Tunnesyöjä käsittelee tunteitaan hillittömällä herkuttelulla. Kuva: Shutterstock
Tunnesyöjä käsittelee tunteitaan hillittömällä herkuttelulla. Kuva: Shutterstock

Kaikki syövät joskus tunteisiin. Ongelma siitä tulee, jos syömällä yrittää tukahduttaa tunteet. 

”Jos olen surullinen, haluan syödä. Jos olen iloinen, haluan syödä. Pinaattilettuja, sipsejä, irtokarkkia, lettuja, karjalanpaistia... Mitä ikinä jääkaapista löytyy. Olen yrittänyt päästä tästä tavasta tietoisesti eroon, mutta mitä vahvempia tunteet ovat, sitä vaikeampaa on syömisen hallitseminen. ” Niina

Kuulostaako Niinan kuvio sinustakin tutulta? Turvaudutko usein suklaaseen tai sipsipussiin keinona tukahduttaa ikävät tunteet? Jos vastasit kyllä, paina pause-nappulaa. Kun tunnistat käyttäytymismallisi, voit myös tehdä sille jotain.

– Kaikki syövät joskus tunteisiinsa, mutta ongelmaksi se muodostuu silloin, kun syöminen on ainoa keino säädellä tunteita, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa. Häneltä on juuri ilmestynyt kirja Tunnesyöminen yhdessä Maare Kauppisen kanssa.

Vaikka useimmat tunnesyöjät syövät negatiivisiksi mieltämiin tunteisiin, kuten suruun ja vihaan, jotkut syövät myös iloon. Tunnesyöminen eroaa siten lohtusyömisestä. Jos ei esimerkiksi pysty kuvittelemaan vapaapäivää ilman herkkuja, on aika havahtua.

Palssa on huomannut, että ihminen on taitava piilottamaan vaikeita asioita itseltään.

– Moni kuvittelee vain pitävänsä suklaasta, mutta pinnan alta löytyykin tunnesäätelyn ongelmia.

Ensiksi Palssa kehottaa tarkistamaan, syökö riittävästi ja riittävän usein; syödä pitäisi 3–5 tunnin välein. Entä kuinka on unien laita?

– Nälkä tai väsymys voivat aiheuttaa tunnesyömiseltä vaikuttavia oireita. Mutta jos on syönyt ja nukkunut tarpeeksi ja silti tekee mieli syödä, kyse on todennäköisesti tunnesyömisestä. Tärkeintä on opetella ensiksi syömään säännöllisesti ja riittävästi kunnon ruokaa, Palssa sanoo.

Tärkein mittari sille, onko tunnesyöminen haitaksi, on oma tuntemus. Jos olo on herkuttelun jälkeen entistä ahdistuneempi, on asialle hyvä tehdä jotain. Samoin silloin, jos koet syömisen haittaavan fyysistä tai henkistä terveyttäsi.

”Makean ja suklaan himo saattaa iskeä stressaavan työpäivän jälkeen niin pahasti, että Fazerin sininen vain vilahtelee silmäkulmassa.” Kari

Pysähdy tuntemaan

Jotta tunnesyömisen voisi kukistaa, on kohdattava se tunne, jota herkuilla yrittää hiljentää. Kun epämukava tunne alkaa nousta ja herkkuhimo sen mukana, Palssa neuvoo pysähtymään.

– Istu alas, laita jalat tukevasti maahan ja hengitä vatsanpohjaan asti. Hengitys aktivoi parasympaattista hermostoa ja rauhoittaa. Tärkeintä on kohdata, miltä itsestä tuntuu juuri nyt.

Tunne käy vain kääntymässä kehossa ja kestää 2–7 minuuttia. Kun tunnetta ei yritä selittää tai ylianalysoida, se alkaa vähitellen laantua. Tarvitsee vain antaa sen tulla ja mennä. Moni joutuu harjoittelemaan tätä pitkään. Vaikeiksi koettuja tunteita ei uskalleta tuntea, vaan halutaan tuntea vain iloa.

– Psykologiassa on määritelty neljä perustunnetta: suru, viha, pelko ja ilo tai tyytyväisyys. Toiset tutkijat lisäisivät mukaan myös inhon ja hämmästyksen, jopa rakkauden. Kaikilla tunteilla on tärkeä rooli, emmekä voi valita mitä tunteita tunnemme, Palssa sanoo.

Negatiiviseksi miellettyjen tunteiden tukahduttamisella on seurauksensa. Kun niitä ei halua tuntea, hyvätkin tunteet jäävät laimeiksi. Palssa kehottaakin lopettamaan tunteiden jaon hyviin ja huonoihin, koska kaikki tunteet ovat yhtä arvokkaita. 

Tunteen sietäminen on usein vaikeampaa fyysisesti kuin henkisesti.

Palssa tapaa vastaanotollaan usein naisia, jotka ovat paitsi tunnesyöjiä, myös liian kilttejä. Moni ei ole koskaan suuttunut edes pitkässä parisuhteessa.

– Viha on myös positiivinen tunne. Se tuo jämäkkyyttä ja paloa tekemiseen, saa puolustamaan omia arvoja ja rajoja. Jos sitä ei uskalla tuntea, ei ole myöskään voimaa vetää omia rajoja.

Kaikki tunteet löytyvät kehosta. Suurin osa mieltää esimerkiksi ahdistuksen tunteen rintakehälle paineena tai möykkynä. Tunteen sietäminen onkin usein vaikeampaa fyysisesti kuin henkisesti.

Entä jos tunteen kohtaaminen pelottaa?

– Ajattele, että se on vain tunne, eikä sinulle tapahdu mitään pahaa. Hengityksen myötä tunne katoaa muutamassa minuutissa.

”Kun syön, lihon. Parin kuukauden aikana olen lihonut yhteensä kuusi kiloa. Lihominen aiheuttaa ahdistusta, ja ahdistus lisää syömistä. Ruoka turruttaa tunteitani tehokkaasti. Syömisen jälkeen minulla on todella tyhjä olo, eikä päässä liiku mitään.” Niina

Voinko tehdä jotain toisin?

Tunnesyöjää ei voi tunnistaa ulkoisesti; tunnesyömiseen liittyy usein ylipainoa tai masennusta, muttei aina. Yhtä hyvin normaalipainoinen voi vetää sipsipussin tai jäätelöpurkin suruunsa. Anette Palssan mukaan naiset ovat tyypillisesti mieltyneet makeaan, miehet taas enemmän suolaiseen ja rasvaiseen.

Vaikka herkkujen mättäminen ei olisi vielä aiheuttanut terveyshaittoja, niitä todennäköisesti tulee ajan kanssa. Tunnesyömisen taustalla vaikuttaa aina myös henkisesti huono olo.

Nyt kannattaa selvittää, missä tilanteissa syömishalun aiheuttava tunne yleensä nousee ja voisiko sen aiheuttajalle tehdä jotain. Jos ikävä esimies aiheuttaa toistuvasti ahdistusta, voisiko asian ottaa puheeksi? Jos syö iltaisin yksinäisyyteen, voisiko soittaa jollekin, aloittaa uuden harrastuksen tai vaikka ottaa lemmikin?

Palssan mukaan moni ei edes tiedä, mistä syömishalut johtuvat tai mikä tunne taustalla vaikuttaa.

– Usein syyt juontavat kauas lapsuuteen tai nuoruuteen, esimerkiksi hylkäämiskokemukseen. Kun sitten työpäivän aikana kokee vastaavan hylkäämisen vaikkapa pomon antamana kritiikkinä, tunnemuisto aktivoituu.

Tunnesyömiselle voivat altistaa esimerkiksi lapsuudessa koetut traumat, koulukiusaaminen tai vaikkapa vanhempien avioero. Lapsena on myös voitu palkita tai lohduttaa ruualla. Myös herkät ja kontrolliin taipuvaiset ovat alttiita tunnesyömiselle.

Kaikista herkistä ei silti tule automaattisesti holtittomia herkuttelijoita. Palssa muistuttaa, että tunnesyöminen on aina monen asian summa, johon vaikuttavat alttius, perimä, ympäristö, ystävyyssuhteet ja esimerkiksi vanhempien suhtautuminen lapsensa herkkyyteen.

Lapsuudentraumoja ei tarvitse aina välttämättä lähteä setvimään terapiaan. Riittää, kun alkaa tiedostaa tunteensa ja opetella niiden säätelyä muulla kuin ruualla. Tunnesyömistä voi työstää myös omin päin erilaisten harjoitusten avulla.

Jos tunnesyömiseen liittyy diagnosoitua masennusta tai ahdistuneisuushäiriötä, tunteiden kohtaamisessa tarvitaan ammattilaisen apua. Keskusteluavusta voi toki olla muillekin hyötyä; Palssa uskoo vuorovaikutuksen voimaan.

– Kun juttelee läheisen tai ammattilaisen kanssa, voi saada uusia oivalluksia itsestä. Mutta uusia tapoja on aina itse harjoiteltava arjessa.

”Onnistumisen jälkeen ansaitsen herkun, paremman päivällisen tai roskaruokaa. Se on kirjaimellisesti palkinto: kun normaalisti yritän syödä mahdollisimman terveellisesti tai vältellä herkkuja, onnistumisen hetkinä saan tehdä poikkeuksen.” Emilia

Kirkasta mitä haluat

Arjen oravanpyörässä on harvoin aikaa syvemmälle tilannetsekkaukselle. Vaikka olo olisi epämääräisen kurja, moni puuskuttaa eteenpäin ja lohduttautuu ruualla.

Monen tunnesyöjän elämässä suurin ongelma onkin juuri työ tai parisuhde. 

Palssa kehottaa pysähtymään ja miettimään, millaista elämää haluat oikeasti elää. Onko sinulle tärkeää elää rakastavassa parisuhteessa? Tahdotko tehdä töitä ympäristössä, jossa on turvallinen ja hyvä olla? Haluatko, että syöminen on sinun hallinnassasi, ei tunteidesi?

Tutkimusten mukaan onnellisuuteen vaikuttavat eniten työ ja parisuhde, koska niissä vietetään eniten aikaa. Monen tunnesyöjän elämässä suurin ongelma onkin juuri työ tai parisuhde, Palssa kertoo.

– Olemme laumaeläimiä, joten vuorovaikutus muiden kanssa vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin. Jos työympäristö tai parisuhde on epäkannustava, se vaikuttaa, vaikka tekisi kuinka paljon itsensä kehittämisharjoituksia.

Kun havahtuu siihen, että työ vie kaiken ajan ja voimavarat, on tullut aika kysyä, onko se sen arvoista. Jos taas voi huonosti parisuhteessa, kannattaa miettiä, millaisessa suhteessa olisi hyvä olla. Kun tietää, mitä haluaa, on helpompi suunnata sitä kohti.

”Joskus syömisen jälkeen iskee morkkis. Kun on vedetty paljon karkkia tai syöty esimerkiksi pizzat kaverin kanssa, mietin jälkikäteen, että oliko tuo nyt aivan tarpeellista. Yleensä yritän kuitenkin olla armollinen itselleni: suklaalevy viikossa ei ruokavaliota kaada.” Emilia

Ole sitkeä!

Vaikka tunnesyömisen taustalla vaikuttava kuvio olisikin selvillä, vanhojen tapojen kukistaminen vaatii sitkeyttä. Kun yksinäisyys vyöryy päälle, lapset huutavat tai ylityöt kasaantuvat, suuhun sujahtaa helposti suklaapala. Silloin on hyvä muistaa, että takapakit kuuluvat asiaan.

Tunnesyöjän tiellä tasapainoon yksi asia on varma: repsahduksia tulee varmasti. Aluksi luultavasti enemmän kuin onnistumisia. Ne eivät silti merkitse epäonnistumista, vaan kuuluvat oppimisprosessiin.

– Tunnesyömisen kukistaminen kulkee vaiheittain: välillä tunteita on helppo kohdata, välillä palataan vanhoihin tapoihin.

Pikatietä onneen ei ole. Aivot muuttuvat hitaasti.

– Muutokset vaativat vähintään kuukausia. Mitä vaikeampi tausta, sitä pidempi prosessi. Osalla se voi kestää vuosia tai vaatii ammattilaisen tukea. Muista: olet vain ihminen. Vaikka repsahduksia tulee, mitään ei ole menetetty. Aina voi oppia lisää.

Kursivoidut kohdat ovat Me Naisten lukijoilta pyydettyjä kokemuksia tunnesyömisestä.

Tunnesyöjän muistilista

1. Pysähdy ja tunnista tunteesi: onko se nälkää vai mieliteko? Jos tunne on nälkää, syö kunnon ateria.

2. Jos tunne ei ole nälkää, vaan jotain muuta, uskalla tuntea se. Ahdistavakin tunne laantuu usein jo muutamassa minuutissa.

3. Muista: Kyseessä on vain ikävä tunne. Jos haluat päästä siitä eroon, se on uskallettava kohdata.

Vierailija

Nappaatko suklaata iloon ja suruun? ”On aika havahtua, jos ei voi pitää vapaapäivää ilman herkkuja”

"En pysty syömään maitotuotteita enkä halua syödä probiootteja purkista" Kokeile raakamaitoa tai ostaa Ruohonjuuresta etc. överihintainen kyytönmaitotölkki. Moni ei kestä prosessoitua maitoa, koska se on käytännössä entsyymitöntä, kuollutta nestettä. Oikea maito on jotain ihan muuta. Terveysvaikutuksiltaan vähintään kombutchan tasoa, mutta vielä enemmän "kaikkivoipa", sisältäen mineraaleja, hivenaineita, kaikki tunnetut vitamiinit, entsyymeitä joka lähtöön, kalsiumia ja magnesiumia. Lisäksi...
Lue kommentti