Kodin Kuvalehti
Lasillinen maitoa on unettoman yömyssy. Kuva: Shutterstock
Lasillinen maitoa on unettoman yömyssy. Kuva: Shutterstock

Millaista ruokaa unettomuudesta kärsivän olisi hyvä nauttia illalla? Ainakin kalkkunaa ja lämmintä maitoa.

Ensin hyvät uutiset: Iltapalalla voi olla merkittävä vaikutus yöuniisi, sillä nälkäisenä ei kannata mennä nukkumaan. On myös olemassa mahdollisesti unta parantavia ruokia. 

Huono uutinen on se, että unettomuus ei ratkea sillä, että alkaa syödä jotain tiettyä yksittäistä ruoka-ainetta iltaisin.

Tutustu uneliaisuutta lisääviin ruokiin

Unen kannalta kiinnostavia ruoka-aineet ovat etenkin ne, joissa on hermostoa ja aivojen toimintaa rauhoittavaa aineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi tällainen on tryptofaani, joka on aminohalppo ja unta edistävien hormoneidemme kuten serotoniinin ja melatoniinin esiaste. Kalsium ja B6-vitamiini auttavat tryptofaanin imeytymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kun iltapalaan kuuluu tryptofaania sisältävien ruoka-aineiden lisäksi hitaita hiilihydraatteja ja proteiineja sisältäviä ruokia, elimistö rauhoittuu ja muuttuu uneliaaksi, kirjoittavat Susan Pihl ja Anna-Mari Aronen Unentaidot – Löydä uni ilman lääkkeitä -kirjassaan.

Tällaisia uneliaisuutta lisääviä ruokia ovat:

  • kalkkuna
  • kana
  • maito
  • kotijuusto
  • kananmunat
  • pähkinät
  • kokojyvät
  • tumma riisi
  • linssit
  • seesaminsiemenet
  • auringonkukan siemenet
  • mantelit

Unta edistäviä iltapaloja ovat kalkkuna yhdessä tummanvihreiden vihanneksien kanssa, munakas tai kokojyvistä tehty puuro marjojen kanssa. Ihanteellinen iltajuoma on seesaminsiemenistä tehty maito kamomillateehen sekoitettuna.

– Iltapalan on hyvä olla kevyt mutta ravitseva. Täydellä vatsalla uni ei ole hyvää, vaikka nukahtaminen saattaakin olla nopeaa, Pihl ja Aronen kirjoittavat.

Unettomuudesta kärsivän kannattaa illalla välttää rasvaisia ja mausteisia ruokia, alkoholia ja kahvia.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Lue myös, miten kirsikkamehu lisää unta:

Sisältö jatkuu mainoksen alla