Sport
Jatkuvan väsymyksen syynä voi olla yleinen vaiva, ärtyvä suoli. Kuva: Shutterstock.
Jatkuvan väsymyksen syynä voi olla yleinen vaiva, ärtyvä suoli. Kuva: Shutterstock.

Jos mieli oireilee, taustalla saattaa olla yleinen suolistovaiva, joka rauhoittuu täsmähoidolla. 

Voisiko vetämättömän olon ja alakulon taustalla olla sittenkin suolisto? Ärtyvän suolen oireyhtymä on yleinen vaiva, joka voi pilata liikunnan ilon lisäksi myös mielialan.

Nämä 5 kysymystä auttavat pääsemään vaivan jäljille. 

1. Onko mielialasi alakuloinen ja olosi nuhjuinen tai vetämätön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Reistaileeko mahasi ripulilla, ummetuksella, ilmavaivoilla, turvotuksella tai vatsakivulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Vaihtelevatko oireet joskus jopa saman päivän aikana?

4. Piinaavatko kovat vatsavaivat monta kertaa viikossa, jopa useiden kuukausien ajan? 

5. Häiritsevätkö vatsavaivat arkeasi, ja joudut tekemään usein valintoja vatsasi ehdolla? 

Mitä useammin vastaat kyllä, sitä todennäköisemmin oireidesi takana on ärtyvän suolen oireyhtymä.

Mistä ärtyvän suolen oireyhtymässä on kyse?

Ärtyvän suoren oireyhtymä on tila, jossa suolisto reagoi turhan herkästi ärsykkeisiin. Lähes 20 prosenttia suomalaisista
on herkkävatsaisia, hankalammasta ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsii noin 10 prosenttia.

Oireita ovat kovat mahakivut, turvotus, ripuli ja mielialamuutokset, kuten väsymys ja alakulo. Suoli oireilee usein myös liikkuessa. Erityisesti pomppiminen voi ärsyttää vatsaa, ja kivut kärjistyvät treenatessa. Usein mahavaivat ovat sitä kiusallisempia, mitä kovempaa mennään.

Vain lääkäri voi todeta ärtyvän suolen oireyhtymän poissulkukriteereillä ja verikokeilla. Sen jälkeen laillistettu ravitsemusterapeutti osaa suositella hoitavan ruokavalion.

Suolistoherkkyys voi jäädä päälle mahataudin, stressin tai antibioottikuurin seurauksena. Liiallinen ruokavalion karsiminen todennäköisesti heikentää suoliston kuntoa ja herkistää entisestään. Usein vaiva on monen asian summa: suolisto menee kuormituksesta oikosulkuun ja keskusteluyhteys suoliston, aivojen ja hermoston välillä katkeaa. Kipu voi tuntua voimakkaanakin.


Lempeä ruokavalio auttaa

Kasvisvoittoinen ja runsaskuituinen ateriointi auttaa ärtyvään suoleen. Näin suolistomikrobit saavat energiaa rakentaa suojamuurin ja aineenvaihdunnan sivutuotteena syntyy rasvahappoja, jotka pitävät huolta suoliston kunnosta.

FODMAP on terapeuttinen ruokavalio, joka auttaa ärtyvän suolen oireyhtymän hoidossa. Idea on suolta ärsyttävien ravintoaineiden rajaaminen ja monipuolisen, sopivan ruokavalion päivittäminen. Esimerkiksi omena ja päärynä voivat ärsyttää suolistoa, joten voit koettaa vaihtaa ne sitrushedelmiin ja meloniin. Kypsennä myös sipuli ja valkosipuli huolella, jotta ne sulavat suolistossa paremmin.

Mehuja kannattaa juoda maltilla: niissä on paljon fruktoosia eli hedelmäsokeria, joka voi aiheuttaa mahavaivoja. Unohda pastilli ja purukumi: raikasteita popsimalla tulee huomaamatta kerättyä sorbitolia ja ksylitolia suolistoon, mikä saattaa kostautua mahanpuruina. 

Usein ruisleipä ei sovi, mutta kuituja on hyvä saada. Kokeile vaihtaa se vaikkapa kaurapuuroon tai 100% kauraleipään. Marjoissa ja pellavansiemenissä on paljon liukoisia kuituja, jotka ovat hyväksi suolistolle.

Ensimmäiseksi kannattaa jättää yksitellen pois vatsaoireiden aiheuttajia ja tarkkailla, miten suolisto reagoi. Ruokapäiväkirja on hyvä apu.

Ota käyttöön täsmäkeinot

Liikunta on aina hyväksi ja varsinkin kevyt liikunta tasapainottaa suoliston toimintaa. Mielihyvähormonit lähtevät rullaamaan ja vievät rauhoittavaa viestiä aivoille ja suolistolle.

Rauhoita myös ruokahetki. Syö säännöllisesti, pureskele huolellisesti ja pitäydy maltillisissa annoksissa. Ota tavaksi jaloitella hetki aina pöydästä
noustessasi. Rauhallinen hengitys ja venyttely aktivoivat parasympaattisen hermoston toimintaa, joka on vastuussa ruuansulatuksesta.

Asiantuntijoina Liikuntafysiologi Janne Sallinen ja ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Havainto

Greippi ja appelsiini, eivät sovi autoimmuuni- ja reumasairauksissa, jotka ovat usein suolistoperäisiä. Sitruuna yllättäen sopiikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla