Sport
Hamppuöljyssä on erittäin hyvä rasvahappokoostumus. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Hamppuöljyssä on erittäin hyvä rasvahappokoostumus. Kuva: Shutterstock

Yhtäkkiä kaikki kohisevat hamppuöljystä. Eikä ihme: se sisältää terveellisiä omegakolmosia jopa tuplasti enemmän kuin rypsiöljy.

Hampunsiemenistä puristettu vihertävä öljy on suorastaan täyttä kultaa. Kerromme miksi.

  1. Hamppuöljyssä on erittäin hyvä rasvahappokoostumus: 100 grammassa rasvaa on vain noin kahdeksan grammaa kovaa rasvaa. Esimerkiksi voissa kovaa rasvaa on 100 grammassa reilusti yli puolet.
  2. Valtaosa hamppuöljyn rasvahapoista on monityydyttymättömiä eli omegoita. Ne auttavat muun muassa sydäntä ja verisuonia voimaan hyvin. 100 grammassa hamppuöljyä on omega-6:sia yli puolet. Omega-3:sia on lähes neljäsosa, tuplamäärä esimerkiksi rypsiöljyyn verrattuna. Omega-3:n tiedetään vaikuttavan aivojen toimintaan. Kalassa on reilusti omegakolmosia, mutta esimerkiksi kala-allergikot ja vegaanit voivat nauttia ne hamppuöljystä.
  3. Hamppuöljyn sisältämät omega-3 ja E-vitamiinit auttavat pysymään terveenä. Rasvahapot antavat myös puhtia treeniin, sillä liikkuessa keho käyttää hiilihydraattien ohella myös rasvoja energiaksi, varsinkin, kun liikutaan matalammalla teholla.

Muista kuitenkin...

Hamppuöljyllä lotraaminen ei lisää terveyttä, vaan pari päivittäistä ruokalusikallista hyviä öljyjä laatuja vaihdellen riittää. Öljyissä sekakäyttö on suositeltavaa. Liika rasvansaanti lihottaa ja sotkee veren rasva-arvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Asiantuntijana Petteri Lindblad, TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti ja personal trainer.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
John Smith

"Valtaosa hamppuöljyn rasvahapoista on monityydyttymättömiä eli omegoita"

Monityydytttmätön ei ole yhtä kuin omega 3 rasvahappo. Alpha on "alku" ja omega "loppu" ja tässä tapauksessa omega 3 tarkoittaa vain, että molekyylin hiilisidosten välillä on kaksoissidos lopusta katsottuna kolmannessa välissä.

Edelleen jokaisen "laillistetun ravitsemusterapeutin" ei pitäisi tehdä huuhaaväitteitä "Omega-3:n tiedetään vaikuttavan aivojen toimintaan" kun näin ei ole missään todistettu olevan. Hamppuöljy sisältää ALA-nimistä yksinkertaista omega-3 rasvahappoa, ja terveysväitteet mistä "asiantuntija" ja "laillistettu ravitsemusterapeutti" puhuu koskevat pidempiä monimutkaisempia omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA erityisesti). Niitä ei hamppuöljyssä ole. Ihminen voi muuttaa hyvässä tapauksessa ALAa EPA/DHA:ksi, mutta konversio on huono (1-3%) ja vielä huonompi niillä jotka voisivat EPA/DHAsta saada suurimmat hyödyt (koska eivät syö kalaa tai lihaa jonka ravinteet mahdollistavat konversion)

Erittäin asiantunteva on myös kommentti "sotkee veren rasva-arvoja"

Vierailija

Kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA) pidetään tutkimusten mukaan kiistattomasti terveyttä edistävänä. PubMed - tietokannassa löytyy tällä hetkellä yli 20 000 tutkimusta ko. aiheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla