Verensokerin kuuluukin vähän heilua, sillä syöminen nostaa ja nälkä laskee sitä. Vaihtelu ei rasita elimistöäsi ja hoikistut, kun muistat nämä viisi vinkkiä.

1. Ei herkkuja nälkään

Joskus energiaa tarvitaan nopeasti, mutta sokeri ei ole koskaan sen paras lähde. Herkuista ei tarvitse luopua kokonaan, mutta niitä ei pidä syödä nälkäänsä. Makeanmielitekojen välttämisessä taas auttaa parhaiten ateriarytmin pitäminen riittävän tiheänä ja säännöllisenä.

2. Jarruta ruoalla

Sokerit imeytyvät hitaammin kuitupitoisesta ruoasta kuin vähäkuituisesta. Täysjyväviljaa tulee myös syötyä hitaammin ja pureskeltua valkoista höttöä perusteellisemmin, ja syömisnopeudellakin on merkitystä.

3. Proteiinia joka aterialle

Puhtaasti hiilihydraateista koostuva puuro marjoilla nostaa nopeasti verensokeria. Jos sekaan lisää raejuustoa ja pähkinöitä, sokeri nousee ja laskee loivemmin. Jos yleensäkin aterian jälkeen tulee herkästi väsynyt olo tai nopeasti uudelleen nälkä, proteiinin lisääminen voi auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

4. Syö kasvikset ensin

Kasvispainotteinen ruokavalio saa yleensä painon laskuun, mikä parantaa sokeriaineenvaihduntaa. Kasvikset myös kannattaa syödä lautaselta ensimmäisinä. Kasvistensyöminen ennen aterianproteiinia ja hiilihydraatteja auttaa tasaamaan verensokerin vaihtelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Lisää kasvirasvoja

Rasva hidastaa ruokamassan etenemistä suolessa. Rasvainen ruoka myös sulaa mahalaukussa hitaammin ja hillitsee siten verensokerin nousua. Tästä tiedosta on hyötyä, jos rasvaa välttää jo liikaakin. Silloin kasvi-öljylorausten lisääminen päivän aterioille voi tuntuvasti tasata sokerin heilumista.

Asiantuntija: ravitsemusterapeutti Anette Palssa, Terveystalo.

Vierailija

Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Vilja

Kasvirasvat on pahaksi ainakin diabeetikoille. Itse puhun omista kokemuksista. Puuroja ja leipää ei diabeetikko tarvitse ollenkaan. Korvaa puurot munilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla