Moni nauttii sitruunavettä ajatellen, että se ylläpitää kehon pH-tasapainoa tai että siitä saa buustia aineenvaihduntaan. Sitruunaveden juomisessa on yksi hyöty, mutta se ei liity kumpaankaan edellä mainittuun asiaan. 

Sitruunaveden sanotaan kiihdyttävän aineenvaihduntaa, helpottavan vatsavaivoja, torjuvan flunssaa ja ylläpitävän kehon pH-tasapainoa. Sen terveysvaikutuksista ei kuitenkaan ole tieteellisiä todisteita. Huuhaata on etenkin sitruunaveden väitetty vaikutus elimistön pH-arvoon. Ruokien ja juomien happamuus tai emäksisyys ei vaikuta terveen ihmisen veren tai solujen pH-arvoon, sillä elimistö säätelee happamuutta tehokkaasti.

Vesi on plussaa

Hyödyllisin puoli sitruunaveden juomisessa on vesi. Nestettä pitäisi juoda päivässä ainakin 1-1,5 litraa. Jos pelkkä hanavesi ei maistu, sitruunalla maustettu vesi auttaa lisäämään nesteensaantia.

Haaste hampaille

Sitruunan kirpeä maku tulee sitruunahaposta, joka on haitallista hammaskiilteelle. Sitruunaa kannattaa käyttää vain, kun syö jotain muutakin, jolloin hapon syövyttävä vaikutus laimenee. Pese hampaat aamuisin ennen aamupalaa ja sitruunamehun juomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tärkeä C-vitamiini

Sitruunan merkittävin ravintoaine on C-vitamiini, joka tehostaa elimistön foolihappoaineenvaihduntaa ja valkosolujen toimintaa sekä lisää vastustuskykyä tulehdussairauksia vastaan. C-vitamiini edistää myös raudan imeytymistä ja toimii elimistöä suojaavana antioksidanttina. Moni ottaa kuitenkin vitamiinit mieluummin makeasta appelsiinista, josta saa noin 80 prosenttia päivän C-vitamiinitarpeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vähemmän suolaa

Sitruunan happamuus vähentää suolan tarvetta, ja siksi sen mehu on hyvä kala-, kana- ja kasvisruokien maustaja. Sitruunan raikkaus piristää myös jälkiruokia ja leivonnaisia. Raikas sitruuna sopii mausteeksi ruokiin ja leivonnaisiin, mutta sitruunaveden juominen terveyssyistä on turhaa.

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

 

Asiantuntijana TtM, laillistettu ravitsemusterapeutti Kati Laine, Ravistamo.

Vierailija

"sitruunaveden juominen terveyssyistä on turhaa."

Onpas kummallista. Luulisi että sitruuna on kuitenkin terveellinen kun on siinä vähän muutakin kuin C-vitamiinia varsinkin kuoren osassa.. 

Ja eikös C-vitamiini ole terveellistä itsessään? Joten sitruunaveden juominen terveyssyistä ei ole turhaa. 

Vähän voisi artikkeleita kirjoittaa maltilla eikä olla niin tuomitseva sitruunaa kohtaan, vaikka ei nyt sattuisi siitä itse pitämään.

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla