Jodin liikasaanti on yhtä vaarallista kuin liian vähäinen saanti.

Elintärkeä kivennäisaine

Jodi on välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan kilpirauhashormonien valmistukseen. Nämä hormonit, tyroksiini ja trijodityroniini, säätelevät monia elimistön toimintoja, kuten kasvua, lämmönsäätelyä ja aineenvaihduntaa. 

Jodin puutos lisää riskiä sairastua kilpirauhasen vajaatoimintaan sekä suurentuneeseen kilpirauhaseen eli struumaan.

Kalasta, munasta, maidosta

Suomen maaperässä on vain vähän jodia, joten jodia lisätään ruokasuolaan ja karjan rehuihin puutoksen estämiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jodia saa riittävästi, kun syö esimerkiksi nestemäisiä maitotuotteita 5–6 desilitraa päivittäin ja kalaa ja kananmunia 2–3 kertaa viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ruuanvalmistukseen kannattaa valita jodioitu suola, mutta sen käytössä ei pidä liioitella, sillä suola nostaa verenpainetta.

Suoloissa on eroa

Ruususuola, kristallisuola ja muut erikoissuolat eivät yleensä sisällä jodia. Sen sijaan mineraalisuoloihin, kuten Pansuolaan ja Seltin-suolaan on lisätty jodia saman verran kuin tavalliseen ruokasuolaan.

Mineraalisuoloissa osa natriumista on korvattu kaliumin ja magnesiumin suoloilla, joten ne ovat sydänystävällisempi valinta kokkaukseen.

Puutos uhkaa vegaaneja

Pelkästään kasvikunnan tuotteita syöville suositellaan jodia sisältävän ravintolisän käyttöä. Myös vähän maitotuotteita ja kalaa syövät sekasyöjät ovat riskiryhmässä.

Näiden ryhmien kannattaa turvata riittävä jodin saanti jodia sisältävällä monivitamiinivalmisteella.

Älä ota liikaa

Pelkästään jodia sisältävistä lisäravinteista voi saada liikaa jodia. Erityisen ongelmallisia ovat jodia sisältävät merilevävalmisteet, joiden jodipitoisuudet voivat olla haitallisen korkeita.

Jodin liikasaanti on yhtä vaarallista kuin liian vähäinen saanti. Liiallisesta käytöstä seuraa pahimmassa tapauksessa yliannostus ja kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta.

Lievä vaje korjaantumassa

Jodioimattoman suolan käyttö oli tavallista joitakin vuosia sitten, ja suomalaisten jodin saanti heikentyi. Jodiarvot nousivat paremmalle tasolle, kun suurkeittiöt, leipomot ja valmisruokayritykset ryhtyivät käyttämään kattavammin jodioitua suolaa. Valtion ravitsemusneuvottelukunta suositteli sitä vuonna 2015.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Mari Kolonen, Terveystalo.

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla