Teollisuus käyttää mielellään palmuöljyä elintarvikkeiden valmistuksessa. Palmuöljy sisältää kuitenkin runsaasti kovaa rasvaa ja sen viljely tuhoaa sademetsiä.

Huono rasvan lähde

Palmuöljyn rasvasta noin puolet on kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa, joka nostaa veren LDL-kolesterolin eli huonon kolesterolin pitoisuutta. Elimistölle välttämättömiä rasvahappoja on palmuöljyssä vain niukasti.

Lisäksi palmuöljyn puhdistusvaiheessa käytetään korkeaa lämpötilaa, jolloin öljyyn voi muodostua syöpävaaralliseksi arvioituja glysidyyliestereitä. Niille on asetettu lainsäädännölliset enimmäismäärät tuotteissa, eikä raja-arvot ylittäviä tuotteita saa tuoda markkinoille.

Uhka ympäristölle

Palmuöljyä saadaan tropiikissa kasvavan öljypalmun hedelmistä. Viljelyn vuoksi tuhotaan sademetsää polttamalla, mikä tuottaa ilmansaasteita ja uhkaa luonnon monimuotoisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Osa elintarvikealan yrityksistä on siirtynyt käyttämään sertifioitua palmuöljyä. Sertifikaateilla pyritään varmistamaan, että palmuöljy olisi kestävästi tuotettua. Sertifikaatit eivät toistaiseksi ole pystyneet täysin takaamaan sitä, ettei sademetsien pinta-ala pienenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hyvät puolet hyödyksi

Esimerkiksi margariinit, keksit, leivonnaiset ja pikanuudelit sisältävät palmuöljyä. Elintarviketeollisuus käyttää sitä, koska se antaa margariineille makua, pehmeyttä ja levitettävyyttä ja muille tuotteille rapeutta ja hyvän suutuntuman. Lisäksi se kestää hyvin paistamista ja on edullista.

Kokonaisuus ratkaisee

Monissa rasiamargariineissa on käytetty muiden kasviöljyjen lisänä pienempiä määriä palmuöljyä. Elintarvikkeissa kannattaa kiinnittää huomiota rasvan laatuun kokonaisuudessaan. Jos selvästi suurin osa tuotteen rasvasta on pehmeää, ja käyttää pääasiallisesti muita rasvoja kuin palmuöljyä, ei pieni palmuöljyn määrä ole terveydelle ongelma.

Trendikäs punainen

Punaista palmuöljyä markkinoidaan ruuanvalmistukseen. Sitä ei käsitellä niin korkeassa lämpötilassa kuin tavallista palmuöljyä, joten siihen muodostuu vähemmän haitallisia aineita. Tallella ovat palmuöljyn punainen väri sekä karotenoideja, E-vitamiinia ja muita antioksidantteja. Kovan rasvan osuus on kuitenkin punaisessakin palmuöljyssä suositeltua suurempi.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Heli Virtanen, Itä-Suomen yliopisto, ja Virkeät Ikämiehet -hanke, Tampere.

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

 

Vierailija

Haittaako se jos saa pienin määrän syöpää aiheuttavaa ainetta, vaikka useasti viikossa?

Tätä toistaen muutaman vuosikymmenen, haittaako?

Se mitä teet rutiinisti nyt vaikuttavat vuosikymmenen päästä. Ne pienetkin asiat.

E-ei kai se p-pieni määrä haittaa päivässä.

Vierailija

Voisiko joku ystavallisesti nayttaa mista loytyy tutkimustietoa tyydyttyneen rasvan ja LDL-kolesterolin valisesta yhdeydesta? Vai onko tama niin paivanselva asia ettei tarvitse edes tutkia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla