Nauti proteiinia pitkin päivää. Se pitää nälkää ja lihakset kuosissa. Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg kertoo, mistä sitä saa parhaiten.

1. Liha, kala ja kananmuna

ELÄINKUNNAN PROTEIINI imeytyy hyvin ja sisältää hyvässä suhteessa välttämättömiä aminohappoja.

Esimerkiksi 100 grammassa naudanfileetä on proteiinia noin 21 grammaa, broilerinrintafileessä 27 ja lohifileessä noin 19 grammaa. Keitetyssä kananmunassa proteiinia on noin 6 grammaa.

Punaisen lihan ja lihavalmisteiden käytössä kannattaa kuitenkin pysyä kohtuudessa syöpä- ja diabetesriskin vuoksi. Kala taas on siitä hyvä vaihtoehto, että se sisältää pehmeää rasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Hera, rahka ja raejuusto

MAITOPROTEIINI sisältää kaikkia elimistölle välttämättömiä aminohappoja ja myös imeytyy tehokkaasti. Etenkin urheilijoiden suosimassa heraproteiinissa on runsaasti lihaskasvuun liittyviä aminohappoja kuten leusiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

100 grammassa herajauhetta on noin 12 grammaa proteiinia. Samassa määrässä rasvatonta raejuustoa on 18 grammaa, maitorahkassa noin 10 grammaa. Myös kolmesta juustosiivusta saa noin 10 grammaa proteiinia.

Mitä vähemmän rasvaa tuotteessa on, sitä suurempi on proteiinin osuus. Tyydyttyneen rasvan vuoksi maitotuotteet kannattaa valita vähärasvaisina.

3. Soija, pavut ja pähkinät

KASVIPROTEIINI imeytyy jonkin verran huonommin kuin eläinproteiini. Soija on kuitenkin aminohappokoostumukseltaan ja imeytymiseltään lähes eläinkunnan proteiinin arvoista.

100 grammassa keitettyä soijarouhetta on 19 grammaa proteiinia, tofussa 8 grammaa, keitetyissä härkäpavuissa noin 8 grammaa, sieniproteiinivalmiste Quornissa 14 grammaa ja cashewpähkinöissä 20 grammaa.

Kasvissyöjä varmistaa parhaan aminohappokoostumuksen, kun yhdistelee monipuolisesti papuja, linssejä, herneitä, soijatuotteita, pähkinöitä ja siemeniä. Viljoista saa täydennystä, joistain hyvinkin: 100 grammassa keitettyä kvinoaa on proteiinia vajaat kuusi grammaa.

Asiantuntija: Patrik Borg, ravitsemusasiantuntija, tutkija, elintarviketieteiden maisteri.

Vierailija

"100 grammassa herajauhetta on noin 12 grammaa proteiinia."

Ainakin minun käyttämässä herajauheessa on n.80g proteiinia 100g jauhetta kohden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla