Sport
Lorauta smoothieen hiukan öljyä tai vaikka chiasiemeniä. Nälkä pysyy loitolla, ja mielikin voi muuttua valoisammaksi.
Lorauta smoothieen hiukan öljyä tai vaikka chiasiemeniä. Nälkä pysyy loitolla, ja mielikin voi muuttua valoisammaksi.

Moni karttaa rasvoja ihan turhaan – ja sillä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Kun korjaat sudenkuopan, mielikin voi piristyä.

Kartteletko rasvaa lihomisen pelossa? Ei ehkä kannattaisi. Rasvoissa niukistelu voi nimittäin tuntua jopa mielialassa.

Nyrkkisääntö on, että 30 prosenttia päivän kaikesta energiansaannista saisi tulla rasvasta. Se tarkoittaa siis useampia rasva-annoksia päivässä: loraus kasviöljyä salaattiin, kourallinen pähkinöitä jogurttiin. Erityisesti aktiivisesti liikkuvat naiset pihtailevat usein syömisessä ja karttelevat turhaan rasvoja. 

Syömisessä kitsastelu voi kuitenkin kostautua monin tavoin. Se voi näkyä esimerkiksi luuston heikentymisenä ja mielialaongelmina. Vaikka siis söisit muuten monipuolisesti ja täysipainoisesti, mutta rasvojen tarve ei täyty, seurauksena voi olla alakuloa ja vetämätön olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Rasvoja ei kannata karttaa lihomisen pelossakaan, sillä rasvat ovat myös laihduttajien ystäviä. Niukasti rasvoja sisältävä ruokavalio saattaa kytkeä kehon säästöliekille. Kun päivän kattaukseen lisää pari ruokalusikallista hyviä öljyjä, kone lähtee hyrräämään ja painotavoitteetkin saavuttaa todennäköisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokeile siis pientä ja helppoa muutosta: lisää pieni annos rasvaa kyytipojaksi pääaterioille ja välipaloille, ja katso mitä tapahtuu. Samalla mielikin saattaa piristyä.

Rasvat pitävät myös olon kylläisenä. Lounassalaatti pienellä proteiinilisällä ei välttämättä pidä nälkää. Kun lisää hiilaria ja tirauksen öljyä, kylläisyyden tunne jatkuu pidempään. 

Rasvahapot antavat myös puhtia treeniin. Liikkuessa keho käyttää hiilarien ohella myös rasvoja energiaksi, varsinkin, kun liikutaan matalammalla teholla. 

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti, personal trainer Petteri Lindblad.

Hamppuöljy, hyötyä vai huuhaata? Syynäsimme läpi trendikkään terveysöljyn hyödyt. Lue juttu Sport-lehden numerosta 9/19. Tilaajana voit lukea jutun myös osoitteessa digilehdet.fi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla