ET Terveys
Kuinka monta kananmunaa syöt viikossa? Kuva: Shutterstock
Kuinka monta kananmunaa syöt viikossa? Kuva: Shutterstock

Onko kananmuna kolesterolipommi, jota kannattaa vältellä? Vai voiko niitä ahmia huoletta, etenkin jos ne ovat omega 3 -munia?

Väite 1: Kananmuna päivässä pitää lääkärin loitolla.

Tarua.

Kukaan ei osaa sanoa tarkasti, kuinka paljon kananmunia voi syödä turvallisesti. Sydänliiton suositus valtimotauteihin jo sairastuneille on 3-4 kananmunaa viikossa. Terveet voivat mahdollisesti syödä enemmän.

Suomessa on tehty yksi pitkä seurantatutkimus, jonka päätulos oli, ettei yhdestä munasta päivässä ole vielä haittaa.

Tutkimus oli kuitenkin täynnä epävarmuustekijöitä. Siinä ei esimerkiksi selvitetty, kuinka koehenkilöiden ruokavalio oli vuosien varrella muuttunut ja oliko matkan varrella tullut kokonaisuuteen vaikuttavia sairauksia tai lääkityksiä. Yksin sen perusteella ei voi antaa suosituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Väite 2: Kananmuna on kolesterolipommi.

Totta & tarua.

Yhdessä kananmunan keltuaisessa on kolesterolia jopa 230 milligrammaa.

Kolesterolia on kaikissa eläinperäisissä tuotteissa, eli lihassa, kalassa ja rasvaisissa maitovalmisteissa. Näistä yhteensä kertyvä kolesteroli suurentaa haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta veressä. Ruokavalion tyydyttynyt eli kova rasva vaikuttaa kuitenkin ruuan kolesterolia enemmän veren LDL-kolesterolipitoisuuteen. Kohonneesta kolesterolista on turha syyttää yksin kananmunia, jos esimerkiksi syö niiden kera aina pekonia.


Väite 3: Munia voi syödä huoletta, jos sukulaisetkin voivat.

Tarua.

On totta, että usein korkea kolesteroli kulkee suvussa. Perimä määrää myös, paljonko kolesterolia ylipäänsä imeytyy ruuasta ja kuinka keho kompensoi noussutta kolesterolia. Yksin tämän varaan ei kannata kuitenkaan tukeutua.

Jos kananmunia haluaa syödä paljon enemmän kuin suositukset sallivat, kannattaa oma kolesteroliarvo mittauttaa säännöllisesti.

Väite 4: Kananmuna on hyvä proteiinin lähde.

Totta.

Kananmuna on kelpo proteiinin lähde, sillä yksi muna kattaa noin kymmenen prosenttia aikuisen päivittäisestä proteiinin saantisuosituksesta.

Lihalle ja kalalle muna kuitenkin häviää. Kasviksista soija vetää hieman pidemmän korren. Lasillinen maitoa on samalla viivalla kananmunan kanssa proteiinin suhteen. Muna on hyvä täydentäjä.

Väite 5: Pelkillä valkuaisilla pärjää.

Totta.

Keltuaisia ei tarvitse jättää ruokavaliosta kolesterolin pelossa, mutta ilmankin pärjää. Kananmunansisältämästä noin 75 kalorista valkuaisen osuus on vain noin 15 kaloria. Keltuaiset jättämällä saa siis hieman karsittua päivittäistä energiamäärää ja kuitenkin kiitettävästi proteiinia.

Yhdessä valkuaisessa on noin 4 grammaa ja keltuaisessa noin 3 grammaa proteiinia.


Väite 6: Erikoismunat ovat tavallisia parempia.

Totta.

Kanan ruokinnalla voidaan vaikuttaa jonkin verran munan ominaisuuksiin. Omega- ja camelina-munat sisältävät enemmän hyviä rasvahappoja, koska kanoille on syötetty joko pellavarehua tai kitupellavaa eli camelina-kasviöljyä.

Omega 3 -munassa on kolminkertainen määrä omega-3-rasvahappoja tavalliseen munaan verrattuna. Omegoita on kuitenkin vain 0,3 grammaa, kun esimerkiksi ruokalusikallisessa rypsiöljyä rasvahappoja on 1,6 grammaa.

Kolesterolia omega 3 -munissa on noin 10 prosenttia vähemmän kuin tavallisissa kananmunissa, eli sekin hyöty jää merkityksettömäksi.

Väite 7: Ilman kananmunaa ruokavalio ei ole kokonainen.

Tarua.

Mikään yksittäinen ruoka-aine ei ole niin tärkeä, etteikö ilman pärjäisi. Mitään yksittäistä ruoka-ainetta ei kannata leimata kelvottomaksikaan, koska kokonaisuus ratkaisee. Kun ateriarytmi on kohdillaan, lautasmalli sisäistetty sekä kovan rasvan, suolan ja sokerin määrä suunnilleen suositeltu, loppu on hienosäätöä. Jos kananmuna maistuu, käytä kohtuudella, mutta jos ei, älä ota stressiä siitäkään.

Kysymyksiin vastasi Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Tuija Pusa.

Vierailija

Moni kuolee äkillisesti sydänkohtaukseen, vaikka verisuonet ovat täysin auki. Sydänkuolema sinänsä on edelleen suuri arvoitus. Lääketeolllisuus on vääristänyt käsitystämme koko aiheesta. Tällä hetkellä 75% sairaalaan tuoduilla sydänkohtauspotilailla on normaali tai normaalia alempi kolesterolitaso. Tästä ei haluta puhua, ettei lääkekauppa häiriinny.

Vierailija

LDL sinänsä ei ole haitallista. Se on elintärkeää, ilman sitä eläin, myös ihminen kuolee. Tutkimusten kokonaisuus huomiioonottaen matala kolesterolipitoisuus lisää kokonaiskuolleisuutta. Tämä on kiistämätön tosiasia, jonka kolesteroliuskovaiset ja statiinibisneksen kannattajat tahtovat haudata. Hapettunut tai sokeroitunut LDL sensijaan voi olla haitalllista (insuliiniresitanssi aiheuttama).

Toisaalta ruokavaliolla tai muulla lääkkeellä kuin statiinilla alennettu kolesteroli ei vähennä sydäntautikuolleisuutta hyvin kontrolloitujen tutkimusten mukaan. Tämä nyt vain on tutkimusfaktaa, josta voi päätellä, että statiinienkaan marginaalinen teho ei perustu kolesterolin laksuun vaan todennäköisesti veren hyytymistä ehkäisevän vaikutukseen.

Joten kananmunia voi ja kannattaa syödä huoletta, se on sentään kolmen ravinnerikkaimman ruoka-aineksen joukossa tällä planeetalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla