Kurniiko nälkä vai ei? Kysymys on yllättävän vaikea.

Moni nälältä tuntuva asia ei oikeasti olekaan sitä, ja todellista nälkää taas on helppo väheksyä. Runsas liikunta voi sekoittaa pakkaa entisestään. Se saa jotkut epäilemään kehon viestejä. Eihän kellään voi olla parin tunnin välein kaamea nälkä, vaikka olisi miten treenannut edellisenä päivänä?

Luonnollisimmillaan riittävä syöminen on sitä, että syödään, kun on nälkä, ja syöminen lopetetaan, kun tulee kylläiseksi. Se ei kuitenkaan toimi, jos ei tunnista omia nälän ja kylläisyyden tuntemuksiaan.

Nälkäviestien kuuntelussa täytyy myös opetella erottamaan todellinen energiantarpeen herättämä nälkä pelkistä mieliteoista. Molempiin voi liittyä jonkinlaisia tuntemuksia vatsassa ja halu syödä. Vaatii itsekuria ja itsetuntemusta pysähtyä miettimään, millaisesta viestistä on oikeasti kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nälkää ei myöskään parane päästää liian kovaksi, tai keho alkaa huutaa nälkäänsä sokeriherkkuja. Silloin siis mieliteko kieliikin oikeasta nälästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nälkäviestien kuuntelu ei ole huuhaata. Sen avulla voi välttää suurimmat ravitsemusmokat, eikä tarvitse tuijottaa kelloa tai laskea kaloreita. Kehon kuuntelu saa parhaimmillaan syömään juuri riittävästi ja sopivan joustavasti. Sitä sanotaankin tietoiseksi syömiseksi.

– Tietoisen syömisen opit edustavat tasapainoa liian tiukan ja liian intuitiivisen syömisen välillä. Siinä elimistön nälkäviestit tunnistetaan ja ruoasta nautitaan, mutta syödään silti enimmäkseen järkevästi, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa.


Tunnista 7 erilaista nälkää

Nälästä voi opetella erottamaan ainakin seitsemän eri muotoa.

  1. Silmän nälkä eli ruoan näkeminen voi herättää halun syödä.
  2. Suun nälkä, jossa tekee mieli syödä jotain tiettyä koostumusta tai makua.
  3. Nenän nälkä, jossa ruoan tuoksu saa nälän heräämään.
  4. Vatsan kurniminen voi kertoa nälästä, mutta voi olla myös stressiä.
  5. Mielen nälkä saa syömään, koska omat opitut tavat tai kohteliaisuus vaativat sitä.
  6. Sydämen nälässä syödään tunnetiloihin, kuten väsymykseen tai tylsyyteen.
  7. Kehon nälkä on todellista nälkää, jossa soluista on loppumassa energia ja verensokeri on laskussa.

Nälkään pitää uskaltaa syödä

Paljon treenaavan on erityisen tärkeää oppia tunnistamaan todellinen nälkä, ja syödä siihen riittäviä määriä ja riittävän usein. Monet jäävät silti panttaamaan nälkäänsä.

– Joudun sanomaan usein paljon liikkuville asiakkailleni, että heidän täytyy syödä enemmän, jotta keho pääsee toimimaan kunnolla. Monet väittävät kyllä syövänsä, kun on nälkä, mutta jos kehon viestintä on hiljentynyt, se ei riitä. Jos treenistä haluaa oikeasti hyötyä ja palautua kunnolla, täytyy myös syödä tarpeeksi, Palssa painottaa.

Tehokkaan lihaskuntotreenin jälkeisenä päivänä voi olla jatkuvastikin ihan oikea nälkä. Silloin kannattaa myös syödä. Jos liikunnan tavoitteet liittyvät kiinteytymiseen tai laihduttamiseen, se voi tuntua väärältä ja vaikealta.

– Aina ei voi miettiä laskennallisesti, että jos on kuluttanut näin paljon ja syönyt tämän verran, ei tarvitse syödä enempää. Treenit ovat erilaisia. Kehoa kuuntelemalla tietää, miten toimia.

Melkein kaikki voivat oppia tunnistamaan oikean nälän ja erottamaan sen mieliteoista ja tunnesyömisestä. Se vaatii vain harjoittelua. Kun tekee mieli syödä, kannattaa pysähtyä hetkeksi ja varmistaa, onko oikea nälkä vai onko ennemminkin väsynyt tai surullinen. Jos nälästä ei ole ihan varma, se on yleensä jotain muuta.

Jos nälkää ei vain enää tunne, riittävä syöminen kannattaa opetella kellon kanssa. Päivä on hyvä aloittaa aamiaisella ja syödä siitä eteenpäin neljän tunnin välein. Kun syömisestä tulee säännöllistä, nälkäkin tekee paluun.

... ja lopettaa, kun on kylläinen

Kun nälkä on tyydytetty, keho viestii tulleensa kylläiseksi. Viesti siitä tulee hyvissä ajoin ennen ähkyä. Jos syö kiireessä tai vaikka katsoo samalla tv:tä, kylläisyyden tunnetta on vaikea erottaa. Kun sen tunnistaa, pitää myös malttaa lopettaa syöminen, vaikka lautasella tai kattilassa olisi vielä tavaraa.

– Mitä kovempi nälkä aterian alussa on, sitä vaikeampi syömistä on lopettaa ajoissa. Jos taas on tottunut napostelemaan, kylläisyyden tunne voi tulla turhan aikaisin.

Ja sitten kuuntelemaan, kurniiko nälkä?

Lähde: Jan Chohzen Bays: Tietoinen syöminen. Viisas Elämä.

Voiko nälkäviestejä kuuntelemalla laihtua?

Ravitsemusterapeutti Anette Palssa vastaa:

”Voi, ja se auttaa pysymään pitkällä tähtäimelläkin hoikkana. Painonhallitsijalta se vaatii ehkä muitakin enemmän sen tutkailua, milloin syö vain tunteeseen – vaikkapa iloon, suruun tai ihan vain tylsyyteen.

Kun on oikea nälkä kannattaa syödä kunnolla, laihduttaessakin. Stressinhallintaan, tunnetiloihin ja tylsyyteen kannattaa opetella muita keinoja.

Jos laihduttaessa ei kuuntele nälkäviestejään, tekee ison virheen. Joku jaksaa ehkä tsempata muutaman kuukauden liian vähälläkin ruoalla, mutta sen jälkeen nälkä on jo liian iso ja alkaa repsahtelu. Taistelun nälkää vastaan häviää aina, ennemmin tai myöhemmin.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla