Välimerellinen ruokavalio on kerännyt viime aikoina paljon kehuja, gluteeni ei. Kuva: Shutterstock
Välimerellinen ruokavalio on kerännyt viime aikoina paljon kehuja, gluteeni ei. Kuva: Shutterstock

Välimerellisellä paleodieetillä syödään paljon kasviksia ja hyviä rasvoja, muttei yhtään gluteenia.

Laihduttaja tarpoo dieettien syvässä suossa. On paleota, karppausta, vegaaniutta, gluteenitonta ja ties mitä. Joku niistä kaikista pitäisi valita.

Aina löytyy joku, joka on onnistunut laihtumaan, mutta jokaisesta dieetistä löytyy huonotkin puolensa: yhden noudattaminen on kohtuuttoman hankalaa, toisen tylsää, kolmannella tulee syötyä liikaa vaikkapa punaista lihaa.

Miksi ei siis poimisi rusinoita pullasta?

Näin tehdään välimerellisellä paleodieetillä, jota Harper's Bazaar arvelee seuraavaksi suosikkidieetiksi. Se on kuin paljon kehuttu Välimeren dieetti, mutta ilman viime aikoina pahiksen roolin saanutta gluteenia.

Vaikka ei sairastaisi keliakiaa, gluteeni voi aiheuttaa oireita, ja sen pois jättämisestä saattaa tällöin olla hyötyä. Olo on virkeämpi ja turvotukset pysyvät poissa. Gluteenia ei syödä esimerkiksi puhtaisiin raaka-aineisiin perustuvalla paleodieetillä, jota noudattaa timmeistä lihaksistaan tunnettu räppäri ja Vain elämää -tähti Elastinen.

Harper's Bazaarin terveys- ja ravintoguru Steven Macarikin on sitä mieltä, että gluteenin jättäminen pois ruokavaliosta tekee monelle hyvää. Lisäksi Välimeren malliin syödessä ruoka on ravintorikasta ja siinä on varmasti tarpeeksi omega-3-rasvahappoja.

Hyvää ruokaa, hyvässä seurassa

Steven Macari neuvoo aloittamaan dieetin näin:

1. Syö enemmän mereneläviä. Omega-3-rasvahappojen lisäksi niistä saa proteiinia ja D-vitamiinia. Ateriat saavat rakentua näiden proteiininlähteiden ympärille.

2. Valmista lisukkeeksi tuoreita kauden kasviksia. Paista ne kevyesti tai grillaa.

3. Huolehdi siitä, että joka ateriaan kuuluu myös hyviä rasvoja, jotka ovat tärkeitä esimerkiksi hormonitoiminnan kannalta. Suosi oliiviöljyä, avokadoa, pähkinöitä ja siemeniä, tuorejuustoja ja hapatettuja maitotuotteita.

4. Rajoita gluteenin saantia. Jos pidät viljatuotteet ruokavaliossasi, huolehdi siitä, että ne ovat hyvälaatuisia ja oikein valmistettuja (mieluiten liotettuja ja idätettyjä).

5. Vältä kaikkea prosessoitua.

6. Syö rentouttavassa ilmapiirissä, jossa nautit ateriastasi eniten. Se tekee hyvää ruuansulatukselle.

7. Päivällisellä voit nauttia lasillisen viiniä ruuan kanssa. Mutta vain lasillisen!

Lue myös:

Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi

Laihis just mulle? 7 hittidieettiä vertailussa

Syötkö nälkään vai tylsyyteen? Kokeile dieetitöntä dieettiä!