Pellavansiemenistä ja -rouheesta saa runsaasti kuitua ja hyviä rasvahappoja.

Päivän omegakolmoset

Pellava sisältää kahta ihmiselle välttämätöntä rasvahappoa, omega-3- ja omega-6-rasvahappoa ihanteellisessa suhteessa.

Erityisen runsaasti pellavassa on omegakolmosia, jotka auttavat pitämään kolesterolitason normaalina. Päivän tarpeen omegakolmosia saa 1–2 ruoka-lusikallisesta pellavarouhetta.

Rouhe ravitsee

Pellavan siemenkuori on vahva. Kokonaisista siemenistä ei imeydy juuri mitään – niistä saa lähinnä kuitua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ravintoaineet imeytyvät rouhituista siemenistä. Rouhetta saadaan sivutuotteena, kun pellavansiemenistä puristetaan öljyä. Osa öljystä jää rouheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Voit rouhia siemenet itse.

Rouhe kannattaa säilyttää jääkaapissa tiiviisti suljetussa pakkauksessa, sillä rasvahapot ja muut yhdisteet hapettuvat helposti. Jos haluaa välttää hapettumista, voi rouhia siemenet itse ennen käyttöä esimerkiksi tehosekoittimella tai kahvimyllyssä.

Hyvää suolistolle

Suurin osa runsaskuituisten pellavansiementen kuiduista on liukenematonta kuitua, joka ylläpitää suoliston toimintaa ja voi ehkäistä  ruuansulatuskanavan sairauksia.

Siementen liukoinen, geeliytyvä kuitu puolestaan tasaa aterian jälkeistä verensokerin nousua, auttaa kolesterolitasapainon hallinnassa ja pitää pitkään kylläisenä. 

Pellavansiemenissä ei ole gluteenia, joten ne ovat hyvä kuitulisä myös keliaakikoille.

Suojaava lignaani

Pellavansiemenrouhe sisältää runsaasti lignaania. Sitä on pellavassa satoja kertoja enemmän kuin puolukassa tai ruisleivässä.

Suoliston bakteerit muodostavat lignaanista muun muassa enterolaktonia, jonka vaikutuksia sydän- ja verisuonitautien ja syöpien ehkäisyssä tutkitaan kiivaasti.

Käytä kohtuudella

Evira suosittelee, että aikuiset käyttäisivät pellavansiemeniä tai -rouhetta korkeintaan kaksi ruokalusikallista, lapset yhden ruokalusikallisen päivässä.

Pellava kerää maaperästä kadmiumia, joka on haitallinen raskasmetalli. Siemenet sisältävät myös linamariinia, josta vapautuu elimistössä pieniä määriä syanidia.

Asiantuntija: professori Raija Tahvonen, Luonnonvarakeskus.

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.

3 x kaupan hyllyltä

1. Kotimaista

Ruokalusikallinen mustikkaista pellavarouhetta tyydyttää päivän omega-3-tarpeen.

Valo 24h paahdettu rouhittu pellava + mustikka, 300 g/ 6 e.
Valo 24h paahdettu rouhittu pellava + mustikka, 300 g/ 6 e.

2. Rapeaa

Runsaskuituiset, hyviä rasvoja sisältävät siemennäkkileivät maistuvat sellaisenaan tai lisukkeiden kera.

Rosten Auringonkukka, kaura & pellava siemennäkkileipä, 250 g/ 2,90 e.
Rosten Auringonkukka, kaura & pellava siemennäkkileipä, 250 g/ 2,90 e.

3. Makeaa

Kuitupitoinen pellavalakritsi hellii makuhermoja ja vatsaa.

Elixi Pellavalakritsi, 150g/ 3,10 e.
Elixi Pellavalakritsi, 150g/ 3,10 e.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla