Muuten laihduttaminen ei pelota, mutta sokerista luopuminen tuntuu mahdottomalta. Tuntuuko tutulta? Makeanhimosta voi päästä, vaikka ei kokonaan sokerista luovukaan.   

Laihduttamisen maailmassa on aina jokin iso paha, josta lihominen johtuu. Pitkään se on ollut sokeri. Onko sokerilla paikkaa terveellisessä ruokavaliossa, ja miten makeanhimosta pääsee irti?

Sokeria tekee mieli — miksi?

Meillä on synnynnäinen mieltymys makeaan. Äidinmaitokin on makeaa. Makean kaipuu voi kuitenkin kasvaa tarpeettoman suureksi, jos itsensä opettaa syömään sokeria, kun pitäisi syödä oikeaa ruokaa.

Nälkä lähtee makealla vain hetkeksi, ja nopeaa verensokerin nousua seuraa sen nopea lasku, joka aiheuttaa monilla väsymystä ja ärtymystä. Silti nopea hyvän olon tunne voi alkaa mielessä liittyä makeaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sokerihimon taustalla voi olla myös tunnesyömistä: makea voi lievittää pahaa mieltä. Jos makeaa syö tarpeeksi usein johonkin tunteeseen, ei hetken päästä enää edes huomaa tunnetta, joka sen laukaisee, vaan tuntee ainoastaan makeanhimon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Auttaako sokerilakko pääsemään sokerinhimosta? 

Jotkut ovat kokeneet, että kohtuulliseen sokerin käyttöön on helpompi palata, jos on ensin vaikka kuukauden kokonaan ilman sitä. 

Nälkäisenä ylipäänsä olisi hyvä syödä oikeaa ruokaa ja vasta sen jälkeen jokin pieni makea, jos sitä vielä tekee mieli.

Tunne- ja lohtusyömisessä pitäisi oppia tunnistamaan tunnetilat ja käsittelemään niitä muilla tavoilla. Siinä voi onnistua ominkin avuin, tai jos tunnesyöminen on esimerkiksi johtanut vaikeaan ylipainoon, sitä voi olla hyvä selvitellä terapiassa.

Onko sokerista mitään hyötyä?

Sokeri on nopeasti energiaksi muuttuvaa hiilihydraattia, joten siitä saa hetkessä lisäenergiaa. Se myös tuottaa monille hyvän olon tunteen ja sammuttaa nopeasti makeanhimon.

Entä mitä haittaa siitä on?

Pieninä määrinä ei yleensä mitään. Kotimaisiin ravitsemussuosituksiin kuuluu, että päivän energiasta alle 10 prosenttia saisi tulla lisätystä sokerista tai siirapeista. Niitä lisätään sekä kotona että teollisuudessa esimerkiksi leivonnaisiin, karkkeihin ja kastikkeisiin.

Maailman terveysjärjestö WHO:n suositus menee hiukan pitemmälle. Se käyttää vapaiden sokereiden käsitettä ja lisää listaan myös hunajan sekä hedelmämehujen sokerit. Jos päivän energiasta yhteensä yli 10 prosenttia tulee näistä lähteistä, se lisää tutkimusten mukaan selvästi lihomisen riskiä.

Kannattaako sokeria syödä ollenkaan?

Jos sokerin kieltäisi itseltä kokonaan, sitä tekisi vain kahta kauheammin mieli.

Sokeri ei tutkimusten mukaan aiheuta vastaavaa riippuvuutta, kuin tupakka, alkoholi ja huumeet, joten senkään takia siitä ei tarvitse luopua kokonaan. On parempi pitää määrä kohtuudessa ja säilyttää syöminen mahdollisimman joustavana.

Entä maidon ja hedelmien sokeri — ovatko nekin pahasta?

Tavallinen sokeri ei sisällä mitään kivennäisaineita tai muita terveyttä edistäviä aineita. Marjoista ja hedelmistä saa sokerin lisäksi esimerkiksi vitamiineja ja kuituja. Maidosta saa laktoosin lisäksi kalsiumia ja proteiinia. Niillä on myös täyttävä vaikutus, toisin kuin pelkällä sokerilla.

Hiilihydraattien laatu vaikuttaa terveyteen ihan yhtä lailla kuin rasvankin laatu, ja tutkimusten mukaan marjoilla ja hedelmillä on hyvin myönteinen vaikutus. Jos tavallista sokeria syö jatkuvasti liikaa, se puolestaan köyhdyttää ruokavaliota ja altistaa lihomiselle.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti, FT Anna-Maria Teeriniemi, Kuopion yliopistollisen sairaalan kliinisen ravitsemuksen yksikkö

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla