunnan ongelmien yhteydestä suoliston bakteereihin kertoo Turun yliopiston tutkija Eveliina Munukan väitöskirjatutkimus. Siinä ilmeni, että metabolista oireyhtymää sairastavien henkilöiden suolistossa oli enemmän Clostridium XIV -ryhmän bakteereja verrattuna terveisiin henkilöihin.

Eveliina Munukka huomauttaa, että jos bakteeristossa vallitsee häiriötila, se voi johtaa suolen pintasolukon vaurioon ja tätä kautta koko elimistöä häiritsevään tulehdustilaan.

Tämä puolestaan on merkittävä tekijä muun muassa lihavuudessa sekä diabeteksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla