ET Terveys
Ayurvedista ruokavaliota on hyvä noudattaa 80-prosenttisesti, ja loput 20 prosenttia ruuasta voi valita omien mieltymysten mukaan.
Ayurvedista ruokavaliota on hyvä noudattaa 80-prosenttisesti, ja loput 20 prosenttia ruuasta voi valita omien mieltymysten mukaan.

Espoolainen Päivi Nelimarkka löysi ayurvedasta avun vaihdevuosioireisiin. Kuumat aallot loivenevat, kun ruokavaliossa on lempeitä ja viileitä ruokia.

Päivi Nelimarkka

”Kuumat aallot ja unettomuus iskivät ensimmäisen kerran syksyllä 2015. Menin lääkäriin ja sain vaihdevuosioireiden hoidoksi estradiolilaastarin, joka auttoi heti, ja aloin nukkua hyvin.

Vajaan vuoden kuluttua oireet palasivat. Gynekologi vaihtoi laastarin vahvempiin hormonipillereihin, mutta niillä ei ollut vaikutusta. Lääkäri totesi, että joillekin naisille voi kehittyä tilanne, jossa maksa ei enää pysty hajottamaan estradiolia eikä lääke tepsi.

”Sydän hakkasi, hiki valui ja olo oli tuskainen.”

Kevät 2017 oli rankka. Kuumat aallot tulivat aina aamuyöstä. Sydän hakkasi, hiki valui ja olo oli tuskainen. Elin jatkuvassa univajeessa ja suoriuduin jotenkuten töistäni joogaopettajana ja hyvinvointiyrittäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ayurvedista ruokavaliota 80-prosenttisesti

Kun länsimainen lääketiede ei tuonut apua, menin ystävän kannustamana Suomessa asuvan intialaisen ayurveda-asiantuntija Pardaman Sharman vastaanotolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ayurveda-filosofian mukaan ihmiset jaetaan kolmeen kehotyyppiin, jotka ovat pitta, vata ja kapha. Joillakin ihmisillä voi olla näiden yhdistelmiä.

Jokaisella kehotyypillä on oma ruokavalionsa. Pulssiluennan ja haastattelun perusteella Sharma analysoi, että kehotyyppini on tulta edustava pitta. Kehoni oli epätasapainossa, mutta ruokavalio toisi avun.

Olen ollut jo pitkään kasvissyöjä, joten ruokavalion muutos ei ollut kovin suuri. Minut kuitenkin yllätti, että yleensä terveellisinä pidetyt ruoka-aineet eivät sovi kaikille.

Esimerkiksi pitta-ruokavaliossa vältetään täysjyväriisiä, ruista ja ohraa, sillä ne nostattavat tulta. Niiden sijaan käytän kvinoaa ja basmatiriisiä. Palkokasveista mung-pavut ja punaiset linssit käyvät, mutta monet muut pavut eivät.

Jätin pois tomaatin, paprikan ja banaanin, samoin soijakastikkeen, sinapin ja ketsupin. Pastaa, risottoa ja kasvispizzaa syön entiseen tapaan, mutta eri maustein.

Ayurvedista ruokavaliota on hyvä noudattaa 80-prosenttisesti, ja loput 20 prosenttia ruuasta voi valita omien mieltymysten mukaan.

Kaikki kehotyypit välttävät punaista lihaa, mutta kanaa ja kalkkunaa voi syödä pieniä määriä ja vata-ruokavaliossa myös kalaa ja äyriäisiä.

”Joko saan ruuasta enemmän ravinteita tai sitten ne ovat alkaneet imeytyä paremmin.”

Aamu alkaa lasillisella lämmitettyä vettä

Vähitellen kuumat aallot helpottivat ja unen laatu parani. Neljän kuukauden kuluttua nukuin taas täysiä öitä. Mieliala koheni ja minulla oli energiaa hakeutua ihmisten pariin.

Reilun vuoden jälkeen noudatan ruokavaliota edelleen tarkasti, sillä kuumat aallot palaavat heti jos lipsun. Laitan jo edellisenä iltana seuraavan päivän juoma- ja ruuanlaittoveden kannuun hapettumaan.

Aloitan aamun juomalla lasillisen lämmitettyä vettä. Aamiaiseksi teen vedessä haudutettua kaurapuuroa, johon lisään kurkumaa, ripauksen suolaa, kardemummaa, kurpitsansiemeniä, rusinoita ja taateleita.

Lounaaksi valmistan esimerkiksi ison vihreän salaatin, johon lisään pehmeitä juustoja kuten kotijuustoa tai mozzarellaa. Kastikkeena käytän argan- tai oliiviöljyä.

Lempi-illalliseni on basmatiriisistä ja mung-pavuista valmistettu kitchari, johon lisään esimerkiksi kesäkurpitsaa, selleriä, lehtikaalia ja perunaa. Lisukkeeksi otan bulgarianjugurttia.

Kun syön ayurvedan oppien mukaisesti, tuntuu kuin joku halaisi minua sisältä päin. En ole enää niin levoton kuin ennen. Stressi saattaa nostaa kuumia aaltoja, mutta taltutan niitä nykyään myös hengitysharjoituksilla.

Olen syönyt B- ja D-vitamiineja sekä rautaa jo vuosia, mutta vasta uuden ruokavalion aloitettuani arvot ovat nousseet. Joko saan ruuasta enemmän ravinteita tai sitten ne ovat alkaneet imeytyä paremmin.”

Laillistettu ravitsemusterapeutti kommentoi ayurveda-ruokavaliota

Ravitsemustiede ei tunne ayurveda-ruokavaliota. Laillistetun ravitsemusterapeutin Leena Putkosen mukaan jako kolmeen kehotyyppiin tuntuu hieman karkealta ja ilman paneutumista ayurveda-filosofiaan on vaikea ymmärtää, mihin eri kehotyyppien ruoka-ainelistat perustuvat.

Putkosen mukaan ruokavalio vaikuttaa kuitenkin terveelliseltä.

– Kaikissa kolmen kehotyypin ruokavalioissa on monipuolista syötävää eli ravitsemuspuutteita tuskin tulee. Jos itse kokee ayurvedan auttavan, hyvä niin.

Putkonen kiittelee myös ayurvedan makuelämyksiä. Ruuissa käytetään paljon yrttejä ja mausteita, joissa on tiiviissä paketissa hyviä ravintoaineita ja antioksidantteja. Lisäksi suositaan erilaisia öljyjä, jotka voivat rentouttaa suolistoa ja helpottaa ilman poistumista.

Kuten muissakin kasvispainotteisissa ruokavalioissa, on hyvä seurata B12- ja D-vitamiinien saantia sekä kolesteroliarvoja.

– Ihmisille, joilla on itäsuomalainen geeniperimä, pitta-ruokavaliossa suositeltu voi, kirkastettu voi eli ghee ja kookoskerma voivat nostaa veren kolesterolipitoisuutta.

Ayurveda-ruokavalio perustuu hyvin vanhoihin oppeihin.

Putkonen toivoo, että ruoka-ainelistoja on tarvittaessa mahdollista muokata myös modernin ravitsemustiedon mukaisesti.

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla